W ramach Programu Modernizacji Służba Celna uruchamia system łączności, który pozwoli grupom mobilnym w terenie na dostęp on-line do baz danych Służby Celnej, co znacznie skróci i poprawi skuteczność kontroli.

Służba Celna od 1995 r. aktywnie korzysta ze środków pomocowych przeznaczonych m.in. na dofinansowanie przedsięwzięć związanych z poprawą ochrony granic poprzez sukcesywne doposażenie Służby Celnej w nowoczesny sprzęt do kontroli celnej oraz narzędzia informatyczne. Do chwili obecnej Służba Celna zrealizowała ok. 30 projektów z udziałem środków pomocowych o łącznej kwocie przekraczającej 95 mln euro.

Przedmiotowy projekt o wartości 2,9 mln euro uzyskał dofinansowanie w wys. 85% z Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Lokalizacje, w których system został instalowany to Izba Celna w Białej Podlaskiej, Białymstoku, Gdyni, Kielcach, Olsztynie,

Zastosowanie systemu pozwala na bezpośrednią łączność grup mobilnych operujących w terenie z bazami danych będącymi w zasobach Służby Celnej. Informacje zawarte w tych bazach, dotyczące m.in. środków transportu, kierowców, pasażerów pozwolą na natychmiastowe pozyskanie informacji np.: czy zarówno w przypadku kontrolowanych osób, jak również pojazdów, w przeszłości wykrywane były przez Służbę Celną jakiekolwiek nieprawidłowości. Spowoduje to znaczne skrócenie kontroli, a także w razie potrzeby, da możliwość przeprowadzenia odpraw celnych poza przejściami granicznymi.

Pozwoli także na precyzyjną lokalizację miejsca działania patroli mobilnych (wiedza na poziomie nie tylko izb celnych i centrów koordynacyjnych, ale także na poziomie całego kraju – Ministerstwo Finansów i służba dyżurna), automatyczne raportowanie pracy grup mobilnych ze szczegółowym zestawieniem przeprowadzanych działań kontrolnych.

W terminale łączności mobilnej wyposażono 170 pojazdów grup mobilnych Służby Celnej, docelowo w całym kraju Służba Celna zostanie jeszcze wyposażona w drugim etapie w ok. 250 terminali łączności mobilnej.

System daje także możliwość korzystania z bezpłatnej telefonicznej łączności stacjonarnej pomiędzy jednostkami Służby Celnej. Uruchomiono 1 tysiąc aparatów do tej łączności, w siedmiu województwach łącznie z Ministerstwem Finansów i dalsze 3 tys. w drugim etapie projektu.

W funkcjonującym do dnia dzisiejszego rozwiązaniu, grupa mobilna po zatrzymaniu pojazdu do kontroli, kontaktowała się z dyżurnym (jedno stanowisko dyżurne w każdej izbie celnej- izb celnych 16) tradycyjnymi środki łączności (telefon komórkowy) nie zapewniającymi w pełni bezpiecznego przekazywania informacji o zatrzymanym pojeździe i jego kierowcy. Dyżurny koordynujący działania, wykorzystując systemy informatyczne odszukiwał odpowiednich informacji i zwrotnie, po ponownym połączeniu się, przekazywał niezbędne dane. Z uwagi na wykonywaną kontrolę w terenie, działania powyższe narażone były w danej chwili na brak połączenia (w skrajnych przypadkach nawet do kilkunastu minut). W przypadku ujawnienia nieprawidłowości procedura zapisywania zastrzeżeń do systemów informatycznych była podobna. W efekcie wpływało to w znacznym stopniu na ilość dokonywanych kontroli w czasie zmiany. Czas takiej weryfikacji trwał 15, a często 30 minut.

Dzięki zbudowanemu systemowi, po wpisaniu numeru rejestracyjnego zatrzymanego pojazdu (numer np. samochodu osobowego, ciągnika samochodu ciężarowego, numer naczepy) bądź danych kierowcy do komputera będącego na wyposażeniu samochodu grupy mobilnej, bezprzewodowo funkcjonariusz celny pobiera informacje z bazy systemów informatycznych w czasie rzeczywistym z pominięciem procedury łączenia się z dyżurnym, zarówno na etapie zapytania, odpowiedzi jak i zapisania ewentualnych zastrzeżeń do informatycznych baz.

Jednocześnie system pozwala na sporządzenie raportu na koniec służby z dokonanych czynności kontrolnych.

Dostarczone rozwiązania umożliwiają rozbudowę o system automatycznego rozpoznawania numerów rejestracyjnych również w czasie jazdy.

źródło: Służba Celna

Kan