UKE opublikował wyniki kontroli przestrzegania przepisów prawa telekomunikacyjnego określających obowiązki dostawców tych usług względem użytkowników końcowych.

W okresie od maja 2011 r. do listopada 2011 r., na podstawie art.
199 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.
U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.), Prezes UKE przeprowadził kontrole
przestrzegania przez wybranych dostawców publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych przepisów prawa telekomunikacyjnego określających
obowiązki dostawców tych usług względem użytkowników końcowych.
Przedmiotem kontroli było zbadanie przestrzegania przez dostawców usług
przepisów prawa telekomunikacyjnego określających obowiązki dostawców
usług względem użytkowników końcowych w zakresie:

1. Zawierania umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych – art. 56
Pt.
2. Warunków umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych – art. 57 Pt.
3. Regulaminów świadczenia usług telekomunikacyjnych – art. 59 Pt.
4. Zawartości regulaminów – art. 59 ust. 1 i art. 60 Pt.
5. Zmiany warunków umowy – art. 60a i art. 61a Pt.
6. Stosowania cenników – art. 61 Pt.
7. Publikowania aktualnych informacji o jakości publicznie dostępnych
usług telekomunikacyjnych – art. 63 Pt.
8. Realizacji obowiązku świadczenia usługi ACR (Anonymous Call
Rejection – odrzucanie anonimowych wywołań) przez dostawcę usług
świadczonych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej – art. 171 ust.
2 pkt 3 Pt.
9. Trybu rozpatrywania reklamacji usług telekomunikacyjnych – art. 104
– 106 Pt oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1
października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz
warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej
(Dz. U. Nr 226, poz. 2291), dalej Rozporządzenie.

Wyniki kontroli

Szczegółowe wyniki kontroli zawarte zostały w protokołach i
sprawozdaniach przygotowanych przez Delegatury UKE. Protokoły znajdują
się w Departamencie Kontroli i Egzekucji UKE.

Z przesłanych protokołów wynika, że u 146 kontrolowanych dostawców
usług telekomunikacyjnych kontroli poddano:

  • 235 wzorów umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych;
  • 904 umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawarte z
    abonentami;
  • 183 regulaminy świadczenia usług telekomunikacyjnych.

U 134 spośród 146 kontrolowanych dostawców usług
telekomunikacyjnych, w okresie objętym kontrolą stwierdzono następujące
nieprawidłowości w zakresie przepisów prawa telekomunikacyjnego:

Naruszony
przepis

Liczba
stwierdzonych naruszeń w zakresie

Udział
stwierdzonych naruszeń

Art. 56 Pt

6775

68,21%

Art. 57
Pt

385

3,88%

Art. 59
Pt

76

0,77%

Art. 60 Pt

12

0,12%

Art. 60A Pt

246

2,48%

Art. 61 Pt

420

4,23%

Art. 61A Pt

116

1,17%

Art. 63
ust. 1 Pt

93

0,94%

Art. 106
ust. 1 Pt

20

0,20%

Art. 106
ust. 2 Pt

66

0,66%

Art. 106
ust. 3 Pt

19

0,19%

Art.171ust.2pkt3Pt

1

0,01%

Rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu
postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać
reklamacja usługi telekomunikacyjnej

1369

13,78%

Nierozpatrywanie
reklamacji zgodnie z trybem określonym w Rozporządzeniu

158

1,59%

Niezgodność
trybu postępowania reklamacyjnego zawartego we wzorze umowy z
Rozporządzeniem

91

0,92%

Niezgodność
trybu postępowania reklamacyjnego zawartego w Regulaminie
z Rozporządzeniem

68

0,68%

Art. 12 Pt

18

0,18%

Dokładny wykaz naruszonych przepisów Pt u przedsiębiorców
telekomunikacyjnych znajduje się w załączonym
pliku
.

Ponadto stwierdzono:

  • nierozpatrywanie reklamacji zgodnie z trybem określonym w
    Rozporządzeniu – u 36 dostawców usług;
  • niezgodność trybu postępowania reklamacyjnego zawartego we wzorze
    umowy z Rozporządzeniem – u 64 dostawców usług;
  • niezgodność trybu postępowania reklamacyjnego zawartego w
    Regulaminie z Rozporządzeniem – u 76 dostawców usług.


