Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w końcu września br. liczba abonentów i użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej (komórkowej) wyniosła 56,2 mln (w tym ok. 44% stanowili użytkownicy) i była o 4,7% mniejsza niż
przed rokiem oraz zbliżona do notowanej w końcu grudnia ub. roku.

W porównaniu z wrześniem ub. roku zmniejszyła się liczba użytkowników (o 18,5%), przy wzroście liczby abonentów (o 10,1%). Na 100 mieszkańców w końcu września br. przypadało 146,3 abonentów i użytkowników (wobec 153,4 przed rokiem oraz 146,4 w końcu grudnia ub. roku).

Z opublikowanych przez Operatorów raportów wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania
kart SIM jest Orange Polska , a każdy z operatorów jest  na minusie, biorąc pod uwagę klientów pre-paid.

Operator / (mln)

IIkw. / IIIkw.2016 – post-paid

IIkw. / IIIkw.2016- pre-paid

IIkw. / IIIkw.2016

Orange Polska

8,798 / 9,085
+
0,289

7,898 / 7,309

0,589

16,696 / 16,394
– 0,302

Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel
(Plus)

(8,248)  6,559 +1,689
Internet / (8,339) 6,617 + 1,722 Internet
+
0,091


(3,673) 3,473 + 0,200 Internet / (3,483) 3,223 + 0,260
Internet

0,019

12,003 / 11,822

0,181

T-Mobile Polska

6,516 / 6,541
+
0,025

5,119 / 4,680

0,439

11,635 / 11,221
0,414

P4 (Play)

7,629 / 7,999
+
0,37

6,988 / 6,640
-0,348

14,617 / 14,639
+ 0,022

MVNO


0,500

GUS

w tym ok. 47% to
użytkownicy
57,2
/ 56,2
– 1,0

Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce to statystyczna fikcja. Różnica między danymi opublikowanymi przez Operatorów wynika z przyjętej przez firmę metodologii ich liczenia. Operatorzy uznają, że aktywne karty to te, które umożliwiają odbieranie połączeń. O ile nie ma kłopotu z liczeniem kart SIM używanych przez abonentów, to pojawia się on w przypadku kart używanych w usłudze przedpłaconej. Duża liczba nieużywanych kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Karta pre-paid z reguły uznawana jest za aktywną przez 12 miesięcy od
końca terminu połączeń wychodzących i dopiero wtedy powinna być wyłączona.

Całkowita liczba klientów mobilnych Orange Polska, zmniejszyła się o 302 tys. względem stanu na koniec drugiego kwartału i wynosi 16,394. Liczba klientów post-paid wzrosła do 9 085 z 8 798 mln 2 kw. 2016, a usług pre-paid zmniejszyła się o ok. 600 tys. do 7 309 mln z 7 898 mln. przyrost o +13% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług abonamentowych, +309 tys. przyłączeń netto w 3 kw. Na bazę usług przedpłaconych
wpłynął znaczny spadek liczby nowych aktywacji po wprowadzeniu obowiązku rejestracji kart SIM. Liczba klientów korzystających z sieci LTE osiągnęła 3,8 mln, co oznacza wzrost w trzecim kwartale o 19% względem 2 kw. 2016. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych osiągnął 57%. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w mobilnym segmencie abonamentowym utrzymuje
się na poziomie powyżej 100% rok-do-roku. Orange Polska intensywnie rozbudowuje zasięg technologii 4G LTE, która umożliwia korzystanie z połączeń o najwyższych światowych parametrach. Już teraz może z niej korzystać ponad 98,2 procent Polaków. Oczywiście
wartość ta bezpośrednio związana z liczbą stacji bazowych, które działają na częstotliwościach 4G LTE. Ich liczba też osiągnęła wartość – 8000. Na ponad 1300 eNodeB Orange nadaje na częstotliwości 800 MHz, blisko 70 obsługuje 2600 MHz, a prawie
6850 częstotliwości 1800 MHz. W przypadku 230-u stacji agreguje dwa, a w przypadku 13-u trzy pasma. W zależności od lokalizacji, dostęp do sieci 4G LTE Orange umożliwia korzystanie z mobilnej transmisji danych o prędkości do 225 Mb/s.
Pełne wyniki Grupy Orange Polska: Tutaj

T-Mobile Polska na koniec września 2016 roku obsługiwał 11,221 miliona klientów. Baza klientów usług
abonamentowych wyniosła 6,541 miliona i wzrosła o 25 tysięcy klientów w trzecim kwartale. Uzyskany rezultat potwierdza pozytywny trend wzrostowy widoczny w tym roku w bazie abonentów oraz skuteczność pro-klienckiej strategii rynkowej, działań związanych z uproszczeniem systemów obsługi oraz pozycjonowaniem marki. Baza klientów usług przedpłaconych wyniosła 4,680 miliona i zmniejszyła się o 414 tysięcy numerów w porównaniu z poprzednim kwartałem. Firma w niespełna 9 miesięcy od pozyskania
częstotliwości 800 MHz udostępniła swoim klientom ponad 1 000 stacji wykorzystujących je do świadczenia usług w technologii LTE. Dzięki temu zasięg sieci LTE T-Mobile Polska wzrósł z 83% w grudniu 2015 roku do aktualnie blisko 98% populacji kraju. Firma w niespełna 9 miesięcy od pozyskania częstotliwości 800 MHz udostępniła swoim klientom ponad 1 000 stacji wykorzystujących je do świadczenia usług w technologii LTE. Dzięki temu zasięg sieci
LTE T-Mobile Polska wzrósł z 83% w grudniu 2015 roku do aktualnie blisko 98% populacji kraju.
Pełne wyniki finansowe T-Mobile Polska:Tutaj

