Black Friday, czyli Czarny Piątek, to jedno z najważniejszych wydarzeń dla sektora e-commerce. Przypadające w tym roku na 24 listopada święto zniżek przyciąga do sklepów stacjonarnych i internetowych miliony osób. Dlatego to właśnie wtedy, a także w dniach poprzedzających, firmy wysyłają do klientów miliony wiadomości informujących o promocjach. Z danych Redlink wynika, że w tym roku w Black Friday zostanie wysłanych nawet 20% wiadomości marketingowych więcej niż w ubiegłym roku.

Redlink w 2016 roku w Czarny Piątek przeprowadził ponad 1 500 kampanii marketingowych (e-mail i SMS) oraz wysłał w sumie blisko 200 mln wiadomości. W tym roku firma szacuje, że liczba kampanii może wzrosnąć nawet o 20%, a liczba wysłanych wiadomości na pewno przekroczy 200 mln.

Black Friday to wydarzenie sprzedażowe, którego popularność każdego roku rośnie. Klienci mają coraz większą świadomość, jak wiele mogą zaoszczędzić korzystając ze zniżek, które oferowane są nie tylko w piątek, ale często przez cały weekend aż do poniedziałku nazywanego Cyber Monday. Firmy natomiast właśnie na ten okres planują wzmożone aktywności marketingowe. W tym roku gorączka zakupów przypada na 24 listopada i właśnie wtedy spodziewamy się, że wyślemy ponad 200 mln wiadomości do polskich konsumentów na zlecenie naszych klientów – mówi Marek Kaczmarek, Marketing Manager w Redlink.

Piątkowe szaleństwo zakupowe

Zanim klienci w trakcie Black Friday trafią do sklepów – czy to internetowych czy stacjonarnych – zwykle wcześniej dostają informację o tym, na jakiego typu oferty specjalne mogą w tym dniu liczyć. Najczęściej są to zniżki na cały asortyment sklepu lub na wybrane produkty. W ubiegłym roku Redlink, który zajmuje się komunikacją marketingową, wysyłał średnio na godzinę ponad 5 mln wiadomości e-maili i SMS na zlecenie swoich klientów. Jaki model komunikacji najczęściej wybierali klienci? Największy odsetek decydował się na wysyłkę e-maili, ale spora część łączyła je dodatkowo z wiadomościami SMS, dzięki czemu udawało się uzyskać niezwykle korzystny efekt synergii. Z danych Gemius wynika, że aż 96 osób na 100 odczytuje każdą otrzymaną wiadomość SMS, a 91% osób uznaje je za istotne.

Ze względu na rosnącą popularność Black Friday, eksperci Redlink spodziewają się, że w tym roku firmy wyślą nawet 20% wiadomości marketingowych więcej niż w 2016 roku. – Spodziewany wzrost liczby kampanii marketingowych nie dziwi, jeżeli spojrzymy na ogólne dane mówiące o rosnącej wartości e-mail marketingu na świecie. Z raportu opublikowanego przez Transparency Market Research wynika, że już w tym roku wartość rynku e-mail marketingu przekroczy 5 mln dolarów. A w 2025 roku wzrośnie do ponad 20 mln dolarów przy rocznej dynamice na poziomie aż 19%. Ten trend widać również w Polsce – mówi Michał Walachowski, Dyrektor Zarządzający EmailLabs.

Black Friday jako element przedświątecznego boomu

Czarny Piątek jest jednym z elementów przedświątecznego boomu zakupowego. Sklepy każdego roku przygotowują się specjalnie na ten czas – ozdabiają witryny świątecznymi dekoracjami, przyozdabiają półki sklepowe, a także coraz częściej wysyłają do klientów informacje o najważniejszych ofertach. Redlink tylko w listopadzie i grudniu wysyła ok. 36% e-maili marketingowych więcej, niż w pozostałych miesiącach roku. Rekordowy pod tym względem jest oczywiście grudzień, w którym wzrost wynosi aż 41%.

Firmy powinny jednak mieć świadomość, że właśnie w okresie świątecznym nawet co piąty e-mail może nie docierać do adresatów. Wynika to z dużego natężenia komunikacji w tym czasie. Dlatego tym istotniejsze jest, aby w odpowiedni sposób zaplanować całą wysyłkę, aby z jednej strony zainteresować klienta, a z drugiej strony ominąć folder SPAM. Pamiętajmy także o przepustowości systemu, z którego korzystamy do wysyłki, ponieważ wydajna infrastruktura jest gwarancją dostarczenia na czas komunikatu do klienta – podsumowuje Marek Kaczmarek.

źródło: EmailLabs

Kan