Klienci doceniają IKO

    90 proc. korzystających z IKO docenia jej sprawne funkcjonowanie, bezawaryjność oraz użyteczność

    Zdaniem ankietowanych do instalacji zachęca intuicyjna nawigacja, bieżąca kontrola finansów oraz możliwość dokonywania przelewów

    Najczęściej wykorzystywane możliwości aplikacji to sprawdzanie salda i dokonywanie przelewów – tak deklaruje 70 proc. osób korzystających z pełnej wersji aplikacji

IKO spełnia oczekiwania zdecydowanej większości użytkowników zarówno pod względem funkcjonalności, jak i wyglądu. Główną przewagą nowej wersji aplikacji jest przede wszystkim zakres dostępnych funkcji, intuicyjność, przejrzystość, wygląd oraz sprawność działania. Badanie oceny aplikacji przeprowadzone zostało na zlecenie PKO Banku Polskiego.

– Wyniki badania wskazują, że klienci regularnie korzystają z aplikacji IKO. Potwierdzają to dane Banku, które wskazują, że aktywni klienci logują się średnio ponad 7 razy w tygodniu. Użytkownicy przyznają, że IKO coraz częściej zastępuje im serwis transakcyjny iPKO. Doceniają użyteczność aplikacji, jej sprawne funkcjonowanie, bezawaryjność, intuicyjną nawigację, zakres dostępnych funkcji, bezpieczeństwo i poziom stosowanych zabezpieczeń. Wyniki badań przyjmujemy jako potwierdzenie przez klientów przyjętych przez Bank kierunków rozwoju nowej aplikacji. Potwierdza to również dynamicznie zwiększająca się liczba użytkowników – rosnąca ponad 3 razy szybciej niż przy poprzedniej wersji. W okresie kwartału od startu nowej wersji IKO zainstalowało ją 150 tysięcy naszych klientów, dzięki czemu po 3 latach od startu liczba użytkowników przekroczyła 500 tys. W kolejnych wydaniach aplikacji będziemy systematycznie odpowiadać na oczekiwania naszych klientów. Taki pozytywny odbiór wyników pracy całego Zespołu projektowego daje mam jeszcze większą motywację do wytężonej pracy nad rozwojem IKO – mówi Łukasz Kuc, dyrektor Biura Projektów Mobilnych i Internetowych.

Aktywacja i korzystanie

Proces aktywacji większość klientów ocenia jako bardzo łatwy lub raczej łatwy (ponad 80% wskazań wśród migrujących i nowicjuszy i 73% wśród pasywnych). Najczęstszym źródłem informacji o aplikacji IKO jest strona internetowa Banku (około 40% wskazań), w następnej kolejności pracownik oddziału (20%-30%). Co dziesiąty klient dowiedział się o IKO od rodziny lub znajomych. Najważniejszymi czynnikami zachęcającymi do instalacji IKO były:

– łatwość korzystania z aplikacji (migrujący – 43%, nowicjusze 40%, pasywni – 31%);

– możliwość bieżącej kontroli finansów (migrujący 28%, nowicjusze 30%, pasywni 48%);

– możliwość wykonywania przelewów (migrujący – 15%, nowicjusze – 14%);

– ciekawość/chęć posiadania wszystkiego w telefonie (migrujący 11%, nowicjusze 15%, pasywni 10%).

Znaczna część użytkowników korzysta z IKO regularnie – niemal połowa migrujących korzysta prawie codziennie, a w przypadku 38% tej grupy badanych aplikacja często zastępuje serwis transakcyjny iPKO. Wśród nowicjuszy do intensywnego korzystania przyznaje się blisko 40% osób. Funkcjami aplikacji, z których badani korzystają najczęściej, są przelewy oraz sprawdzanie salda (około 70% wskazań migrujący i nowicjusze), w następnej kolejności przeglądanie historii operacji (ponad 25% wskazań). Ponad połowa klientów (migrujących 56% i 30% nowicjuszy) korzysta z płatności kodami BLIK.

Zadowolenie z aplikacji

Aplikacja IKO w pełni spełnia oczekiwania zdecydowanej większości użytkowników zarówno pod względem funkcjonalności (migrujący i nowicjusze po 93%, pasywni 84%), jak i wyglądu (migrujący 90%, nowicjusze 87%, pasywni 84%). Klienci zadowoleni są przede wszystkim ze sprawnego funkcjonowania aplikacji, bezawaryjności, zakresu dostępnych funkcji oraz z poziomu zabezpieczeń IKO. Według większości użytkowników (80%), którzy mieli do czynienia z poprzednią wersją, w nowym IKO przewagą jest przede wszystkim zakres dostępnych funkcji, intuicyjność i przejrzystość, wygląd oraz sprawność działania. Wśród dodatkowych możliwości, które klienci chętnie widzieliby w aplikacji, znalazły się przede wszystkim: definiowanie odbiorców przelewów, poprawa spójności IKO z iPKO oraz możliwość płatności telefonem w większej liczbie sklepów.

Badanie przeprowadziła agencja badawcza Parter in Business Strategies w styczniu 2016 roku, na grupie 494 respondentów. Badanie zrealizowano na podstawie wywiadów telefonicznych w trzech grupach klientów: „migrujący”, czyli osoby, które wcześniej korzystały ze starszej wersji aplikacji, „nowicjusze” – klienci, którzy zainstalowali IKO po raz pierwszy, oraz „pasywni” – osoby korzystające z niepełnej wersji aplikacji.

IKO pojawiło się na rynku w marcu 2013 roku. Aplikacja podlegała kolejnym zmianom, zyskując w czerwcu 2015 nowe funkcje: doładowania telefonu na kartę, podgląd szczegółów zleceń stałych, kart (w tym spłata karty kredytowej) i kredytów, a także możliwość wysyłania próśb o przelew do innego użytkownika aplikacji. Statystyki pokazują, że grono korzystających z aplikacji systematycznie rośnie i obecnie wynosi ponad 530 tysięcy użytkowników. Klienci chętnie korzystają z wdrożonych w styczniu br. płatności zbliżeniowych HCE, które aktywowało już 65 tysięcy użytkowników.

PKO Bank Polski

Kan