Na pierwszy rzut oka ta nazwa brzmi groźnie. Black Friday, czyli Czarny Piątek, nie oznacza jednak kryzysu na giełdzie ani nie upamiętnia innej katastrofy. Ten niezwykły dzień swoją nazwę zawdzięcza czarnemu atramentowi, którego – w przeciwieństwie do czerwonego – księgowi i sprzedawcy używali niegdyś do notowania zysków w swoich sklepach. I to jakich zysków. Black Friday jest bowiem amerykańskim świętem promocji, podczas którego sklepy są kompletnie ogołacane z towarów. Tradycja ta dotarła do Europy już kilka lat temu i również w Polsce spotykana jest w rosnącej ilości sklepów. Czym jest Black Friday i jak rzeczywiście trafić tego dnia na prawdziwe okazje? Porównywarka cen idealo.pl służy pomocą.


Black Friday: Co to jest?

Ta zakupowa tradycja wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i tam cieszy się wciąż ogromną popularnością wśród klientów sklepów stacjonarnych. Miliony Amerykanów szturmują wtedy centra handlowe, koczując przed ich wejściem wiele godzin przez otwarciem i nie pozostawiając na sklepowych półkach ani jednej sztuki towaru. Black Friday – jak sama nazwa wskazuje – wypada w pierwszy piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, czyli w czwarty piątek listopada. W 2015 roku świętowany jest zatem 27 listopada. W następujący po Czarnym Piątku poniedziałek przez sprzedawców internetowych obchodzony jest natomiast Cyber Monday.

„Cyfrowy Poniedziałek” jest bowiem odpowiedzią sklepów internetowych na czarnopiątkowe szaleństwo zakupowe. Tego dnia na konsumentów czekają kolejne zniżki – tym razem w sieci. I rzeczywiście: Liczne badania potwierdzają, że Amerykanie kupują obecnie o wiele więcej produktów online w ramach Cyber Monday niż w stacjonarnych sklepach podczas Black Friday. W Polsce różnica między tymi dwoma dniami wciąż jednak się zaciera. Wielu sprzedawców nie czeka bowiem z wprowadzeniem zniżek do Cyfrowego Poniedziałku i dlatego już w Czarny Piątek rozpoczyna czterodniowe szaleństwo zniżkowe. A jest w czym wybierać – z roku na rok coraz więcej sklepów bierze udział w akcji i oferują swoim klientom interesujące promocje.

Czasem są to rabaty, czasem sprzedawcy rezygnują z kosztów przesyłki produktów, przez co również umożliwiają swoim klientom znaczną oszczędność. To, czy dany sklep rzeczywiście obchodzi Black Friday, można rozpoznać już na pierwszy rzut oka. Sprzedawcy chętnie informują o tym z wyprzedzeniem, zaś gdy akcja się już rozpocznie, promują ją na stronie głównej sklepu, prezentując objęty rabatami asortyment. Jednak jak wśród setek promocji rozpoznać, która z nich jest prawdziwą okazją, a która służy tylko zwabieniu nowych klientów?

Porady na czarnopiątkowe zakupy w sieci znajdziecie na idealo.pl

A co jeśli w Czarny Piątek nie uda się Wam znaleźć żadnej interesującej promocji? Nic się nie stało. Czasem i bez specjalnej okazji można trafić na wyprzedaże i naprawdę wysokie rabaty.

Kan