Mobilność, cloud computing i
social media
to tematy, które podbiły rynek internetowy w 2011 roku.
Wydatki na rozwiązania mobilne, działalność w serwisach
społecznościowych czy usługi dostarczane w modelu chmury rosną w tempie blisko 20% rocznie.
W nadchodzących latach firmy będą prześcigać się w ich
wykorzystywaniu do realizacji swoich celów biznesowych i
zwiększaniu przewagi nad konkurencją. Obserwujemy także dynamiczny rozwój branży e-commerce,
w której na naszych oczach dokonuje się m.in. rewolucja w zakresie
płatności.

Mobile first

Rosnąca popularność technologii mobilnych sprawia, że coraz częściej przy projektowaniu
serwisów internetowych stosowane jest podejście „mobile first
.
Oznacza to, że nowy serwis powstaje najpierw w wersji na
najmniejsze urządzenie, czyli telefon
komórkowy. Następnie stopniowo dodawane są kolejne elementy, które
w najpełniejszej wersji widoczne są na ekranie komputera.

Rośnie także rynek samych
aplikacji mobilnych
. Według Nokii Polacy w 2011 roku
pobierali ich miesięcznie z Ovi Store ponad milion co oznacza, że
co minutę ściągaliśmy na nasze smartfony czy tablety aż 22
programy. Statystyki wskazują, że obecnie są to głównie gry, agregatory informacji czy
aplikacje służące rozrywce
, przewidujemy jednak wzrost
popularności aplikacji dedykowanych dla biznesu m.in.:
wspierających sprzedaż, mobilnych rozwiązań e-commerce czy
aplikacji dla firm z sektora finansów, medycznego, turystycznego
czy transportowego.

Nowe role serwisów internetowych

Jednym z najważniejszych trendów jest rosnąca rola systemów wspierających sprzedaż w tworzeniu
rozwiązań internetowych dla biznesu
. Serwis internetowy
zaczyna być postrzegany jako jeden z wielu dostępnych interfejsów, za którym
stoją zaawansowane systemy IT wspierające procesy biznesowe
.
Strona internetowa nie jest więc już tylko wizytówką firmy w
Sieci, ale przede wszystkim
narzędziem sprzedażowym, służącym do budowania bazy klientów czy
procesowania leadów
. Obecnie integracja strony WWW z
wewnętrznymi systemami IT i procesem biznesowym staje się
obowiązującym standardem.

Rozwiązania takie jak CRM, intranet czy workflow stają
koniecznością nie tylko wśród nowoczesnych firm, ale także tych,
które chcą obniżyć koszty operacyjne i zwiększyć efektywność
działania organizacji. Przewidujemy, że w najbliższych latach tego typu rozwiązania będą
coraz częściej oferowane w tzw. chmurze (cloud computing)
,
dzięki czemu spadną koszty budowy
i utrzymywania systemów IT
. Ponadto, systemy w chmurze
będą mogły być elastycznie rozwijane w zależności od zmieniających
się potrzeb firm.

Nowoczesne serwisy i aplikacje realizujące coraz więcej celów
biznesowych firm muszą być także odpowiednio zaprojektowane i
intuicyjne w obsłudze. W 2011 roku znacznie wzrosło zaangażowanie
specjalistów od usability w procesie projektowym. Firmy, dla który
Blue Services jest partnerem technologicznym, doceniają i
rozumieją jak ważną rolę w etapie projektowym odgrywa makietowanie
czy prototypowanie. W ten sposób powstały m.in. rozwiązania dla
Kredyt Banku czy Pekao OFE. Trend ten z pewnością rozwinie się w
kolejnych latach.

Branża finansowa stosuje
innowacyjne rozwiązania

W 2011 roku branża finansowa zaczęła doceniać i efektywniej
wykorzystywać narzędzie jakim jest serwis społecznościowy. Turecki
AK Bank wykorzystał Facebook.com jako kanał do komunikacji z
klientami, który dodatkowo uzupełniony atrakcyjnymi aplikacjami
posłużył do skutecznej promocji produktów i usług finansowych.
Przewidujemy że w ciągu najbliższych 12 miesięcy także w Polsce
sektor finansów skorzysta z tego kanału komunikacji.

W branży bankowej coraz większe znaczenie przypisywane jest także
systemom zarządzania finansami osobistymi. Okazuje się, że
nowoczesne podejście może zrewolucjonizować przyszłość zarówno
bankowości elektronicznej, jak i tradycyjnej. Znakomitym
przykładem jest utworzenie w 2011 roku banku Simple.com w Stanach
Zjednoczonych. W tym przypadku właśnie system PFM (Personal
Financial Management) stał się jednocześnie rdzeniem konta
bankowego i kołem zamachowym promocji. Podobna sytuacja miała
miejsce w przypadku banku Citi, który zdecydował się na
dostosowanie interfejsu systemu transakcyjnego, uwzględniając
narzędzia do zarządzania finansami osobistymi. W Polsce nie ma
jeszcze instytucji finansowej, która zdecydowałby się na
wprowadzenie takiego rozwiązania do swojej oferty, jednakże Blue
Services opracowuje tego typu pionierskie rozwiązanie, które
stanie się innowacyjnym wyróżnikiem, a jednocześnie przewagą
konkurencyjną dla jednego z banków.

Innowacje w e-commerce

Na naszych oczach dokonuje się także rewolucja w e-handlu.
Przykładem może być wprowadzenie Google Wallet na rynku
amerykańskim. W Europie PayPal już w tym roku planuje wdrożyć
system natychmiastowych kredytów, jako rozwinięcie systemu
płatności. Również nasz rodzimy rynek rozwija się bardzo
dynamicznie. Firma Blue Media wprowadziła m.in. system nadzorowany
przez NBP służący do realizowania przelewów międzybankowych w
czasie rzeczywistym.

Ostatnie 12 miesięcy pokazało, że nowości technologiczne
niezmiernie szybko można wykorzystać do skutecznej komunikacji z
klientami, która w rezultacie skutkuje lepszym rozumieniem oferty
oraz impulsem zakupowym. Wyzwaniem dla partnerów technologicznych
firm będzie śledzenie trendów, umiejętne selekcjonowanie nowych
rozwiązań oraz adaptowanie ich do potrzeb klienta, tak aby
przyczyniały się do szybszej i skuteczniejszej realizacji procesów
biznesowych.

Andrzej Orłowski


Media Manager



Blue Services