Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Magdalena Gaj nałożyła na TelePolska Sp. z o.o. karę pieniężną w wysokości 1 936 840,10 zł z powodu zawierania z konsumentami umów początkowych na świadczenie usług telekomunikacyjnych na okres dłuższy niż 24 miesiące.

Zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym w przypadku konsumenta początkowy okres obowiązywania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawieranej na czas określony nie może być dłuższy niż 24 miesiące. Ta zasada wynika z dyrektywy o usłudze powszechnej Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 7 marca 2002 r. i ma na celu ułatwienie konsumentom zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych.

Do prawa krajowego przepis ten został wprowadzony ustawą z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw i wszedł w życie w dniu 21 stycznia 2013 r. Z tym dniem powinien więc być stosowany wprost z mocy prawa do wszystkich nowo zawieranych umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Niewypełnienie obowiązku określonego Prawa telekomunikacyjnego, poprzez zawieranie po dniu 21 stycznia 2013 r. umów początkowych na czas określony dłuższy niż 24 miesiące jest czynem, który podlega karze pieniężnej.

Podczas rozpatrywania postępowań mediacyjnych i interwencyjnych Prezes UKE ustalił, iż TelePolska po nowelizacji ustawy nadal zawierała z konsumentami umowy początkowe na czas określony dłuższy niż 24 miesiące (tj. na 26 miesięcy). Wobec stwierdzonych naruszeń Prawa telekomunikacyjnego Prezes UKE w dniu 7 maja 2013 r. rozpoczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia na TelePolskę kary pieniężnej.

Z analizy przedłożonych przez Spółkę wyjaśnień i dokumentów wynika, że pomiędzy 21 stycznia 2013 r. a 13 maja 2013 r. TelePolska aktywowała umowy dla ponad 6 tysięcy abonentów, którzy w przeważającej ilości są konsumentami zawierającymi umowę po raz pierwszy na okres 26 miesięcy.

Niezgodne z prawem działania TelePolska polegały na wydłużeniu okresu trwania umowy, w którym abonent byłby zobowiązany do zapłaty kary umownej chcąc zmienić dostawcę usług. Naruszenie to miało charakter zamierzony i dotyczyło całej tej grupy konsumentów, nie było też wynikiem przypadkowego błędu Spółki. Ten czynnik jako element zakresu naruszenia prawa miał również bezpośredni wpływ na wysokość kary.

Z uwagi na słabszą pozycję konsumentów w relacjach z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym przykładam szczególną wagę do przestrzegania ich praw – powiedziała Magdalena Gaj, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – W tym przypadku naruszenie dotyczyło kilkunastu procent wszystkich abonentów TelePolska, a dodatkowo dotyczyło jednego z podstawowych praw do zmiany dostawcy usług. Prawo to służy zapewnieniu użytkownikom maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług. Bezprawne ograniczanie możliwości swobodnego wyboru dostawcy usług jest też działaniem naruszającym równoprawną konkurencję na rynku telekomunikacyjnym – dodała Prezes UKE.

Po dokonaniu wszechstronnej analizy zebranego materiału dowodowego Prezes UKE ustalił wysokość kary na kwotę 1 936 840,10 zł, co stanowi 2,5 % przychodu Spółki uzyskanego w ubiegłym roku.

Ustalając wysokość kary Prezes UKE wziął w szczególności pod uwagę stwierdzony w postępowaniu negatywny stosunek Spółki do wykonywania obowiązków ustawowych, co miało bezpośredni, niekorzystny wpływ na sytuację abonentów TelePolski. Spółka pomimo wyraźnego stanowiska Prezesa UKE prezentowanego w trakcie postępowań mediacyjnych i interwencyjnych, kontynuowała niezgodne z prawem działania.

Dopiero w wyniku stanowczego działania Prezesa UKE i perspektywy nałożenia kary można mówić o wyeliminowaniu ryzyka naruszenia praw abonentów. TelePolska po 3 miesiącach od dnia rozpoczęcia postępowania w celu nałożenia kary, poinformowała Prezesa UKE o przystąpieniu do działań naprawczych (m.in. Spółka zapewniła, że skróci okres obowiązywania umów z 26 miesięcy do 24 miesięcy). Innymi słowy TelePolska potrzebowała pół roku od wprowadzenia zmiany Prawa telekomunikacyjnego na to, aby jej konsumenci przy zawieraniu umów początkowych mogli w pełni korzystać z gwarancji przysługujących im z mocy prawa już od dnia 21 stycznia 2013 r.

Jednocześnie Prezes UKE nie znalazł podstaw do odstąpienia od nałożenia tej kary. Zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym kara może zostać nałożona także w przypadku, gdy podmiot zaprzestał naruszania prawa lub naprawił wyrządzoną szkodę, jeżeli Prezes UKE uzna, że przemawiają za tym czas trwania, zakres lub skutki naruszenia.

Od decyzji o nałożeniu kary przysługuje Spółce odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, składane za pośrednictwem Prezesa UKE, w terminie dwutygodniowym od dnia doręczenia decyzji.

źródło: UKE

Kan