VOIP to angielski skrót, który oznacza przesyłanie głosu przez łącza internetowe – Voice over Internet Protocol, dlatego potocznie VOIP nazywamy telefonią internetową.
Czym właściwie różni się połączenie telefoniczne VOIP od zwykłego połączenia
telefonicznego? Korzystamy z niego tak samo jak ze zwykłego telefonu, możemy dzwonić na wszystkie dostępne numery stacjonarne, komórkowe i tzw. specjalne, ale
niejednokrotnie dużo taniej, szczególnie za granicę.
Rożnicą techniczną jest sposób przesyłania danych – poprzez łącze internetowe zamiast poprzez łącza telefoniczne czy przekaźniki radiowe, z których korzysta sieć komórkowa.
Telefon VOIP
wygląda tak samo jak zwykły telefon domowy, musi on być jednak kupiony
specjalnie z funkcją VOIP. Można także dzwonić z
telefonów stacjonarnych lub komórkowych wybierając specjalny numer do bramki
VOIP. W takim przypadku korzystamy tylko z połączeń wychodzących, a mając
telefon stacjonarny VOIP możemy również odbierać rozmowy.
Dlaczego
telefonia wykorzystująca VOIP jest tańsza i czy są w tej ofercie
haczyki?
Połączenia
wykorzystujące VOIP są tańsze ze względu na dużo tańszą ich realizację przez
operatorów. Zarówno infrastruktura, jak i obsługa tradycyjnej telefonii stacjonarnej lub komórkowej wymagają dużego nakładu środków. Telefonia poprzez internet jest często obsługiwana przez dostawców internetu, którzy łączą te usługi korzystając z tych samych urządzeń. Nie ma powodów do stosowania tzw. haczyków, ponieważ oferta bazuje tylko na połączeniu internetowym.
Dla kogo VOIP
będzie najatrakcyjniejszy cenowo w porównaniu do innych ofert?
Telefonia VOIP
będzie najlepszym rozwiązaniem dla tych, którzy:
- dużo rozmawiają
- wykonują
wiele połączeń międzystrefowych i zagranicznych lub niewiele,
ale długo trwających - prowadzą firmę i korzystają z telefonów stacjonarnych
- mają już łącze internetowe
Za co
kochamy VOIP?
- niższe
koszty rozmów, szczególnie zagranicznych i zawsze bezpłatne
rozmowy wewnątrz sieci - niskie
wymagania – wystarczy przeciętne łącze internetowe, nawet 2MB, aby bez problemu obsłużyć Twój telefon, jeżeli nie chcesz internetu – zostają zdrapki VOIPowe - elastyczność ofert – obsługują nas niezależni operatorzy, których oferta jest zwykle bardziej atrakcyjna
- jest dla każdego – to technologia, która jest dostosowana do użytkowników, którzy lubią mieć stacjonarny telefon i kropka, a także do tych, którzy chcą korzystać z VOIPa na laptopie, tablecie czy smartfonie korzystając
z atrakcyjnych dodatków – przesyłania obrazu, video, danych - nie ma
roamingu. VOIPowy telefon działa wszędzie tak samo – ma ten sam numer i koszty połączenia. Telefon zabieramy z domu, wiezimy do Nowego Jorku – dzwonimy i odbieramy połączenia pod tym samym numerem i za te same stawki, co w Radomiu. - jakość połączeń – na początku swojej kariery VOIP oznaczał kiepską
jakość, teraz nie dość, że nie ma takich problemów, to kilka telefonii w Polsce
może się pochwalić jakością dźwięku HD, czego nie znajdziesz w dużych sieciach
telefonicznych! Jest to ważny czynnik komfortu rozmawiania, szczególnie dla
tych, którzy robią to często.
Czy VOIP
ma wady?
Jak wszystkie rozwiązania i VOIP ma też wady:
- konieczność dostępu do internetu i kupienia telefonu VOIP – jeżeli chcemy usługę traktować jako stałą i stacjonarną, a nie okazjonalną
- brak możliwości geolokalizacji użytkownika przy dzwonieniu na numery
alarmowe - awaria internetu oznacza awarię telefonu
Jak
wygląda korzystanie z technologii VOIP w Polsce?
„Polscy przedsiębiorcy bardzo chętnie korzystają z telefonii VOIP” mówi członek zarządu grupy LoVo Tomasz Brzozowski „Statystyki wskazują, że na coraz szerszą skalę wykorzystujemy telefonię VOIP, co bardzo dobrze świadczy o naszej świadomości
dotyczącej nowych technologii. Wielu Polaków również prywatnie korzysta z
telefonii VOIP, często nie zdając sobie do końca z tego sprawy, ponieważ mają
telefon w pakiecie z telewizją kablową. Telefonia VOIP na pewno będzie się
rozwijać, dzięki możliwościom technologicznym jakie daje – możemy rozmawiać w
jakości HD, widzieć się i jednocześnie pokazywać zdjęcia z ostatniego spotkania
czy też prezentację produktu”.
źródło: LoVo
Kan
Chyba nie do końca jest tak jak przedstawiono to w newsie. Operatorzy realizując rozmowę komórkową czy stacjonarną też korzystają z VoIPa. Różnica na korzyść normalnego VoIPa polega na tym że omijamy opłaty operatora 😉 Do VoIPa nie trzeba koniecznie łącza internetowego. Możemy się wdzwonić do centrali operatora VoIP przez numer dostępowy i dalej dzwonić po stawkach VoIP. Konfiguracji jest wiele. Można ustawić tak aby centrala do nas oddzwaniała na nasz numer stacjonarny czy komórkowy. Najlepiej oczywiście klienta VoIP zainstalować na telefonie, odpowiedni pakiet internetowy i gadamy do woli. Łącze internetowe wystarczy 64/64 kbps. Chodzi bardziej o jego stabilność.