Technologia rozwija się w zawrotnym tempie, a wielu pracowników wyposażanych jest w coraz to nowsze notebooki i smartfony. Czym kierują się pracodawcy przy wyborze takiego ekwipunku? Swoimi spostrzeżeniami podzielił się z Telix.pl Krystian Zieliński, doradca Zarządu DGM odpowiedzialny za dział sprzedaży w Polsce.

  1. Czym urządzenia mobilne dla pracowników różnią się od laptopów czy smartfonów dla kadry zarządzającej?

Na rynku jest wiele urządzeń mobilnych w przystępnych cenach, które są dobrym rozwiązaniem dla każdego pracownika. Jednakże nadal wiele osób kieruje się głównie marką i ceną przy wyborze telefonów czy laptopów do pracy. A tak naprawdę budżetowe laptopy mają dobre procesory, dzięki którym pracownicy mogą szybko wykonywać swoje zadania, przygotowywać raporty, oferty lub prezentacje. Poza tym współczesne notebooki są lekkie, a zarazem ładnie się prezentują, więc sprawiają wrażenie luksusowych.

  1. Jakimi kryteriami kierują się firmy przy zakupie sprzętu mobilnego dla pracownika?

Każda firma ma swoje kryteria wyboru urządzeń dla pracowników w zależności od charakteru ich pracy. Dla grafika na przykład potrzeba świetnego komputera z dobrą kartą graficzną, a sprzedawca zadowoli się laptopem z wytrzymałą baterią. Do tego dochodzi kwestia mobilności, a więc jeśli nasz pracownik ma głównie jeździć na spotkania biznesowe, to zależy mu na tym, by jego notebook nie zawieszał się, aby szybko odpalała się prezentacja, aby mógł bez problemu uruchomić jakieś dodatkowe media, np. filmik pokazujący dany projekt. Jeśli chodzi o cenę, to oczywiście typowo biznesowe laptopy mają swoją wartość, ale otrzymujemy urządzenie o lepszych parametrach. Niektórzy są przywiązani do danego brandu, ale tak naprawdę wybór urządzeń mobilnych jest teraz tak ogromny, że można znaleźć urządzenia mniej znanych marek, a ze specyfikacją techniczną bardzo zbliżoną do międzynarodowych marek technologicznych. Design ma chyba najmniejsze znaczenie, choć milej jest używać cienkiego notebooka niż topornego urządzenia.

  1. Czy dobry sprzęt ma wpływ na jakość pracy?

Zdecydowanie tak. Wydaje się, że to, co pracownicy sądzą o zarobkach, jest jednym z najważniejszych aspektów satysfakcji z pracy, ale to nie do końca tak jest. Z doświadczenia wiem, że ważniejsza jest atmosfera w pracy, zadowolenie z realizowanych projektów, możliwość rozwoju i podnoszenia swoich kwalifikacji. A te aspekty związane są z miejscem pracy, więc jeśli zapewnimy pracownikom dobry sprzęt, który pozwoli im szybko działać, realizować dane działania, to też taki pracownik będzie czuł się komfortowo w swojej pracy.

  1. Mobilność, smart working, home working – jak Pana zdaniem wygląda przyszłość pracy w tradycyjnych biurach?

Home working staje się coraz modniejszy, a udogodnienia technologiczne umożliwiają pracę zdalną, bez szkód dla danej firmy. Na przykład młode mamy, które chcą się rozwijać zawodowo, ale nie chcą oddawać swojego dziecka do żłobka, wolą podjąć taką pracę, którą będą mogły swobodnie wykonywać z domu.

Myślę, że wraz z rozwojem technologii i wpływem trendów z Europy Zachodniej i USA, coraz więcej zawodów będzie dawało możliwość pracy mobilnej, a nie przywiązania do biurka. Pracownik, który i tak musi co miesiąc przedstawić raport ze swoich osiągnięć, będzie pracował efektywnie bez względu na to, czy będzie wysyłał maile ze swojego salonu czy z gabinetu. A wiemy doskonale, że przez natłok pracy ludzie mają coraz mniej czasu dla bliskich, a takie podejście pozwoliłoby go im oszczędzić.