Internet rzeczy, automatyczna obsługa pokoju, sztuczna inteligencja i wirtualni asystenci, jak na przykład Alexa firmy Amazon, znajdują coraz szersze zastosowanie w hotelach i ośrodkach wypoczynkowych. Korzystanie z tych technologii nie jest jednak możliwe bez odpowiedniej, bezpiecznej sieci. Nawet najbardziej luksusowy hotel z wykwintnymi posiłkami i relaksującym SPA nie zapełni pokoi, jeśli nie zaoferuje gościom bezpiecznej łączności i usług mobilnych.

Hotelarstwo jest branżą podłączoną do Internetu. Już w 2014 roku 40% osób podróżujących służbowo miało ze sobą co najmniej trzy urządzenia mobilne, ponieważ inteligentne technologie, które można wszędzie zabrać ze sobą, sprawdzają się znakomicie w drodze. Dlatego goście w hotelach coraz częściej szukają informacji i rozrywki we własnych urządzeniach, rezygnując z tradycyjnych usług.

Najważniejszy jest bezpieczny dostęp
Przedstawiciele branży hotelarskiej zdają sobie sprawę, że chcąc rozwijać swoje firmy, muszą inwestować w technologie. Jak wynika z badań na temat technologii w hotelarstwie 2017 Lodging Technology Study, 57% hoteli zamierza zwiększyć a 42% utrzymać na dotychczasowym poziomie swoje inwestycje w technologie. Na pierwszym miejscu hotelarze stawiają rozszerzenie zakresu usług cyfrowych dla klientów w bezpiecznym środowisku. Dlatego w swoich strategiach cyfrowej transformacji muszą skupić się głównie na łączności i mobilności.

Christophe Ameline, Head of Vertical Markets Strategy & Offer z firmy ALE opisuje te problemy oraz przedstawia dostępne technologie, dzięki którym hotele mogą spełnić oczekiwania swoich gości.

Łączność bezprzewodowa jest dziś uważana za podstawową, niezbędną usługę. Goście hotelowi korzystają z niej w domu, w pracy i coraz częściej w podróży. Dlatego mają coraz większe oczekiwania w tym zakresie. Ważniejsza od dostępu do sieci Wi-Fi jest dla nich tylko cena pokoju. Łączność Wi-Fi to jednak nie tylko łatwy dostęp do Internetu, lecz również bezpieczeństwo.

Wyzwanie 1: Od lobby do leżaka ― łączność Wi-Fi najwyższej jakości w każdym miejscu hotelu
Zapewnienie ciągłego dostępu do sieci Wi-Fi w środowisku hotelowym może okazać się trudne nie tylko z powodu dużej liczby użytkowników, urządzeń i danych. Często największym problemem jest budynek, który nie był projektowany z myślą o sieciach komputerowych!

Zarządzanie infrastrukturą sieci, zwłaszcza w zabytkowych hotelach, nie jest łatwe. W starszych budynkach z grubymi ścianami lub metalowymi konstrukcjami zainstalowanie wszystkich kabli potrzebnych do zapewnienia wymaganych usług w pokojach jest praktycznie niemożliwe. Z problemem tym musiał się zmierzyć 140-letni ośrodek Waldhaus Flims Alpine Grand Hotel & Spa, który jednak znalazł rozwiązanie: dzięki zastosowaniu hotelowych punktów dostępowych każdy pokój został podłączony do sieci za pomocą jednego kabla LAN. Te wyspecjalizowane punkty dostępowe działają jak mini-przełączniki, które zapewniają dostęp do Internetu, sieci telefonicznej i rozrywki wideo, choć zajmują niewiele miejsca. Tam, gdzie nie udało się doprowadzić sieci ethernetowej, zastosowano siatkę Wi-Fi.

