Porównanie cen usług telefonii komórkowej w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, zarówno pod względem średnich kosztów korzystania z ofert, jak również opłat za poszczególne usługi głosowe i niegłosowe.
W analizie uwzględniono wszystkich operatorów działających na rynku
polskim, według stanu na marzec 2013, których warunki świadczenia usług
telefonii ruchomej są ogólnodostępne, w postaci cenników i regulaminów
na stronie internetowej oraz/lub informacji uzyskanych na infolinii.
Opracowanie objęło 24 podmioty świadczące łącznie 660 wariantów ofert
abonamentowych i pre-paid możliwych do nabycia przez klienta
indywidualnego.
Opracowanie składa się z czterech części i obejmuje analizę cen usług
abonamentowych (post-paid) i tzw. na kartę (pre-paid) oraz porównanie
obu rodzajów ofert, w oparciu o przygotowaną w tym celu bazę. W
ostatnim rozdziale zestawiono koszty korzystania z telefonii ruchomej w
wybranych krajach europejskich, na podstawie bazy cen OECD – Mobile
Voice Price Benchmarking z lutego 2013 r.
Analizie poddane zostały oferty skierowane do nowych klientów, którzy
nie korzystali dotąd z usług danego operatora i nie przenoszą numeru z
innej sieci. Kalkulacja kosztów ofert telefonii ruchomej oparta została
na koszykach usług głosowych, SMS i MMS zdefiniowanych na podstawie
średniej miesięcznej wielkości wolumenu zużycia usług w Polsce oraz
wybranych trzech profilów użytkowników bazy cen OECD Mobile Voice Price
Benchmarking dla małego, średniego i dużego zużycia usług.
Powszechnie stosowaną praktyką przez operatorów jest różnicowanie cen
połączeń do poszczególnych sieci komórkowych. Z tego też względu, w
ramach koszyków usług uwzględniono również strukturę ruchu w Polsce
bazując na udziałach czterech największych operatorów w całkowitym
czasie trwania połączeń wychodzących.
W załączniku
PDF jest dostępna pełna Analiza cen usług telefonii ruchomej w Polsce i
krajach UE.
Wnioski z analizy
Średnie miesięczne koszty korzystania z telefonii komórkowej w
wariancie post-paid wahały się od 16,24 zł (Telestrada, koszyk 2) do
304,01 zł (Plus, koszyk 1). Oferta czterech głównych operatorów
charakteryzowała się dużą rozpiętością cenową, co było rezultatem
szerokiego wachlarza możliwości wyboru wysokości abonamentu w
zależności od potrzeb konsumenta.
Spośród operatorów sieci wirtualnych MVNO duży wybór proponował FM
Group Mobile, w pozostałych sieciach oferta składała się na ogół z 1-4
planów taryfowych o niewielkiej rozpiętości cenowej. Efektem tego były
m.in. jednakowe stawki za połączenia oraz SMS/MMS bez względu na
wysokość abonamentu. Wyjątek stanowił SAT FILM oraz Telestrada, którzy
podobnie jak operatorzy infrastrukturalni stosowali niższe opłaty za
usługi przy wyższych kwotach miesięcznej opłaty.
Koszt korzystania z telefonii komórkowej zależał przede wszystkim od
dwóch wskaźników – wysokości abonamentu oraz kosztu korzystania z usług telekomunikacyjnych. Opłaty jednorazowe w postaci aktywacji nie
odgrywały istotnej roli, co było przede wszystkim wynikiem stosowania
promocji obniżających ich wysokość. Duży udział aktywacji był
charakterystyczny jedynie dla oferty Play, ze względu na krótki okres
zobowiązania (12 miesięcy) oraz niski abonament (14 zł).
Telefon z abonamentem
Podstawą ofert post-paid był pakiet usług zawartych w abonamencie w
formie minut, SMS, MMS i/lub kwoty do wykorzystania. Jego wielkość
zależała bezpośrednio od wysokości abonamentu, w różny sposób była
także rozliczana. Sześciu operatorów posiadało plany taryfowe z
nielimitowanymi usługami przez cały okres trwania zobowiązania:
- na połączenia krajowe do sieci stacjonarnych i komórkowych:
Orange - na połączenia do wszystkich sieci komórkowych: Play, T-Mobile,
Plus i FM Group Mobile - na połączenia wewnątrz sieci: Orange, Play, Red Bull Mobile (do
sieci Play)
Przy obowiązujących jednak niskich cenach za usługi głosowe i
niegłosowe, opłaty za wolumen ruchu w mniejszym stopniu wpływały na
średni miesięczny koszt, dlatego też opcje z najniższym abonamentem
były atrakcyjniejsze cenowo niż taryfy nielimitowane. Mimo, iż
zawierały one mniejszy pakiet minut, z punktu widzenia użytkownika nie
zainteresowanego nabyciem telefonu bardziej korzystniejszy był zakup
post-paid z niską opłatą miesięczną i ponoszenie dodatkowego kosztu za
ruch rozliczany poza kwotą abonamentu.
Telefon na kartę (pre-paid)
Średnie miesięczne koszty korzystania z telefonii komórkowej na kartę
wahały się od 6,77 zł (Virgin Mobile, koszyk 2) do 152,08 zł (Orange,
koszyk 4). W każdym z analizowanych koszyków najatrakcyjniejsze cenowo
były oferty Virgin Mobile oraz Play. W przypadku bardzo niskiego
zużycia usług korzystne warunki proponowali również mBank Mobile,
Orange oraz Lycamobile.
Porównanie post-paid i pre-paid wskazało na większą opłacalność
drugiego z wariantów, co było szczególnie widoczne w przypadku niskiego
zużycia usług. Odbiorca ofert na kartę ma większą skłonność i możliwość
zmiany sieci niż użytkownik z umową abonamentową. Może też uczynić to w każdym momencie korzystania z usługi, dlatego operatorzy przyciągają
nowych klientów i próbują zatrzymać obecnych niskimi cenami połączeń,
SMS i MMS oraz bonusami kwotowymi do doładowań. Dodatkową zachętą są także pakiety minut do zasileń. W przypadku opcji post-paid takim
czynnikiem są na ogół urządzenia końcowe, które często determinują
wybór oferty abonamentowej i świadczą o jej atrakcyjności.
Niższe koszty korzystania z telefonu na kartę potwierdza również badania
konsumenckie przeprowadzone w grudniu 2012 r. na zlecenie UKE.
Zgodnie z nim ponad połowa użytkowników pre-paid wydawała na usługę do
30 zł, tyle też wyniosła mediana dla tej grupy respondentów.
Analogiczny wskaźnik dla abonentów post-paid oscylował w granicach 59
zł, a 47% badanych płaciło miesięcznie co najmniej 51 zł.
Przeprowadzona przez UKE analiza cen usług telefonii komórkowej
wskazuje, że na atrakcyjność cenową ofert post-paid i pre-paid oraz
poszczególnych planów taryfowych, o ile nie wiąże się to z zakupem
telefonu, wpływa wielkość ruchu realizowanego przez użytkownika. Przy
niewielkim zużyciu zdecydowanie tańsze są opcje na kartę, dysproporcja
ta zmniejsza się natomiast w miarę wzrostu liczby wykorzystanych usług
w koszyku. Dla odbiorców bardzo aktywnie korzystających z telefonu
zwiększa się opłacalność ofert abonamentowych, w tym świadczonych przez część operatorów planów taryfowych z nielimitowanymi połączeniami.
Analiza cen usług telefonii ruchomej w Polsce i krajach Unii Europejskiej: Tutaj
źródło: UKE
Kan
Zostaw komentarz