Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w końcu września br. liczba abonentów i użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej (komórkowej) wyniosła 56,2 mln (w tym ok. 44% stanowili użytkownicy) i była o 4,7% mniejsza niż
przed rokiem oraz zbliżona do notowanej w końcu grudnia ub. roku.
W porównaniu z wrześniem ub. roku zmniejszyła się liczba użytkowników (o 18,5%), przy wzroście liczby abonentów (o 10,1%). Na 100 mieszkańców w końcu września br. przypadało 146,3 abonentów i użytkowników (wobec 153,4 przed rokiem oraz 146,4 w końcu grudnia ub. roku).
Z opublikowanych przez Operatorów raportów wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania
kart SIM jest Orange Polska , a każdy z operatorów jest na minusie, biorąc pod uwagę klientów pre-paid.
Operator / (mln) |
IIkw. / IIIkw.2016 – post-paid |
IIkw. / IIIkw.2016- pre-paid |
IIkw. / IIIkw.2016 |
Orange Polska |
8,798 / 9,085 |
7,898 / 7,309 |
16,696 / 16,394 |
Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel |
(8,248) 6,559 +1,689 |
|
12,003 / 11,822 |
T-Mobile Polska |
6,516 / 6,541 |
5,119 / 4,680 |
11,635 / 11,221 |
P4 (Play) |
7,629 / 7,999 |
6,988 / 6,640 |
14,617 / 14,639 |
MVNO |
|
0,500 |
|
GUS |
w tym ok. 47% to użytkownicy |
57,2 / 56,2 – 1,0 |
Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce to statystyczna fikcja. Różnica między danymi opublikowanymi przez Operatorów wynika z przyjętej przez firmę metodologii ich liczenia. Operatorzy uznają, że aktywne karty to te, które umożliwiają odbieranie połączeń. O ile nie ma kłopotu z liczeniem kart SIM używanych przez abonentów, to pojawia się on w przypadku kart używanych w usłudze przedpłaconej. Duża liczba nieużywanych kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Karta pre-paid z reguły uznawana jest za aktywną przez 12 miesięcy od
końca terminu połączeń wychodzących i dopiero wtedy powinna być wyłączona.
Całkowita liczba klientów mobilnych Orange Polska, zmniejszyła się o 302 tys. względem stanu na koniec drugiego kwartału i wynosi 16,394. Liczba klientów post-paid wzrosła do 9 085 z 8 798 mln 2 kw. 2016, a usług pre-paid zmniejszyła się o ok. 600 tys. do 7 309 mln z 7 898 mln. przyrost o +13% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług abonamentowych, +309 tys. przyłączeń netto w 3 kw. Na bazę usług przedpłaconych
wpłynął znaczny spadek liczby nowych aktywacji po wprowadzeniu obowiązku rejestracji kart SIM. Liczba klientów korzystających z sieci LTE osiągnęła 3,8 mln, co oznacza wzrost w trzecim kwartale o 19% względem 2 kw. 2016. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych osiągnął 57%. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w mobilnym segmencie abonamentowym utrzymuje
się na poziomie powyżej 100% rok-do-roku. Orange Polska intensywnie rozbudowuje zasięg technologii 4G LTE, która umożliwia korzystanie z połączeń o najwyższych światowych parametrach. Już teraz może z niej korzystać ponad 98,2 procent Polaków. Oczywiście
wartość ta bezpośrednio związana z liczbą stacji bazowych, które działają na częstotliwościach 4G LTE. Ich liczba też osiągnęła wartość – 8000. Na ponad 1300 eNodeB Orange nadaje na częstotliwości 800 MHz, blisko 70 obsługuje 2600 MHz, a prawie
6850 częstotliwości 1800 MHz. W przypadku 230-u stacji agreguje dwa, a w przypadku 13-u trzy pasma. W zależności od lokalizacji, dostęp do sieci 4G LTE Orange umożliwia korzystanie z mobilnej transmisji danych o prędkości do 225 Mb/s.
