Social cooking, czyli przygotowywanie i wspólne konsumowanie posiłków wśród przyjaciół to trend, który można było zaobserwować jeszcze przed rokiem. Od niedawna Internauci częściej jednak skupiają się na krewnych i najbliższych, albo na… sobie. O dominujących preferencjach żywieniowych polskich Internautów traktuje najnowszy raport „Polska kulinarnie 2014” zrealizowany przez IRCenter i LeadR. Wyróżniającą cechą raportu jest m.in. zwrócenie uwagi na stosunek użytkowników do aplikacji mobilnych i stron internetowych dotyczących gotowania.


W 2014 roku została opublikowana druga edycja badania „Polska Kulinarnie”, poświęconego – jak i w 2013 roku – związkowi Internetu i mobile ze zwyczajami kulinarnymi Polaków. Naszym celem było pokazanie, jak Internauci się różnią pod względem wykorzystania Internetu przy komponowaniu swoich posiłków i jakie są dla nich najważniejsze interaktywne źródła kulinarnych inspiracji. W tym roku badanie zostało przeprowadzone w dniach 7-13 lutego 2014 roku na reprezentatywnej próbie (n=2477) Internautów.

Polska Kulinarnie 2014 to badanie skierowane do osób odpowiedzialnych za komunikację marek spożywczych w kanałach digital i mobile. Raport uwzględnia wyniki badania kwestionariuszy online, skanu internetu – mediów społecznościowych – i danych dotyczących korzystania z największej w Polsce wyszukiwarki – Google. To obecnie jedyne tego typu źródło wiedzy na temat gotowania w Polsce – mówi Albert Hupa, prezes IRCenter.

W tym roku wyróżniono pięć kulinarnych segmentów Internautów. Dominują oczywiście panie gotujące dla swoich rodzin (zwracające szczególną uwagę na obiady). W porównaniu do 2013 roku zdecydowanie jednak wśród polskich Internautów przybyło singli jedzących na mieście (dla których liczą się kolacje), jak i osób gotujących razem z innymi członkami rodziny.


Segmenty internautów związanych z gotowaniem

Internauci zapytani o to, co się dla nich liczy w kontekście posiłków, najczęściej wskazują oczywiście na przyjemność (jedzenie nietypowych, oryginalnych posiłków w dobrej atmosferze), ale i na ekologię (ekologiczne składniki, wspierające zrównoważony rozwój). Na co dzień i tak najczęściej są zainteresowani typową polską i włoską kuchnią. Osoby korzystające z różnych kanałów mediów społecznościowych zwracają uwagę na inne aspekty przepisów i składników.


Tak jak i w zeszłym roku – dla internautów zainteresowanych gotowaniem najważniejszymi źródłami kulinarnych inspiracji są internetowe serwisy z przepisami i książki kucharskie. Jednocześnie wzrosła rola prasy i telewizyjnych programów kulinarnych. Widać, że powoli wpływ tradycyjnych kanałów digitalowych na polskie gotowanie stabilizuje się, zwłaszcza w kontekście Facebooka, który zaczął być jednym z kluczowych kulinarnych kanałów komunikacji digitalowej w 2013 roku.

Co ciekawe, ranking najważniejszych blogów i fanpage’y kulinarnych nie zmienił się w porównaniu do zeszłego roku. Widać jednak wzrost liczby obejrzeń poszczególnych kanałów z przepisami na YouTube, jak i stabilizację liczby osób korzystających z urządzeń mobilnych podczas gotowania.


W międzyczasie nie rośnie odsetek internautów kupujących produkty spożywcze przez internet. Są to najczęściej single w wieku 35-44 lata żyjący w większych miejscowościach, najczęściej korzystających z serwisów Tesco, Frisco i Alma 24.

To tylko wybór danych z badania „Polska Kulinarnie 2014”. Więcej informacji na temat projektu udziela dr Albert Hupa (albert.hupa@ircenter.com). Zapraszamy również do zapoznania się raportem: Tutaj

źródło: IRCenter

Kan