Internet rzeczy staje się standardem, podobnie jak automatyczna obsługa pokoju, sieciowe kamery bezpieczeństwa, system punktów sprzedaży i wirtualni asystenci. Sieć musi więc sprostać coraz większym wymaganiom, aby zapewnić gościom ciągłą obsługę na oczekiwanym poziomie.

Sieć Wi-Fi powinna podążać za gościem!
Dodanie nowych punktów dostępowych w różnych miejscach hotelu nie wystarczy. Potrzebne jest rozwiązanie, które umożliwi gościom proste uwierzytelnianie i bezpieczny dostęp do sieci. Takie uproszczone połączenie musi „podążać” za gościem w całym hotelu, zapewniając mu dostęp do usług w dowolnym miejscu i czasie. Przykładem są punkty dostępowe, które ciągle monitorują wskaźniki dotyczące połączeń inicjowanych przez urządzenia mobilne, a następnie wykorzystują zgromadzone dane, aby przekierowywać te urządzenia do najbardziej odpowiednich punktów dostępowych. Zapobiega to spowolnieniu ruchu w sieci Wi-Fi, gdy jej użytkownicy przemieszczają się po terenie hotelu.

Wyzwanie 2: Cyfrowa obsługa gości za pomocą urządzeń mobilnych od przyjęcia po wymeldowanie
Gość, który korzysta ze SPA, restauracji i siłowni, przynosi hotelowi większe dochody. Można go do tego zachęcić za pośrednictwem urządzenia mobilnego już na etapie rezerwacji i innych usług świadczonych przed jego przybyciem do hotelu. Po zakończeniu pobytu zadowolony gość może się również wymeldować za pomocą smartfona, co stanowi dużą oszczędność czasu. Taka spersonalizowana obsługa pomaga w nawiązaniu lepszej relacji z gościem.

Niezbędna jest jednak bezproblemowa interakcja cyfrowa między gościem a różnymi działami hotelu, takimi jak recepcja czy restauracja. Obecnie dostępne są otwarte interfejsy programowania aplikacji (API), które bardzo ułatwiają integrację funkcji przesyłania głosu i komunikatów z aplikacją lojalnościową lub aplikacją eConcierge gościa.

Można już podać przykłady udanego zastosowania takich rozwiązań. Na przykład w Szwecji The Winery Hotel zdecydował, że usługi komunikacyjne dla gości będą oparte całkowicie na technologiach mobilnych i zrezygnował z tradycyjnych telefonów w pokojach. Wdrożył aplikację mobilną eConcierge, za pośrednictwem której goście mają dostęp do usług hotelowych i telefonii klasy korporacyjnej z własnych inteligentnych urządzeń. Dzięki temu hotel może służyć gościom przez 24 godziny na dobę niezależnie od tego, gdzie w danej chwili się znajdują, oraz wysyłać im oferty i powiadomienia prosto na smartfony.

Oferty są coraz częściej wysyłane również za pośrednictwem usług opartych na lokalizacji. W ten sposób można np. zaproponować klientowi jedną z pobliskich restauracji lub powiadomić go, jakie usługi oferuje SPA, po którym właśnie się przechadza. W przyszłości taka cyfrowa obsługa będzie coraz bardziej spersonalizowana. Zgromadzone dane pochodzące z urządzeń mobilnych stanowią dla hoteli cenne zasoby, które umożliwią im świadczenie zindywidualizowanych ofert oraz wysyłanie metodą push powiadomień dostosowanych do preferencji każdego gościa.

Mobilność nie tylko dla gości

W niektórych hotelach, np. paryskim The Buddha Bar Hotel, rozszerzone usługi mobilne umożliwiają kontakt z personelem w każdym miejscu, dzięki czemu może on szybciej reagować na potrzeby gości. Za pomocą specjalnych aplikacji pracownicy mogą natychmiast zgłaszać dostępność pokojów, wprowadzając odpowiedni kod na urządzeniu mobilnym, lub rejestrować i przyjmować zgłoszenia problemów wymagających interwencji serwisanta. Usługi cyfrowe znacznie przyspieszają też meldowanie nowych klientów. Łatwo się przekonać, że dzięki wszystkim tym udogodnieniom goście są bardziej zadowoleni.

