Jesteś tutaj:-, Operatorzy, Prawo, Prepaid, Taryfy komórkowe-GIODO: rejestracja prepaid, jeden z operatorów zbierał za dużo danych

GIODO: rejestracja prepaid, jeden z operatorów zbierał za dużo danych

GIODO skontrolował rejestrację kart prepaid, która miała na celu ustalenie, czy w czasie rejestracji kart nie dochodzi do pozyskiwania danych abonentów usług przedpłaconych. Okazało się, że jeden z operatorów pozyskiwał więcej danych niż mógł. Do pozostałych nie było większych zastrzeżeń.

W związku z wejściem w życie przepisów zobowiązujących do rejestracji kart prepaid (tj. ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, mocą której do ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne dodany został art. 60b) oraz wieloma wpływającymi do Biura GIODO sygnałami dotyczącymi pozyskiwania na te potrzeby kopii dowodów osobistych (ich ksero lub skanów), Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) przeprowadził kontrolę wybranych operatorów telekomunikacyjnych oraz podmiotów prowadzących punkty (salony) sprzedaży, w których posiadacz lub nabywca karty prepaid mógł dokonać jej rejestracji.

Kontrole były prowadzone we wrześniu i październiku 2016 r. i miały na celu ustalenie, czy w czasie rejestracji kart nie dochodzi do pozyskiwania danych abonentów usług przedpłaconych w zakresie wykraczającym poza zakres określony w art. 60b Prawa telekomunikacyjnego oraz czy dla potwierdzenia tożsamości takich osób nie są sporządzane kserokopie, fotokopie lub skany dokumentów potwierdzających ich tożsamość, np. dowodów osobistych.

Inspektorzy GIODO stwierdzili, że jeden z kontrolowanych operatorów telekomunikacyjnych, oprócz danych wymienionych w art. 60b Prawa telekomunikacyjnego, tj. imienia, nazwiska oraz nr PESEL (albo nazwy, serii i numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość bądź numeru paszportu lub karty pobytu, w przypadkach określonych w ww. przepisie) pozyskiwał od osób dokonujących rejestracji posiadanej lub nabywanej karty prepaid także inne dane, m.in. datę urodzenia, adres zamieszkania oraz adres e-mail. Wskazane dane abonenta usług przedpłaconych były zbierane w związku z wypełnianiem formularza rejestracji oraz dokonywaniem skanu dokumentu tożsamości.

Praktyka ta została zakwestionowana przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych jako niezgodna z obowiązującym prawem.

Pozostałe z przeprowadzonych kontroli nie ujawniły w tym zakresie nieprawidłowości – zakres pozyskiwanych danych odpowiadał danym wskazanym w art. 60b Prawa telekomunikacyjnego, a potwierdzenie tożsamości posiadacza karty prepaid następowało poprzez wgląd w dane znajdujące się w okazanym przez niego dokumencie tożsamości, bez ich utrwalania, a więc w sposób zgodny z procedurą weryfikacji opisaną w powołanych przepisach.

źródło: GIODO

Kan



Autor |2017-03-01T21:19:57+02:001 marca 2017 21:19|Kategorie: Newsy, Operatorzy, Prawo, Prepaid, Taryfy komórkowe|Tagi: , , , |10 komentarzy

10 komentarzy

  1. fg 1 marca 2017 w 20:39 - Odpowiedz

    tmobile! 100% bo email byl we wniosku jak wypełniałem…

  2. spiro 1 marca 2017 w 21:15 - Odpowiedz

    W styczniu w timo przy mnp dopisali sobie kod i miejscowość, ale bez ulicy.

  3. Nika 1 marca 2017 w 22:39 - Odpowiedz

    O ile pamiętam to Plus miał na początku problemy z danymi przy rejestracji

  4. wlo 2 marca 2017 w 08:01 - Odpowiedz

    Nie przesadzajmy znowu… Mają prawo. Jedyny grzeszek to pewnie nie informowanie, że to dane, które użytkownik może podać dobrowolnie – do kontaktów operatora z klientem.

  5. Blom 2 marca 2017 w 09:28 - Odpowiedz

    To był akurat Plus 😉

  6. thx 2 marca 2017 w 09:52 - Odpowiedz

    Od razu wiadomo, że chodzi o Plusa…

  7. Yed 2 marca 2017 w 09:55 - Odpowiedz

    No cóż, każdy orze jak może. A nuż by się udało 🙂

  8. Super 2 marca 2017 w 10:26 - Odpowiedz

    Mobile Vikings wykorzystało sytuację, by zlikwidować najtańsze pakiety. Operatorzy zadowoleni z nowej ustawy. Podnieśli zyski nie podnosząc cen za połączenia.

  9. pomaranczowy 2 marca 2017 w 10:35 - Odpowiedz

    A ja miałem tak z Orange w lipcu. Skan dowodu. Inaczej panienka nie chciala zarejestrowac numeru, na nic moje mowienie. Byla wiec skarga. Jak widac roznie u różnych bywało :/

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.