Z danych Raportu wynika, że wartość rynku telekomunikacyjnego w
roku 2011 mierzona przychodami z tytułu prowadzenia działalności
telekomunikacyjnej wyniosła ok. 43 mld zł netto czyli o 1,1% więcej niż
w 2010 r.
Przychody detaliczne operatorów trzech głównych segmentów
– usług dostępu do Internetu, telefonii komórkowej oraz stacjonarnej –
wyniosły łącznie 28,3 mld zł.

Dostęp do Internetu

Ponad 17,2% mieszkańców Polski posiadało w 2011 r. stacjonarny, a
blisko 8,7% mobilny dostęp do Internetu. W efekcie penetracja ogółem
usługami szerokopasmowymi osiągnęła poziom 25,9%, co w przeliczeniu na
gospodarstwa domowe dało 74%. W stosunku do 2010 r. penetracja
wzrosła więc o 2,9 p.p. w przeliczeniu na 100 mieszkańców i o 8,1 p.p.
na gospodarstwo domowe.

Najpopularniejszą technologią były modemy 2G/3G, korzystało z nich
łącznie ponad 3,3 mln osób. Wzrosło również zainteresowanie dostępem
bezprzewodowym WLAN oraz ofertą operatorów TVK. Stanowiły one
alternatywę dla łączy xDSL, atrakcyjniejszą dla konsumentów pod
względem ceny oraz prędkości połączenia.

Największe udziały w liczbie użytkowników posiadała Telekomunikacja
Polska. Na kolejnych pozycjach znaleźli się czterej operatorzy
telefonii ruchomej – PTK Centertel, Polkomtel, P4 oraz PTC, co
stanowiło efekt rosnącej popularności dostępu mobilnego.

Zaobserwowano także dużą popularność mobilnego Internetu co
sprawiło, że Polska należała do krajów z najwyższym wskaźnikiem
penetracji tą usługą (9 miejsce), przewyższając średnią unijną o 0,2
p.p.

Usługi telefonii komórkowej

Według stanu na 31 grudnia 2011 r. w Polsce aktywnych było ponad
50,1 mln kart SIM, co przełożyło się na penetrację usługą na poziomie
131,6%.

Segment telefonii ruchomej zdominowany był przez czterech głównych
operatorów – PTK Centertel, Polkomtel, PTC oraz P4. Pozostali
działający na rynku przedsiębiorcy telekomunikacyjni odgrywali
marginalną rolę, świadcząc swoje usługi około 1% wszystkich
użytkowników.

Swoją pozycję na rynku umocniła spółka P4 zwiększając przychody o
49%, natomiast liczbę użytkowników o 37%. Było to między innymi
wynikiem efektu migracji klientów pozostałych operatorów – 71%
przeniesionych numerów stanowiły numery przeniesione do sieci Play.

Usługi telefonii stacjonarnej

Telefon stacjonarny cieszy się malejącym zainteresowaniem
konsumentów i coraz częściej zastępowany jest przez telefon komórkowy. Rok
2011 r. przyniósł kolejny spadek liczby abonentów – o 9,6%, oraz
osiąganych przez operatorów przychodów – o 12,8%.

Spadek popularności dotyczył przede wszystkim tradycyjnych linii na
łączach analogowych POTS i cyfrowych ISDN – w ciągu ostatnich pięciu
lat baza klientów zmniejszyła się o 33,5%. Jednocześnie sukcesywnie
rosło zainteresowanie konsumentów ofertą operatorów TVK oraz usługami
świadczonymi na bazie hurtowego dostępu do sieci WLR.

Głównym graczem pozostawała Telekomunikacja Polska – z jej oferty
korzystało 62,6% ogółu abonentów.

Korzystne dla konsumentów zmiany na rynku telekomunikacyjnym

Wśród najważniejszych zmian należy przede wszystkim wskazać rosnącą
konkurencję na rynku. Konsumenci mają większą możliwość wyboru ofert
dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb oraz możliwości
finansowych. Odnotowane obniżki cen dotyczą przede wszystkim telefonii
komórkowej – o 11% spadła średnia cena transmisji danych oraz o 3%
połączenia głosowego. Użytkownicy mają możliwość zmniejszania kosztów
korzystania z usług telekomunikacyjnych dzięki zawartym w cenie
abonamentu pakietom na usługi, których oferta jest sukcesywnie
rozbudowywana przez operatorów.

Ważnym elementem strategii marketingowych jest również szeroki wybór
urządzeń końcowych (przede wszystkim smartfonów) po atrakcyjnej cenie.

Pozyskiwanie klienta i budowanie przewagi konkurencyjnej przez
operatorów przestaje koncentrować się na obniżaniu cen, coraz większą
rolę zaczynają odgrywać czynniki pozakosztowe. W przypadku dostępu do
Internetu jest to np. prędkość łącza. Operatorzy sukcesywnie zwiększają
przepustowość łączy internetowych, aby móc sprostać oczekiwaniom
użytkowników. Około 73,8% łączy charakteryzowało się prędkością
równą lub wyższą niż 2Mb/s, czyli o 24,7 p.p. więcej niż w 2010 r.
Najwyższe przepływności oferowali przede wszystkim operatorzy TVK –
należało do nich 70,9% łączy z przedziału 10Mb/s lub więcej.

Istotnym trendem jest pakietyzacja usług, umożliwiająca zaspokojenie
popytu na kilka usług telekomunikacyjnych po atrakcyjniejszej cenie niż
ich indywidulany zakup. Z możliwości tej w 2011 r. skorzystało blisko
2,8 mln osób. Największym zainteresowaniem cieszyły się oferty typu
double play, najczęściej łączące w sobie telewizję kablową z dostępem
do Internetu.

Pełna treść Raportu znajduje się: Tutaj

źródło: UKE

Kan