Wyzwanie 3: Zabezpieczenie sieci i powstrzymanie zagrożeń
Hotele są coraz częstszym celem ataków hakerów i złodziei danych. Działalność w branży hotelarskiej wymaga otwartości i ciągłego kontaktu z ludźmi, a dziś hotele i inne podobne obiekty muszą być otwarte nie tylko dla gości, lecz również dla używanych przez nich urządzeń mobilnych. Ogromna liczba urządzeń mobilnych, urządzeń do noszenia na sobie i urządzeń podłączonych do systemu Internetu rzeczy sprawia, że umożliwienie gościom dostępu do sieci przy równoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa danych, funkcji i usług zaplecza hotelu jest dużym wyzwaniem.

Rozwiązanie: kontenery i sieci osobiste

Jedną z głównych zasad budowy bezpiecznej sieci dla hoteli jest konteneryzacja ― metoda polegająca na tworzeniu wirtualnych, odizolowanych od siebie środowisk w jednej sieci konwergentnej. Podłączone urządzenia są grupowane na podstawie swoich funkcji oraz autoryzowanych użytkowników, a każda taka grupa stanowi oddzielny wirtualny „kontener” Internetu rzeczy. Na przykład „kontener dostępowy gości” działa jak odrębna sieć, której użytkownicy (goście) nie mogą widzieć ani interaktywnie korzystać z urządzeń znajdujących się w kontenerze działu finansowego bądź systemów alarmowych lub kamer sieciowych obsługiwanych przez dział bezpieczeństwa. W obrębie kontenera możliwe jest egzekwowanie reguł QoS (gwarantowania jakości usług) i reguł bezpieczeństwa, rezerwowanie lub limitowanie pasma, ustalanie priorytetów ruchu czy blokowanie niepożądanych aplikacji.

W miarę rozwoju sieci i wzrostu liczby urządzeń w pokojach trzeba również wziąć pod uwagę usługi, z których może korzystać każdy gość – inteligentna telewizja, inteligentny asystent pokojowy czy sterowanie klimatyzatorem. Jeśli gość może się podłączyć do sieci i oglądać filmy na ekranie telewizji internetowej, to co zrobić, żeby nie wyświetlał ich na telewizorze w sąsiednim pokoju?  Rozwiązaniem jest sieć osobista (ang. Personal Area Network ― PAN). Zapewnia ona prawie takie same możliwości, jak dedykowana sieć Wi-Fi dla każdego pokoju. Goście mogą korzystać z dostępnych technologii tak samo jak w domu, ale tylko w swoich pokojach. Ponadto hotele potrzebują nie tylko doskonałej łączności, lecz również inteligentnych zabezpieczeń sieci, które mogą wdrożyć za pomocą dostępnych obecnie technologii.

Zostańcie u nas dłużej!
Aby udogodnienia te znalazły odzwierciedlenie w wynikach finansowych, hotele muszą zaoferować gościom nie tylko większą mobilność, lecz również bardziej inteligentne technologie. Integracja urządzenia gościa z firmowymi aplikacjami i usługami hotelu to tylko początek. Każdy hotel powinien zindywidualizować swoje technologie, rozszerzyć obsługę klienta o usługi przekształcające „Internet rzeczy” w „hotel rzeczy” oraz zapewnić gościom odpowiednie usługi we właściwym czasie. Cyberprzestępcy cały czas szukają okazji do ataku, a goście korzystający z najnowszych technologii są świadomi ryzyka. Zabezpieczenia hotelowej sieci nie można więc odkładać na później. Bezpieczeństwo połączeń musi być centralnym elementem każdego takiego projektu.

Autor: Christophe Ameline, Head of Vertical Markets Strategy & Offer z firmy ALE