Najważniejsze dane finansowe P4, operatora sieci Play za 2 kw. 2016 r.: W 3 kw. 2016 r. Play w dalszym ciągu zwiększał swoją bazę abonencką oraz odnotował dalszy wzrost przychodów i wyniku EBITDA w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015. Udział abonentów kontraktowych w całkowitej bazie abonenckiej Play wzrósł do 54,6% w 3 kw. 2016 r. w porównaniu z 49,6% w 3 kw. 2015 r. Całkowita baza klientów wzrosła do 14,6 mln
(+8,1% r/r), natomiast udział klientów abonamentowych na koniec 3 kw. 2016 r. zwiększył się do 54,6% z 49,6% na koniec 3 kw. 2015 r. Dzięki dalszej rozbudowie sieci 4G LTE, na dzień 30 września 2016 r. zasięg usługi 4G LTE wzrósł do 90.5% pokrycia populacji. W 3
kw. 2016 r. Play kontynuował rozwój sieci 4G LTE ULTRA i na koniec okresu usługa ta była dostępna dla 76,3% populacji.
Pełne dane finansowe Play:Tutaj

Na dzień 30 września 2016 roku łączna liczba kart SIM (usługi głosowe + Internet) Grupy Cyfrowy Polsat wynosiła 11.821.626. Polkomtel, operator sieci Plus świadczył ponad 9,8 mln
aktywnych usług telefonii komórkowej w modelu kontraktowym i przedpłaconym. Łączna liczba klientów, którym Grupa Cyfrowy Polsat świadczyła usługi w modelu kontraktowym, wyniosła 5.860.884 na koniec 3Q’16, obniżając się r/r o 1,3%. Najwyższy od lat, o 112
tys. r/r, wzrost liczby kontraktowych usług telefonii komórkowej – wynika z konsekwentnej realizacji strategii oraz częściowo wsparty migracjami klientów prepaid. Liczba świadczonych aktywnych usług przedpłaconych spadła r/r w 3Q’16 o 11,3% do 3.527.904. Erozja
bazy usług przedpłaconych związana jest przede wszystkim z narzuconym przez ustawodawcę obowiązkiem rejestracji nowo zakupionych kart przedpłaconych począwszy od 25 lipca 2016 roku, co spowodowało znaczący spadek nowych aktywacji w 3Q16,
obserwowany na całym rynku. Średni miesięczny przychód na RGU prepaid (ARPU) spadł r/r w 3Q’16 o 1,6% do 18,7 zł. Obserwowany w pierwszej połowie roku wzrost ARPU w segmencie usług przedpłaconych pozostawał w trakcie trzeciego kwartału pod presją
krótkoterminowych promocji, które mają na celu zachęcenie użytkowników do wczesnej rejestracji kart prepaid.
Pełne wyniki sieci Plus i Cyfrowego Polsatu:Tutaj

Poza tym na rynku działa około 20 MVNO, jednak ich udział zarówno pod względem przychodów jak i liczby klientów jest relatywnie niski (2% pod względem liczby użytkowników w 2014 roku wg raportu UKE)

Liczba mobilnych usług głosowych Netii na dzień 30 września 2016 r. wyniosła 87,9 tys. (738% rd). Baza mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 17,5 tys. (-7% rdr).
Pełne wyniki Grupy Netia: Tutaj

Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin mobile w Polsce ujawniła, że największy operator wirtualny w Polsce, ma obecnie 400 tys. aktywnych kart SIM (wobec 150 tys. rok
wcześniej). Przypominamy, że Virgin Mobile Polska przyjął definicję unijną: aktywny użytkownik to ten, który wykazał się
jakąkolwiek aktywnością w ciągu 90 dni. Virgin Mobile świadczy w Polsce usługi w modelu pre-paid, działając w zasięgu sieci Play i T-Mobile. Dostęp do technologii LTE jest możliwy tylko w zasięgu macierzystym P4 (Play).

Premium Mobile – najmłodszy z operatorów telefonii komórkowej obecnych na naszym rynku ma około 1o tys. kart SIM. Sieć funkcjonuje we współpracy z Polkomtelem i przedstawia coraz ciekawsze oferty. Operator kładzie duży nacisk na ceny i proste rozwiązania. Twierdzi, że przy małej masie może na siebie zarobić. Elastyczność łączymy z ofertą bez limitu i dużymi pakietami internetu LTE w najniższej na rynku cenie. Wyszliśmy z ofertą na rynek na początku roku i na razie udaje nam się realizować założenia. Zbliżamy się do granicy 10 tys. klientów. Aby w przyszłym roku mieć ich 100 tys. – mówi Dariusz Chlastawa, Wiceprezes Zarządu Premium Mobile.

Polski rynek komórkowy po II kw. 2016 r

W III kwartale 2016 r. przeniesionych zostało łącznie 455 771 numerów. Według UKE Play jest siecią, która zyskała w ubiegłym kwartale najwięcej nowych abonentów. Największą stratę zanotowało T-Mobile.

Pełne raporty zawierające statystyki przeniesień w sieciach ruchomych i stacjonarnych w III kwartale 2016 r.: UKE – w III kwartale 2016 r. przeniesionych zostało 455 771 numerów

źródło: UKE, Dane operatorów

Kan