Do dnia 1 grudnia 2011 r. w związku ze stwierdzonymi podczas
kontroli nieprawidłowościami wydano 114 zaleceń pokontrolnych
wzywających przedsiębiorców telekomunikacyjnych do usunięcia
stwierdzonych naruszeń, a dla pozostałych 20 dostawców usług ww.
zalecenia pokontrolne zostaną wydane do końca grudnia 2011 r.

Wnioski

Kontrola przestrzegania przez dostawców publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych przepisów prawa telekomunikacyjnego określających
obowiązki dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych
względem użytkowników końcowych objęła 146 przedsiębiorców
telekomunikacyjnych na terenie całego kraju. Byli to przede wszystkim
przedsiębiorcy mali dostarczający usługę dla ograniczonej ilości
użytkowników na ograniczonym obszarze, jak również 2 operatorzy
obejmujący swoim działaniem obszar całego kraju. Była to druga tego
typu kontrola przeprowadzona w tym zakresie od 2000 roku tj. od czasu
powstania organu odpowiedzialnego za regulację rynku
telekomunikacyjnego. Wyniki kontroli wskazują na bardzo małą dbałość
przedsiębiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie swoim abonentom
pełnej informacji o przysługujących im prawach i jakości świadczonych
usług.

W związku z wykrytymi w toku postępowania kontrolnego
nieprawidłowościami, a w szczególności wynikającymi z nieprzestrzegania
przez dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych
postanowień określających minimalny obligatoryjny zakres przedmiotowy
umów i regulaminów dotyczących świadczenia publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych należy stwierdzić, iż w wyniku tych uchybień
abonenci znacznej liczby skontrolowanych dostawców usług, nie zostali w
sposób zgodny z przepisami poinformowani o przysługujących im prawach i
obowiązkach w ustawowo wskazanym zakresie. Brak tych informacji mógł
spowodować, w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usług
telekomunikacyjnych przez ich dostawców, że wielu z nich miało
ograniczone możliwości dochodzenia swoich praw. I tak:

  • brak zapisów dotyczących aktualnego cennika świadczonych usług,
    zakresu obsługi serwisowej oraz wysokości kar umownych w przypadku
    niewykonania lub nienależytego wykonania usług telekomunikacyjnej mógł
    skutkować poniesieniem przez abonenta strat finansowych,
  • brak zapisów dotyczących czasu trwania umowy, warunków jej
    przedłużenia lub rozwiązania mógł spowodować automatyczne przedłużenie
    umowy na czas nieokreślony oraz pogorszenie sytuacji abonenta w
    zakresie ponoszenia opłat lub zmian warunków umowy,
  • brak informacji co do trybu postępowania reklamacyjnego lub
    wprowadzanie w błąd abonentów, w szczególności co do terminów wnoszenia
    i rozpatrywania reklamacji, prowadził do pozbawienia abonentów
    uprawnień wynikających z art. 106 Pt oraz Rozporządzenia,
  • nie przedstawianie informacji abonentom o możliwości
    rozwiązywania sporów w drodze mediacji lub poddania ich pod
    rozstrzygnięcia sądu polubownego, skutkowało pozbawieniem abonenta
    uprawnienia polubownego załatwienia sporu w drodze postępowania
    mediacyjnego przed organem posiadającym wiedzę specjalistyczna jakim
    jest Prezes UKE,
  • niepublikowanie aktualnych informacji o jakości świadczonych
    usług telekomunikacyjnych, uniemożliwia abonentom porównanie jakości
    tej samej, co do zakresu, usługi oferowanej przez różnych dostawców
    publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.

Podsumowując wyniki kontroli i liczbę wydanych zaleceń pokontrolnych
(114 już wydane zalecenia pokontrolne i 20 które zostaną wydane)
stwierdzono, że 91,78 % (o 6,78% więcej niż podczas kontroli w 2006
r.)
skontrolowanych dostawców publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych w różnym stopniu nie wypełnia postanowień Pt i
Rozporządzenia określających tryb postępowania reklamacyjnego,
obowiązków względem użytkowników końcowych (abonentów), tj. zarówno w
zakresie zawierania i warunków umów, zawartości i stosowania
regulaminów oraz stosowanych cenników, jak i publikowania aktualnych
informacji o jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.


Szczegółowy wykaz naruszonych przepisów Pt u przedsiębiorców telekomunikacyjnych: Tutaj

źródło: UKE

Kan