Pełne wyniki Grupy Orange Polska: Tutaj
T-Mobile Polska na koniec września 2016 roku obsługiwał 11,221 miliona klientów. Baza klientów usług
abonamentowych wyniosła 6,541 miliona i wzrosła o 25 tysięcy klientów w trzecim kwartale. Uzyskany rezultat potwierdza pozytywny trend wzrostowy widoczny w tym roku w bazie abonentów oraz skuteczność pro-klienckiej strategii rynkowej, działań związanych z uproszczeniem systemów obsługi oraz pozycjonowaniem marki. Baza klientów usług przedpłaconych wyniosła 4,680 miliona i zmniejszyła się o 414 tysięcy numerów w porównaniu z poprzednim kwartałem. Firma w niespełna 9 miesięcy od pozyskania
częstotliwości 800 MHz udostępniła swoim klientom ponad 1 000 stacji wykorzystujących je do świadczenia usług w technologii LTE. Dzięki temu zasięg sieci LTE T-Mobile Polska wzrósł z 83% w grudniu 2015 roku do aktualnie blisko 98% populacji kraju. Firma w niespełna 9 miesięcy od pozyskania częstotliwości 800 MHz udostępniła swoim klientom ponad 1 000 stacji wykorzystujących je do świadczenia usług w technologii LTE. Dzięki temu zasięg sieci
LTE T-Mobile Polska wzrósł z 83% w grudniu 2015 roku do aktualnie blisko 98% populacji kraju.
Pełne wyniki finansowe T-Mobile Polska:Tutaj
Najważniejsze dane finansowe P4, operatora sieci Play za 2 kw. 2016 r.: W 3 kw. 2016 r. Play w dalszym ciągu zwiększał swoją bazę abonencką oraz odnotował dalszy wzrost przychodów i wyniku EBITDA w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015. Udział abonentów kontraktowych w całkowitej bazie abonenckiej Play wzrósł do 54,6% w 3 kw. 2016 r. w porównaniu z 49,6% w 3 kw. 2015 r. Całkowita baza klientów wzrosła do 14,6 mln
(+8,1% r/r), natomiast udział klientów abonamentowych na koniec 3 kw. 2016 r. zwiększył się do 54,6% z 49,6% na koniec 3 kw. 2015 r. Dzięki dalszej rozbudowie sieci 4G LTE, na dzień 30 września 2016 r. zasięg usługi 4G LTE wzrósł do 90.5% pokrycia populacji. W 3
kw. 2016 r. Play kontynuował rozwój sieci 4G LTE ULTRA i na koniec okresu usługa ta była dostępna dla 76,3% populacji.
Pełne dane finansowe Play:Tutaj
Na dzień 30 września 2016 roku łączna liczba kart SIM (usługi głosowe + Internet) Grupy Cyfrowy Polsat wynosiła 11.821.626. Polkomtel, operator sieci Plus świadczył ponad 9,8 mln
aktywnych usług telefonii komórkowej w modelu kontraktowym i przedpłaconym. Łączna liczba klientów, którym Grupa Cyfrowy Polsat świadczyła usługi w modelu kontraktowym, wyniosła 5.860.884 na koniec 3Q’16, obniżając się r/r o 1,3%. Najwyższy od lat, o 112
tys. r/r, wzrost liczby kontraktowych usług telefonii komórkowej – wynika z konsekwentnej realizacji strategii oraz częściowo wsparty migracjami klientów prepaid. Liczba świadczonych aktywnych usług przedpłaconych spadła r/r w 3Q’16 o 11,3% do 3.527.904. Erozja
bazy usług przedpłaconych związana jest przede wszystkim z narzuconym przez ustawodawcę obowiązkiem rejestracji nowo zakupionych kart przedpłaconych począwszy od 25 lipca 2016 roku, co spowodowało znaczący spadek nowych aktywacji w 3Q16,
obserwowany na całym rynku. Średni miesięczny przychód na RGU prepaid (ARPU) spadł r/r w 3Q’16 o 1,6% do 18,7 zł. Obserwowany w pierwszej połowie roku wzrost ARPU w segmencie usług przedpłaconych pozostawał w trakcie trzeciego kwartału pod presją
krótkoterminowych promocji, które mają na celu zachęcenie użytkowników do wczesnej rejestracji kart prepaid.
