Na temat cen elektroniki z Chin w ofertach polskich importerów narosło wiele mitów. Jednym z nich jest to, że naliczają oni olbrzymie marże. Poniżej obalamy ten mit i przedstawiamy fakty dotyczące cen i bezpieczeństwa zakupów.

Dlaczego telefon z Chin w Polsce tyle kosztuje?

Sprowadzanie produktów z Chin to skomplikowany i dość kosztowny proces. Importerzy muszą się zmagać z niepewnym kursem walut, a co za tym idzie, zmiennymi kosztami transportu, a także z wieloma wymaganiami prawnymi.

Firmy działające w branży elektronicznej kupują bezpośrednio od chińskich partnerów, którzy oferują te same produkty w zbliżonych cenach wszystkim zainteresowanym podmiotom. Oznacza to, że wszyscy importerzy, by zachować konkurencyjność ofert, nie mogą doliczać wysokich marż. W efekcie marże importerów mieszczą się w wąskich widełkach od kilku do kilkunastu procent, a polskie firmy, bardziej niż ceną, muszą konkurować jakością obsługi klientów, serwisem czy szybkością realizacji zamówień.

Odpowiedzialny sprzedawca tylko w Polsce

Każdy sprzedawca odpowiada za produkty, które ma w ofercie. Oznacza to, że ma pewne dodatkowe obowiązki wobec klienta indywidualnego. W przypadku niezgodności towaru z umową, polski sklep odpowiada za sprzedany towar przez dwa lata (tzw. rękojmia). Klienci w Polsce są zatem chronieni na wypadek, gdyby okazało się, że sprzedawane produkty mają jakiekolwiek wady fabryczne, których nie było widać w chwili zakupu.

To spora odpowiedzialność dla firmy, ale i pewność dla klienta, że kupiony sprzęt elektroniczny spełni wszystkie oczekiwania i w razie wystąpienia wady (innej niż uszkodzenie mechaniczne) zostanie on przez sprzedawcę naprawiony lub wymieniony na nowy, a także że będzie mu niezawodnie służył co najmniej przez kilka lat – uważa Sylwester Swalski z Xiaomi4you.pl

Na nic takiego nie może liczyć klient kupujący sprzęt elektroniczny w internetowych serwisach sprzedażowych bezpośrednio w Chinach. Taki zakup może być tańszy, ale nie jest objęty ani gwarancją, ani rękojmią.

Transport, cło i podatki trafiają do Polski

Firmy importujące produkty z Chin, a następnie sprzedające je w kraju, odprowadzają w Polsce podatki i tworzą miejsca pracy, również w firmach kooperujących z nimi, np. kurierskich.

Wszystkie przesyłki przechodzą szczegółową kontrolę celną, której celem jest m.in naliczenie podatku VAT lub innych opłat należnych polskiemu fiskusowi – mówi Sylwester Swalski z Xiaomi4you.pl

Stawka cła na telefony komórkowe wynosi 0 proc., ale pozostały sprzęt jest obłożony cłem wg różnych stawek sięgających niekiedy kilkunastu procent – od każdego sprzedanego produktu również naliczane i odprowadzane są podatki.

Co najbardziej wpływa na cenę produktów z Chin?

  • cena u chińskiego partnera – najczęściej w dolarach
  • przeliczenie transakcji z juanów na dolary, a później z dolarów na złotówki
  • koszt przelewu bankowego do Chin – czasem nawet kilkadziesiąt dolarów
  • koszt transportu – przesyłka Cargo z Chin, transport morski, itp.
  • koszt utrzymania magazynu, serwisu urządzeń, biur, itp.
  • podatek VAT odprowadzany przy odbiorze urządzeń

Korzyści dla klienta kupującego w Polsce w Xiaomi4you.pl

  • roczna gwarancja
  • możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od chwili zakupu
  • serwis w Polsce
  • odpowiedzialność sprzedawcy przez dwa lata od zakupu
  • możliwość odwiedzenia sklepu w Warszawie, przy stacji metra Służew
  • dostępność produktu od ręki lub w ciągu kilku dni (czas potrzebny na przesyłkę krajową)
  • Ile kosztuje telefon? – przykładowa cena i obciążeń

    Redmi Note 3 – AliExpress vs. Xiaomi4you.pl

    Koszt w Aliexpress 185,99 dolarów – ok. 743,96 zł

    Polski importer, którzy sprzedaje np Redmi Note 3 w cenie 999 zł musi zapłacić:

      – 186,80 – podatek VAT

      – ok. 40 zł – prowizja od sprzedaży Allegro lub innych platformach aukcyjnych

      – ok. 30 zł – miesięczny koszt wystawienia jednej aukcji Allegro

      – ok. 4-15 zł / szt – transport z Chin (przesyłka lotnicza, CARGO)

      Marża:- ok. 48 zł – marża (z niej pokrywane są koszty podatku dochodowego, wynagrodzenia pracowników, opakowania)

    Sprzedawca w Chinach:

      – towar dostępny w ciągu 20-40 dni

      – sprzedawca przerzuca koszt transportu na klienta

      – serwis urządzenia może kosztować nawet kilkadziesiąt dolarów (koszt jednorazowej przesyłki do Chin) – nie ma pewności że produkt wróci z naprawy (częste przypadki )

      – brak możliwości bezpłatnego zwrotu

      – brak odpowiedzialności sprzedawcy za towar (brak ochrony prawnej na terenie Unii Europejskiej)

    Źródło: Xiaomi Poland