W święta w e-commerce rośnie znaczenie niskich cen i wygody zakupów. Pozostałe czynniki wyborów sklepów internetowych grają mniejszą rolę i nie są aż tak podatne na sezonowość. To tylko wybrane wnioski z 8-miesięcznego podsumowania projektu E-commerce Track, realizowanego przez IRCenter i SW Research.


Za co polscy internauci doceniają sklepy internetowe? Które z nich najlepiej oceniają? Jak te oceny zmieniają się w czasie? To najważniejsze pytania, na jakie odpowiada ostatnia edycja raportu E-commerce Track z sierpnia 2014. W ramach analiz uwzględniliśmy deklaracje internautów składane od listopada 2013 do czerwca 2014. Wnioski z analizy są skierowane przede wszystkim do sklepów internetowych i agencji wspierających e-commerce od strony marketingowej.

    Cena – to najważniejszy powód docenienia sklepów. Internauci doceniają e-commerce za niskie ceny zwłaszcza w okresie świątecznym. W tym kontekście za niskie ceny doceniane są najczęściej Allegro i Tablica / OLX.

    Wygoda zakupów – drugi najważniejszy czynnik oceny sklepów – jest związany z szybkością realizacji zamówień i dostępnym asortymentem. Podobnie do ceny – ten czynnik jest szczególnie istotny w trakcie robienia zakupów świątecznych. Za najbardziej wygodne uważane są sklepy: Dbam o Zdrowie i EMPiK.

    Profesjonalizm – czyli jakość oferowanych produktów, informacje na ich temat i bezpieczeństwo transakcji – to wymiar niezbyt zależny od sezonowości. Za najbardziej profesjonalne uznawane są: Allegro i Dbam o Zdrowie.
    Promocje – wpływają na ocenę sklepów tylko wśród 25% ich użytkowników. Promocje są szczególnie istotne w okresie zarówno zimowym, jak i letnim. Za promocje doceniane są: e-sklep Tesco i Matras.

    Doradztwo sprzedawców – Internauci najrzadziej doceniają sklepy za doradztwo sprzedawców (co doceniają głównie panowie – w kontekście militiaria.pl i Komputronika).

źródło: IRCenter

Kan