Pełne wyniki sieci Plus i Cyfrowego Polsatu:Tutaj
Poza tym na rynku działa około 20 MVNO, jednak ich udział zarówno pod względem przychodów jak i liczby klientów jest relatywnie niski (2% pod względem liczby użytkowników w 2014 roku wg raportu UKE)
Liczba mobilnych usług głosowych Netii na dzień 30 września 2016 r. wyniosła 87,9 tys. (738% rd). Baza mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 17,5 tys. (-7% rdr).
Pełne wyniki Grupy Netia: Tutaj
Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin mobile w Polsce ujawniła, że największy operator wirtualny w Polsce, ma obecnie 400 tys. aktywnych kart SIM (wobec 150 tys. rok
wcześniej). Przypominamy, że Virgin Mobile Polska przyjął definicję unijną: aktywny użytkownik to ten, który wykazał się
jakąkolwiek aktywnością w ciągu 90 dni. Virgin Mobile świadczy w Polsce usługi w modelu pre-paid, działając w zasięgu sieci Play i T-Mobile. Dostęp do technologii LTE jest możliwy tylko w zasięgu macierzystym P4 (Play).
Premium Mobile – najmłodszy z operatorów telefonii komórkowej obecnych na naszym rynku ma około 1o tys. kart SIM. Sieć funkcjonuje we współpracy z Polkomtelem i przedstawia coraz ciekawsze oferty. Operator kładzie duży nacisk na ceny i proste rozwiązania. Twierdzi, że przy małej masie może na siebie zarobić. Elastyczność łączymy z ofertą bez limitu i dużymi pakietami internetu LTE w najniższej na rynku cenie. Wyszliśmy z ofertą na rynek na początku roku i na razie udaje nam się realizować założenia. Zbliżamy się do granicy 10 tys. klientów. Aby w przyszłym roku mieć ich 100 tys. – mówi Dariusz Chlastawa, Wiceprezes Zarządu Premium Mobile.
Polski rynek komórkowy po II kw. 2016 r
W III kwartale 2016 r. przeniesionych zostało łącznie 455 771 numerów. Według UKE Play jest siecią, która zyskała w ubiegłym kwartale najwięcej nowych abonentów. Największą stratę zanotowało T-Mobile.
Pełne raporty zawierające statystyki przeniesień w sieciach ruchomych i stacjonarnych w III kwartale 2016 r.: UKE – w III kwartale 2016 r. przeniesionych zostało 455 771 numerów
źródło: UKE, Dane operatorów
Kan
Jak mnie cieszy ten spadek klientów o 414 tysięcy w sieci T-mobile. PLAY zaskakuje wzrostem zaledwie 22 tysięcy klientów w 3 kwartale 2016. Chyba najgorszy ich wynik, jeśli się mylę, niech mnie ktoś poprawi.
Po prostu skończyło się rozdawanie darmowych simów po imprezach. Play w tym brylował.
Przecież to T-Mobile na każdej imprezie rozdawał uczestnikom do biletów startery. W Playu trzeba było iść za każdym razem do wyznaczonego punktu. Więc nie trafiłaś.
Hehe wybitnie fajne jest to zamydlania Tmobile. Inni pozyskali po 200-300 tys ale to oni sie chwała ze pozyskali 25 tys :))))
Orange ma 1300 stacji 800, ale to Tmobile sie chwali ze ma największy zasięg w Polsce 🙂 żenada co za dziadowska siec
@kosz orange stacje lte na nic się zdają, bo jedyne co oferują na pewno to gwarancja awaryjności
LoL. Tak durnego ataku konkretem i jeszcze nie widziałem…
Awarie to ma twój mózg.
