W ramach badania ankietowego konsumentów, przeprowadzonego w oddziałach Federacji Konsumentów na przełomie października i listopada 2014 roku, dotyczącego zachowań konsumentów na rynku mediów i nowych technologii Ankietowanym zadano jedno pytanie dotyczące abonamentu RTV. Pytano, czy konsumenci wiedzą, czym faktycznie jest ta opłata.

Odpowiadając na pytanie dotyczące abonamentu, konsumenci w większości wskazali, że abonament RTV jest opłatą za posiadanie odbiornika (62,36%). Ponad jedna czwarta konsumentów stwierdziła jednak, że abonament RTV jest opłatą za oglądanie telewizji lub słuchanie radia (26,96%). Niespełna 10% (8,94%) stwierdziło, że jest to podatek, zaś 4,25% uznało, że choć taka opłata kiedyś funkcjonowała, to obecnie nie jest już pobierana. Więcej niż 10% (10,02%) ankietowanych nie potrafiło wskazać, czym jest abonament RTV.

Biorąc pod uwagę przebijającą się do mediów dyskusję na temat opłaty reprograficznej, w oddziałach Federacji Konsumentów zapytano, co wiedzą na jej temat osoby, które zobowiązane są do jej ponoszenia.

Choć opłata ta również funkcjonuje od dawna, świadomość jej istnienia wydaje się niższa niż w przypadku abonamentu RTV. Jest to z pewnością podyktowane sposobem poboru tej opłaty. O ile abonament RTV musi być opłacany przez osobę zobowiązaną do jego ponoszenia, o tyle opłata reprograficzna naliczana jest automatycznie do ceny określonych towarów.

Parapodatek od smartfonów i tabletów uderzy w producentów i konsumentów

Konsumenci zapytani, czym jest opłata reprograficzna, przeważnie nie byli w stanie udzielić odpowiedzi (56,43%). 12,85% ankietowanych uznało, że nie ma czegoś takiego, 11,18% respondentów wskazało, że jest to podatek, 5,10% respondentów uznało natomiast, że jest to kara za wysoki poziom piractwa w Polsce! Jako rekompensatę za możliwość korzystania z dobrodziejstw dozwolonego użytku prywatnego zakwalifikowało opłatę reprograficzną tylko 15,44% ankietowanych.

Wyniki tej części ankiety pokazują, że jedynie około 15% konsumentów zdaje sobie sprawę z funkcjonowania opłaty reprograficznej, co jest bardzo niepokojące. Opłata ta funkcjonuje z mocy prawa, jest doliczana do ceny sprzętów i nośników, i pobierana automatycznie. Jednak zobowiązani do jej ponoszenia nie mają w przytłaczającej większości świadomości jej istnienia.

Większość ankietowanych (51,47%) odpowiedziała, że chce, aby fakt poboru takiej opłaty uwidaczniany był na dowodzie sprzedaży towaru, do którego ceny została doliczona. Tylko 5,57% respondentów uznało to za zbędne. Dla 23,55% respondentów jest to bez znaczenia. Zdania na ten temat nie ma 19,41% ankietowanych.

źródło: Federacja Konsumentów

Kan