Firma 3S upubliczniła wyniki badania Telko Trendy 2014. Celem analizy było pozyskanie informacji na temat korzystania z usług telekomunikacyjnych oraz Data Center w średnich i dużych firmach. Badanie zostało przeprowadzone w lutym i marcu 2014 roku przez firmę badawczą KB Pretendent. Wyniki opracowano na podstawie odpowiedzi 250 specjalistów i managerów IT z firm zatrudniających 50 i więcej osób.

Poszukujemy aktualnych trendów i zmian w modelach zarządzania telekomunikacją i IT w polskich firmach – mówi Marcin Młodożeniec, dyrektor marketingu 3S – Staramy się określić, jak szybko nasz rynek naśladuje zjawiska widoczne w krajach bardziej rozwiniętych – dodaje.

Wśród badanych firm ponad 40% korzysta z usług outsourcingu IT. Jak wynika z analizy najczęściej na zewnątrz zleca się zarządzanie serwerami (67%) i administrację LAN (41%).

Respondenci wskazują na wiele zalet outsourcingu, wśród których najczęściej wskazywanymi okazują się wygoda (28%), bezpieczeństwo (14%) i niższy koszt utrzymania. Na uwagę zasługuje także fakt, iż blisko połowa respondentów (43%) na pytanie dotyczące korzyści z usług outsourcingowych udzieliła odpowiedzi: „Nie wiem, trudno powiedzieć”, co oznacza, że nadal samo zagadnienie outsourcingu usług informatycznych nie jest znane sporej grupie przedsiębiorców.

Administratora IT posiada niemal dziewięć na dziesięć badanych firm, przy czym w większości przypadków (81%) jest to osoba zatrudniona w firmie, w pozostałych – firma zewnętrzna. Najczęściej stosowaną technologią, w jakiej zrealizowane jest łącze dostępowe w badanych firmach jest łącze światłowodowe, które występuje w niemal połowie badanych firm (48%), w co trzeciej, łącze opiera się na technologii DSL (34%), a w co piątej – jest to łącze radiowe. Ponad połowa firm posiada zapasowe łącze internetowe (58%).

Przepustowość łącza internetowego wykorzystywanego przez firmy zależy od ich wielkości. Generalnie, im większa firma, tym szybsze łącza wykorzystuje.

W związku z dobrymi ocenami jakości usług związanych z dostarczaniem i eksploatowaniem łączy internetowych przez operatorów, zmienić jego parametry chcą jedynie te firmy, które dążą do zwiększenia jego przepustowości (8%).

W ponad połowie badanych firm, decyzje o zakupie usług telefonicznych podejmuje ta sama osoba, co w przypadku usług IT (57%), jednak mobilność firm w przypadku dostępu do usług telefonicznych jest mniejsza niż w przypadku usług internetowych.

Liczba telefonów stacjonarnych w badanych firmach jest uzależniona od wielkości firm i waha się między 30, a 50 aparatów na firmę. Spośród dodatkowych usług telefonicznych wykorzystywanych przez badane firmy, względnie najczęściej występują telekonferencje (27%), wirtualne centrale (24%) oraz usługa e-faxu (19%). Rzadziej natomiast badane firmy korzystają z usług nagrywania i kolejkowania rozmów.

Najczęstszym typem używanych centrali telefonicznych są tzw. centrale tradycyjne. Posiada je 6 na 10 badanych firm. Centrale IP występują w co czwartym przedsiębiorstwie a tzw. centrale wirtualne – jedynie w 3% przedsiębiorstw.

Technologię Internet Protocol – przekształcanie sygnału dźwięku, aby istniała możliwość przesłania go przez sieci komputerowe) stosuje obecnie 23% badanych przedsiębiorstw, a w przyszłości planuje ja stosować dodatkowe 3%.

Profesjonalne i bezpieczne usługi data center stają się priorytetem wielu firm. Nadal jednak najpowszechniej używanym sposobem przechowywania systemów IT w analizowanych firmach jest wykorzystywanie własnych pomieszczeń – głównie własnej serwerowni. Jak pokazały badania posiada ją aż 84% badanych firm, a jedynie 8% z nich korzysta z zewnętrznych ośrodków przetwarzania danych.

Wśród czynników, które mogłyby skłonić przedsiębiorstwa do korzystania z data center najważniejsze to zapewnienie bezpieczeństwa przechowywanym danym oraz łatwy dostęp do zasobów. Przedsiębiorcy zauważają też wysokie koszty prowadzenia własnej serwerowni (46%) i kłopoty techniczne z własną infrastrukturą. Czynnikami, które zniechęcają firmy do współpracy z zewnętrznym centrum danych są natomiast wysokie koszty takich usług (45%) oraz obawa przed „wyprowadzeniem” danych na zewnątrz.
Wśród firm, które korzystają już z data center najbardziej popularne usługi to backup – kopie zapasowe (86%) oraz firewall (83%). Popularna jest również usługa storage polegająca na archiwizacji plików (65%). Usługą o najwyższym potencjale rozwoju jest z kolei cloud computing, na chęć wykorzystania którego w przyszłości wskazał co piąty badany.

Pełny raport można pobrać: Tutaj

źródło: 3S

Kan