@Lenka taaaak play ze swoimi gwiazdami salonów są siebie warci, kóleczko wzajemnej adoracji, na porażkę reklamową zawsze można liczyć
@Wat ile w ostatnich tygodniach było awarii? conajmniej 3 a o reszcie utrudnień wogole sie nie mowi. niech się orange chwali swoim superzasiegiem lte ale co z tego jak wystarczy wsiasc do pociągu i mozna pożegnac się z nim pożegnać
Trzy. W ciągu roku 8. Ale nie ogólnopolskich. Ile razy T-Mobile siadło na Śląsku w tym roku? 15 razy. Play? 2. Plus? 6. Kurtyna.
Ile razy w tym roku nie działało iBOA w T-Mobile? Nie działa ciągle. Średni czas oczekiwania na połączenie do BOA w T-Mobile? 40 minut. Ilość kruczków w regulaminach, wyłączanie RWK, zmiana taryf, wyłączanie promocji i pakietów? Niezliczona. Zasięg? Tylko Plus ma jeszcze gorszy. Pakiety w T-Mobile? Jakie pakiety, mało i niekorzystnie. Minimalna kwota doładowania konta aby utrzymać aktywne konto przez miesiąc? 20zł. Konkurencja? 5zł. Minimalna kwota doładowania aby utrzymać konto ważne przez 50 do 60 dni? 50zł. Konkurencja? 5zł. Mamy najgorszego operatora na rynku.
a ja uwazam to za urocze posunecie PRowe, że w dniach kiedy na wszystich portalach wiszą rzeprosiny Orange w stosunku do tmobile, nie ukazują się ZADNE publikacje dot. orange. Kiedy pomaranczowie są niekwestionowym lidearem zayspywania nas artykułami o niczym.
Ładny wynik Plusa, kontraktowych ma więcej z kwartału na kwartał. No ale przy ich akcji z łączeniem usług to nie ma się czemu dziwić. Są w tym momencie bardzo tanim operatorem (przy kilku usługach równocześnie).
No nieźle
t-mobile spadło na psy .
Utrata 414 tys prepaid i pozyskanie 25 tys postpaid przez T mobile to nie jest pozytywny trend. To najgorszy wynik na rynku, kolejny kwartał z rzędu. Trend nie został odwrócony, ani nawet zahamowany. T mobile w 2016 traci rynek, jak nigdy wcześniej.
Ciekawie będzie po lutym 2017, gdy rozliczą niezarejestriwane simy. Sama mam kilka w szufladzie darmowo otrzymanych na różnych imprezach.
Tak nawiasem to ciekawie brzmi ten komunikat reklamowy Orange, który przeprasza T-Mobile za fałszywe porównanie w reklamach. Jak widać nie warto robić zestawień i porównań, bo w gąszczu różnych ofert i tak zawsze są błędne.
Z T-Mobile wyparowalo 439 000 prepaidów a nie 414. A co ciekawe niecały rok temu wyparowalo tam 4.5 miliona. Gorąco tam muszą mieć.
Ty! Faktycznie! Nie zwróciłem uwagi. W 2Q2015 mieli 15,820mln, a teraz mają ledwo 11,200mln, na minusie 4,600mln kart. To teraz nie dziw, że spamują internet, mają gorący okres.
W 3kw2015 T-Mobile wyłączył 3,5 mln nieaktywnych kart SIM, to cała tajemnica
Konieczność rejestracji kart wprowadza duże zamieszanie wśród operatorów. Widać, że walka trwa w najlepsze i trwać będzie jeszcze długo. Zarejestrowałem swój numer w Plusie i szczerze mówiąc dziwi mnie ich globalny spadek. Wszystko działa jak ma działać, cenowo też ok.
tak na uwadze: no wlasnie jesli chodzi o ofertę prepaid plus obecnie na rynku wypada najgorzej pod względem cenowym