Podczas kolejnego Briefingu Telekomunikacyjnego firma analityczno-doradcza Audytel zaprezentowała swój najnowszy raport na temat stanu i perspektyw rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego. Analitycy Audytela na podstawie cząstkowych danych za rok 2011 prognozują, że łączna wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w bieżącym roku wyniesie 46,90 mld zł, co oznacza wzrost o około 2,3% względem roku 2010. Utrzymanie tendencji wzrostowych będzie zależało od tego, czy uda się wykorzystać szanse rozwojowe, jakie stwarza nam europeizacja – w różnych wymiarach – rynku telekomunikacyjnego.

Wzrost wykorzystania usług internetowych oraz wzrost rynku kontentu wskazuje, że w ciągu najbliższych 5 lat można oczekiwać wzrostu rynku usług telekomunikacyjnych połączonego z wyraźnym przesuwaniem się udziałów poszczególnych segmentów rynku. Zmiana struktury wynikać będzie z dużych różnic dynamiki między telefonią stacjonarną, komórkową, dostępem do Internetu oraz rynkiem dzierżawy łączy i transmisji danych. Według prognoz Audyte-la największą dynamikę w nadchodzących latach utrzyma rynek płatnej telewizji, którego udział w całości usług telekomunikacyjnych z niecałych 7% w roku 2006 wzrośnie do ok. 18% w roku 2016, wykazując do tego czasu wzrosty średnioroczne rzędu 7%.

Kolejny rok z rzędu operatorzy – zarówno telefonii stacjonarnej, jak i komórkowej – borykają się ze spadkiem przychodów z usług głosowych. W drugim co do wielkości segmencie rynku, w telefonii stacjonarnej, spadek ten w 2010 r. był jeszcze większy niż w 2009 r. Wobec trwa-jącego już od kilku lat trendu zmniejszania się liczby linii dzwoniących nie jest to zaskocze-niem – wartość rynku stacjonarnego zmniejszyła się o prawie 15%.

Choć wolniej rośnie liczba internautów, to jednak wyraźne jest przesuwanie się w stronę wyższych przepływności, umożliwiających wykorzystywanie szerszego wachlarza usług. Zja-wisko to stymuluje operatorski rynek transmisji danych. Wzrosty przychodów z usług stacjo-narnego dostępu do Internetu oraz z transmisji danych – po 4,0% każdy – nie są bardzo duże, ale oba segmenty ciągle jeszcze mają potencjał wzrostu.

W najbliższych latach spodziewamy się efektu 3 x EURO: wpływu Euro 2012 na wzrost kon-sumpcji usług telekomunikacyjnych, wzrostu penetracji internetu szerokopasmowego w wy-niku realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych oraz wzrostu pozycji Polski jako regionalnego centrum outsourcingu usług teleinformatycznych – powiedział Emil Konarzew-ski, Partner Zarządzający w firmie Audytel. – Stwarza to perspektywy do przyspieszenia roz-woju zintegrowanego rynku teleinformatycznego – w przeciwnym wypadku, czeka nas w naj-lepszym razie wzrost organiczny na poziomie 1,7% rok do roku w ciągu najbliższych 5 lat.

Całkowita wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce w latach 2008-2016 w mld zł
Całkowita wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce w latach 2008-2016 (w mld zł)

Zdaniem Tomasza Kulisiewicza, analityka wiodącego Audytela, wpływu opóźnionego DVB-T na rynek płatnej telewizji można się spodziewać dopiero od roku 2013 i początkowo będzie on niewielki. Wobec widocznego spadku przychodów z usług głosowych operatorzy telefonii komórkowej będą szukali pieniędzy w mobilnym dostępie do Internetu oraz w usługach do-danych. Sprzyjać im będzie wzrost popularności smartfonów, ale wymagać to będzie miliar-dowych inwestycji w infrastrukturę szkieletową i stacje bazowe.

Polski rynek telekomunikacyjny 2011: Tutaj

źródło: Audytel

Kan