Sejm uchwalił w piątek nowelizację ustawy prawo
telekomunikacyjne, która dostosowuje polskie przepisy do uregulowań
unijnych. Prace nad zmianami zaczęły się w 2009 r. Od pierwszej połowy 2010 r. brali w nich udział przedstawiciele organizacji pozarządowych, w tym organizacji zrzeszających przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Głosowało 450 posłów, wszyscy
byli za przyjęciem nowelizacji, nikt nie wstrzymał się od głosu.

Nowe prawo telekomunikacyjne wprowadza do polskiego prawa przepisy dyrektywy unijnej dotyczącej praw obywateli o prywatności i łączności elektronicznej oraz dyrektywy w sprawie lepszych uregulowań prawnych o sieci i usługach łączności elektronicznej. Projekt uwzględnia także postanowienia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczącego zakazu tzw. sprzedaży wiązanej.

Ustawa wzmacnia również ochronę praw konsumenta, ułatwia prowadzenie działalności telekomunikacyjnej i inwestycyjnej, a także usuwa występujące obecnie problemy interpretacyjne.

Szczególne znaczenie mają zapisy ustawy dotyczące umów, regulaminów i
cenników, które muszą mieć zrozumiałą i dostępną dla klientów formę.
Wprowadzono możliwość przeniesienia numeru telefonicznego do innego
operatora w ciągu 24 godzin. Chodzi także o to, aby operatorzy nie mieli
możliwości wymuszania na abonentach podpisywania długoterminowych i
niekorzystnych umów. Dlatego pierwsza umowa nie będzie obowiązywać dłużej
niż dwa lata, będzie można także podpisać umowę na czas krótszy niż rok, co
zwiększy konkurencyjność na rynku usług telekomunikacyjnych.

Wprowadzono także możliwość zawarcia
umowy drogą elektroniczną, za pomocą
formularza dostępnego na stronie
internetowej operatora. Umożliwi to
zawieranie i zmianę umowy bez
wychodzenia z domu, a jednocześnie
pozwoli na
spokojne zapoznanie się z
proponowanymi warunkami umowy i
podjęcie przez
konsumenta w pełni świadomej decyzji.

źródło

Prace nad zmianami zaczęły się w 2009 r. Od pierwszej połowy 2010 r. brali w nich udział przedstawiciele organizacji pozarządowych, w tym organizacji zrzeszających przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

źródło: PAP

Kan