Przejście na cloud wydaje się przedsiębiorcom gotowym rozwiązaniem na redukcję kosztów w odległej perspektywie czasowej. Najnowszy raport Harvard Business Review Polska i IBM pokazuje, że przejście na chmurę wcale nie jest idealnym rozwiązaniem dla każdej firmy.

Kluczowe wyzwanie dla prezesów i zarządów firm

Badanie firmy IBM CEO Study (1500 prezesów na całym świecie) 80% twierdzi, że otoczenie firmy będzie coraz bardziej złożone. Niecałe 50% uważa, że ich firmy są dobrze przygotowane by poradzić sobie z tą zmianą. Jednym z kluczowych powodów jest istniejąca, nieelastyczna infrastruktura informatyczna.

Cloud na świecie

Według Microsoftu, firmy przeznaczają na opracowywanie nowych aplikacji przeciętnie tylko 11% firmowego budżetu IT; resztę pochłania obsługa systemów i wydatki na infrastrukturę. Znaczna część owych 11% przypada na duże, „strategiczne” projekty, jak nabywanie i wdrażanie kluczowych systemów korporacyjnych. To pozostawia bardzo niewiele środków na takie inicjatywy, jak zagwarantowanie pracownikom dostępu do wszystkich dokumentów, których potrzebują, niezależnie od tego, gdzie są, jakiego urządzenia używają i z kim pracują.

Badanie przeprowadzone w 2009 r. przez firmę badawczą Forrester ujawniło, że 37% dużych przedsiębiorstw „nie interesowało się” chmurą. Kolejne 39% wyraziło zainteresowanie, ale nie uwzględniało zgłębiania tej kwestii w najbliższych planach. Z ankiety przeprowadzonej w 2011 r. przez serwis InformationWeek wynika, że tylko 29% respondentów analizowało wpływ chmury na architekturę swoich rozwiązań internetowych. Instytut badań technologicznych Gartner przewiduje, że chociaż branża przetwarzania w chmurze będzie do 2015 r. rosnąć w tempie 19% rocznie, to inwestycje w nią nie wyniosą nawet 5% światowych wydatków na technologie informatyczne.

Korzyści o charakterze technologicznym osiągane dzięki implementacji rozwiązań cloud computing mają charakter dodatkowy i powinny być wtórne w stosunku do korzyści biznesowych m.in.: oszczędności, wzrost elastyczności umożliwiający np. obsługę większej grupy klientów, uzyskany dzięki zwiększeniu skalowalności przedsiębiorstw lub rozwój nowej oferty rynkowej. Jednocześnie cloud computing jest dobrym narzędziem, które poprzez propozycję nowych usług umożliwia utrzymanie i pozyskanie nowych klientów m.in. dla firm telekomunikacyjnych.

Pionierzy polskiej chmury

W badaniu polskiej edycji Harvard Business Review i IBM wzięło udział 11 dyrektorów największych polskich firm – banków, firm produkcyjnych czy operatorów sieci komórkowej. Celem badania było poznanie pierwszych doświadczeń dużych polskich przedsiębiorstw związanych z wdrożeniem cloud computing, określenie najważniejszych korzyści z wdrożenia rozwiązań chmurowych oraz poznanie barier utrudniających wdrażanie tego typu rozwiązań.

Okazuje się, że mimo iż większość ankietowanych firm korzysta z cloud computing w zakresie ograniczonym do realizacji precyzyjnie określonych funkcji, to jednak wprowadzenie nowego modelu dostępu do technologii wywiera coraz większy wpływ na działanie nie tylko pionów technologii, ale i całych przedsiębiorstw. Ankietowani zwracają uwagę na elastyczność działań, zmniejszenie czasu realizacji procesów, czy wydajność, związaną z wprowadzeniem chmury do przedsiębiorstwa.

Firmy korzystające z cloud computing skupiają się przede wszystkim na rozwoju chmur prywatnych, a z rozwiązań dostępnych za pośrednictwem internetu (public cloud) korzystają jedynie do realizacji standardowych usług komunikacyjnych (wideokonferencje, praca grupowa) lub ściśle odseparowanych od reszty systemów funkcji (takich jak gromadzenie danych na potrzeby urzędów czy testy bezpieczeństwa IT).

Wyjątkiem są operatorzy telekomunikacyjni (T-Mobile, Grupa TP) – na wewnętrzne potrzeby wykorzystują przede wszystkim chmury prywatne, ale rozważają lub są na etapie przygotowań oferty usług świadczonych za pomocą chmury publicznej.

