Vectra automatycznie przedłużała umowy zawarte na czas określony na 6-miesięczny okres. Klienci spółki nie mieli możliwości podjęcia samodzielnej decyzji o dalszym korzystaniu z usług. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył karę ponad 490 tys. zł.
Postępowanie przeciwko operatorowi telewizji kablowej, dostawcy Internetu i telefonu, spółce Vectra z Gdyni zostało wszczęte w lipcu 2013 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziło automatyczne przedłużanie umów zawartych z konsumentami na czas określony, który wynosił 6 miesięcy. W związku z tą praktyką, konsument nie miał możliwości podjęcia świadomej decyzji o dalszym korzystaniu z usług Vectry. Zdaniem UOKiK, gdy kończy się zawarta umowa, przedsiębiorca, który chce przedłużyć kontrakt na kolejny czas określony – powinien złożyć konsumentowi odpowiednią propozycję. Praktyka została zaniechana.
Urząd zakwestionował też nieinformowanie w umowach o warunkach ich zmian wbrew obowiązkowi, jaki nakłada prawo telekomunikacyjne. Kontrakty zostały uzupełnione o wymagane informacje.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Vectrę została nałożona kara 493 252 zł. Decyzja nie jest ostateczna, spółka odwołała się do sądu.
Pomoc w nagłych przypadkach. Konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych – Federacji Konsumentów.
źródło: UOKiK
Kan
I słuszna kara. Sam korzystam z Vectry od lat ale bez UOKiK to była by dzicz i złodziejstwo.
Mogli by coś uregulować jeżeli chodzi o terminy płatności bo są one wyjątkowo krótkie (7 dni) od daty wystawienia faktury.
Ale oferta programowa jest ok. Mam z nimi umowę kilka lat i po prostu trzeba dokładnie czytać umowy. Ale fakt, że automatyczne przedłużanie umowy na warunkach Vectry też mi się nie podoba.
Właśnie spotkałem się z opisywaną sytuacją. Ponieważ zdecydowałem się przejść do innego operatora na korzystniejsze warunki po kontakcie z BOK-iem dowiedziałem się, że mam zawartą nową umowę na 6 miesięcy z okresem wypowiedzenia na 2 miesiące. W swojej naiwności uważałem, że po okresie umownym /promocyjnym/ przechodzę na bezterminowy /tak mnie informowano przy podpisywaniu umowy z Vectrą/, lub otrzymuję nową ofertę. Dodatkowo /abym nic nie kombinował/ poinformowano mnie,że zerwanie tej umowy to koszt 60PLN za każdy miesiąc jej trwania. Dodam tylko, że moja dotychczasowa miesięczna płatność to kwota 51PLN. Rozumiem politykę, ale mądrą, a cwaniactwa i krętactwa nie znoszę.
A co z innymi operatorami. Vectra jako pierwsza zaprzestała takich praktyk i jako pierwsza została ukarana. Dziwne. Co z Orange, Cyfrowym Polsatem itd. W Vecktrze z tego co się oriętuję takiego zapisu nie ma od września 2014 roku a w Polsaci jest do dnia dzisiejszego. Jak zwykle wszystko odwrotnie w tym kraju. Ludzie nauczcie się czytać umowy a wasze problemy się skończą, umowy są po to żeby je czytać, a nie po to żeby ją wsadzić do szuflady.
Piszesz Kolego:” Vectra jako pierwsza zaprzestała takich praktyk i jako pierwsza została ukarana” nieprawdę. Nie czytasz co napisane u góry i na dole. Vectra nie zaniechała tych praktyk /informacja sprzed 2 dni/ i nie została ukarana / dopiero jak zapłaci karę /
Bardzo dobrze bo to co Vectra wyprawia i jak naciąga ludzi to skandal jak pobieranie opłat za kolejny m-c nawet jak się zwraca dekoder i rezygnuje z usług
Jeszcze powinni dobrać do dupy UPC bo oszuści i złodzieje praktykują takie same metody jak przedłużanie umowy bez zgody abonenta i zmuszają do dodatkowych opłat gdy chcemy rezygnować .
Vectra nadal tak robi. Moja z nimi umowa przedłużona automatycznie przez nich o pół roku właśnie trwa…
napisz do UOKiK w tej sprawie i chyba warto skorzystać z rzecznika konsumentów. Podobna sytuacja była z Polsatem, tyle że automatycznie przedłużali na kolejny taki sam okres.
Co to za kara. 3500 tyś zł. kary zapłaconej przez 1500 klientów daje już 470 tyś zysku. Co z pozostałymi 400tyś poszkodowanych. Karę należy wymierzać taką by nie próbowali już tego więcej robić. W ten sposób można jeszcze długo.
Generalnie umowa tragedia o jakości usług (szczególnie „niby” kanałów HD) nie wspominam. Jedyna rekomendacja dla nowych klientów. [b] NIGDY VECTRA !!!!!!!!!![/b]