W branży internetowej czas płynie szybciej niż w innych działach
gospodarki. Przełomowe pomysły i idee pojawiają się w cyklach 2-3
letnich, a innowacyjne rozwiązania technologiczne wdrażane są niemal
natychmiast od ich ogłoszenia przez naukowców czy liderów w branży.

Niezaprzeczalnym trendem tego roku są aplikacje mobilne. Rozwój rynku
smartfonów i tabletów sprawił, że koniecznością dla firm stała się
chociażby optymalizacja stron WWW pod kątem wyświetlania na niewielkich
ekranach dotykowych. W 2010 roku sprzedano
w Polsce 2 mln smartfonów
, a w roku 2011 – jak wynika z
szacunków Gfk Polonia – konsumenci
kupią ich już 4,6 mln, co będzie stanowić 40% sprzedaży telefonów
komórkowych w naszym kraju
. Aplikacje przeznaczone dla urządzeń
mobilnych mogą być zarówno mobilną
wersją rozwiązań wykorzystywanych w komputerach
stacjonarnych i
przenośnych, jak również rozwiązaniami
dedykowanymi, pozwalającymi firmom na komunikowanie się z konsumentami
czy realizację celów operacyjnych
.

Rok 2011 pokazał także, że istnieje możliwość praktycznego
wykorzystania Semantic Web w biznesie. W branży e-commerce MakoLab
wdrożył rozwiązania pozwalające na semantyczne znakowanie produktów,
dzięki czemu pojawiają się wyżej w wynikach wyszukiwania. Według
szacunków Euromonitora w poprzednim roku polski rynek e-commerce zyskał na
wartości aż 35%, a w obecnym prawdopodobny jest kolejny dwucyfrowy
wzrost. Firmy, które już teraz zainwestują w rozwiązania semantyczne
zyskają przewagę konkurencyjną, w
związku ze spodziewanym wprowadzeniem tego typu wyszukiwania przez
Google i inne popularne wyszukiwarki
.

Nie zapominajmy jednak, że sam rynek serwisów www ma nadal przed
sobą duży potencjał wzrostu. Niemal wszystkie polskie firmy są
skomputeryzowane i mają dostęp do Sieci, jednak blisko połowa z nich
nie posiada swojej strony internetowej. Polscy przedsiębiorcy
wykorzystują internet w bardzo ograniczonym zakresie i rzadko sięgają
po zaawansowane narzędzia podnoszące produktywność.

Prognozujemy, że nadchodzący rok przyniesie duże zainteresowanie
technologią Semantic Web jako nowym sposobem zwiększania sprzedaży w
internecie. Z pewnością rozwinie się
także rynek aplikacji na urządzenia mobilne, z racji na wypieranie
zwykłych telefonów komórkowych przez smartfony i tablety oraz rosnące
oczekiwania konsumentów w tym zakresie
. Wzrost będzie dotyczył
zarówno aplikacji służących rozrywce, jak i tych o charakterze
biznesowym.

Wojciech Zieliński
Prezes Zarządu
MakoLab