W odniesieniu do technologii chmurowych, firmy nadal bardzo obawiają się o bezpieczeństwo i brakuje zaufania do kwestii bezpieczeństwa procesów. Konsekwencją takiego podejścia jest to, że w większości badań użytkownicy byli bardziej skłonni do wejścia w chmurę prywatną, z założenia uważaną za bezpieczniejszą, lub hybrydową. Z tego samego powodu, dla wielu firm chmura nie jest miejscem dla kluczowych procesów. Doświadczenie uczy też, że najtrudniej do chmury jest przekonać działy IT, które często kwestie bezpieczeństwa podnoszą jako główny argument przeciwko wprowadzaniu chmury, a zwłaszcza publicznej.” – podkreśla Jerzy Oleksiewicz, Starszy Konsultant Sofrecom Polska.

Uwaga, chmura! Możliwe burze!

Jak zauważa Tomasz Matuła z Grupy TP wbrew obiegowym opiniom taka zmiana nie zawsze oznacza obniżkę kosztów. Na pewno jednak przyczynia się do wzrostu ich przewidywalności. Z kolei Andrzej Jacaszek z Harvard Business Review wskazuje na inne niebezpieczeństwo związane cloud computingiem, które znalazło swoje odzwierciedlenie w badaniu: „W przypadku chmury prywatnej, którą zarządza lokalny oddział firmy sytuacja jest klarowna – wszelkie dane wrażliwe przechowywane są w jasno określonej lokalizacji i wiadomo, kto za nie odpowiada. Prawdziwe problemy pojawiają się w przypadku struktur międzynarodowych. Bez odpowiedzi pozostają pytania o to, gdzie są fizycznie umiejscowione zasoby, kto za nie odpowiada, jak poradzić sobie z różnicami w lokalnym prawie. Wreszcie rzecz najistotniejsza – z prawa którego kraju korzystać, przy dochodzeniu roszczeń w przypadku ewentualnej awarii czy utraty danych.”

Wprowadzanie cloud computing w organizacjach, które nie uporządkowały procesów IT, może przysporzyć więcej problemów niż korzyści. Firmy wdrażając tego typu rozwiązania, muszą całkowicie zmienić sposób spojrzenia na usługi świadczone przez pion technologii użytkownikom wewnętrznym i zmodyfikować metody ich wymiarowania.

Chmura – przekonać nieprzekonanych?

Mimo szeregu korzyści osiąganych przez korporacyjnych użytkowników chmury obliczeniowej dalszy rozwój platform w nowym modelu jest ograniczony przez kilka barier. Wykorzystanie metody małych kroków w implementacji rozwiązań cloud computing ułatwia zidentyfikowanie i pokonanie wielu uprzedzeń, żywionych przez menedżerów względem tej metody przetwarzania danych.

Jest jednak także grupa barier związanych z niepewnością, ryzykiem oraz ograniczoną chęcią do wprowadzania zmian. Tego typu ograniczenia można pokonywać, posługując się twardymi argumentami rachunku ekonomicz¬nego. Ważne jest, by wykorzystywać przy tym analizę całkowitych kosztów użytkowania (total cost of ownership). Umożliwia ona rachubę wszystkich nakładów ponoszonych na użytko¬wanie rozwiązań technologicznych (a więc uwzględniającej nie tylko koszty bezpośrednie, ale także koszty niejawne, związane m.in. z koniecznością utrzymania kompetencji, zarządzania infrastrukturą, nakładami ponoszonymi na efektywne zarządzanie relacjami z dostawcami czy utracone korzyści związane ze zbyt długim czasem projektowania nowych produktów lub usług). Skonfrontowanie takiego zestawienia z nakładami potrzebnymi na zapewnienie podobnej funkcjonalności w modelu cloud computing stanowi poważny argument w dyskusji o przy¬szłych kierunkach rozwoju systemów IT w przedsiębiorstwie. Może wręcz stanowić uzasadnienie do zmian w strategii informatyzacji firmy.

Harvard Business Review Polska jest polską edycją najbardziej prestiżowego magazynu o zarządzaniu na świecie. Od 2003 r. dostarcza polskim menedżerom przełomowych idei i najlepszych rozwiązań w obszarze zarządzania. Magazyn dostarcza praktycznych narzędzi i sprawdzonych metod radzenia sobie zarówno z biznesową codziennością, jak i z niecodziennymi wyzwaniami. Publikowane artykuły na temat przywództwa, rozwoju, finansów, sprzedaży i marketingu, odkrywają – nawet przed najbardziej doświadczonymi menedżerami – nowe oblicze biznesu.

źródło: Harvard Business Review Polska

Kan