Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata – T-Mobile Polska nie uzyskiwała wyraźnej zgody od konsumentów na dodatkowe płatności związane z tymi usługami. Za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożył 15 mln zł kary. Sprawne działania podjęte przez spółkę doprowadziły do zaniechania pobierania opłat, co obniżyło karę o 30 proc.
Postępowanie przeciwko T-Mobile Polska zostało wszczęte w sierpniu 2016 Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił przedsiębiorcy, że pobiera od konsumentów dodatkowe płatności w związku ze świadczeniem usług Granie na czekanie, Szafa Gra i Prenumerata bez uzyskania wyraźnej zgody klientów. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli zawarcia umowy przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać jego wyraźną zgodę na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy. Zakwestionowana praktyka dotyczyła serwisów Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata. Dwa pierwsze polegają na odtwarzaniu muzyki podczas oczekiwania na połączenie, a w ramach ostatniego, konsument otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Postępowanie UOKiK wykazało, że spółka domyślnie aktywowała je przy zawarciu umowy lub doładowaniu konta. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług było nieodpłatne, jednak konsument, który sam z nich nie rezygnował (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z Biurem Obsługi Abonenta), ponosił dodatkowe koszty, pomimo że podczas zawierania umowy spółka nie uzyskiwała wyraźnej zgody na takie dodatkowe płatności.
Prezes Urzędu uznał, że T-Mobile Polska naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Praktyka jednak została zaniechana. Operator od 17 grudnia 2016 r. nie pobiera od konsumentów opłat za świadczenie serwisów Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata. Na przedsiębiorcę została również nałożona kara pieniężna. Na jej wymiar wpływ miały sprawne działania podjęte przez spółkę, które doprowadziły do zaniechania pobierania opłat. Pozwoliło to na obniżenie kary o 30 proc. – wyniosła ona ostatecznie 15 mln zł. Prezes Urzędu nakazał też przedsiębiorcy publikację decyzji na stronie www.t-mobile.pl. Wydana decyzja nie jest prawomocna, operator może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Przypominamy, że zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta, na przedsiębiorcy ciąży obowiązek uzyskania, najpóźniej w chwili wyrażenia przez klienta woli związania się umową, wyraźnej zgody na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki przedsiębiorcy.
– Zgoda konsumenta na dodatkowe płatności, powinna sprowadzać się do stwierdzenia „tak” lub „nie” opatrzonego informacjami o zasadach korzystania z usług, o tym, ile kosztują i kiedy stają się płatne. Zgoda taka, aby mogła zostać uznaną za wyraźną, powinna być również odrębna dla każdej usługi – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Przepisy chronią konsumentów przed płatnościami, na które wcześniej nie wyrazili zgody. W odniesieniu do rynku telekomunikacyjnego dotyczy to w szczególności usług, które nie są objęte cykliczną opłatą (np. abonamentową lub pakietową) i łączą się z koniecznością uiszczania dodatkowych płatności. T-Mobile Polska nie zapewniała konsumentom tej ochrony, ponieważ przyjęła, że wyrażeniem zgody było podpisanie ogólnego oświadczenia dotyczącego warunków zawieranej umowy i świadczonych na jej podstawie usług – dodaje Marek Niechciał.
Decyzja w sprawie T-Mobile Polska jest elementem prowadzonej przez Prezesa Urzędu analizy rynku usług telekomunikacyjnych pod kątem stosowania przez przedsiębiorców ustawy o prawach konsumenta, w szczególności w zakresie uzyskiwania od konsumentów wyraźnej zgody na dodatkowe płatności. W ramach tych działań Prezes UOKiK wszczął niedawno trzy postępowania wyjaśniające wobec pozostałych operatorów telekomunikacyjnych (Orange Polska, Polkomtel, P4).
źródło: UOKiK
Kan
kolejny raz totalnie niesformatowany tekst….
Dziękuję za szybkie zainteresowanie. Formatowałem przez telefon u lekarza. Może nie jest to dobre tłumaczenie. Ale… niestety 2 minuty to trwało. Pozdrawiam Andrzej
czekam tylko aż polkomtel i solorz będą wyskakiwać z kasy bo na pewno się coś znajdzie u tych krętaczy
I bardzo dobrze – nie h płacą. Przy aktywowaniu karty nie można było wyłączyć tego grania na czekanie. Na iboa takiej możliwości nie ma. Trzyvrazy zglaczalem to do boa i zawsze jakimś dziwnym trafem był albo błąd systemu albo poszło coś nie tak i opłatę pobieralo. Takie praktyki stosowało chyba większość operatorów – Play kiedyś wciskał na sile obowiązkowy pakiet internetowy ktory tez potrafił niezłe koszty ludziom wygenerować – dobrze ze zaczynaja ich prostować.
orange i p4 tez sie przydadzą przejrzenia przez uokik, kominują ile się da a sieć leży
solorz za video streaming 🙂
tmobile sprawdzili jako pierwszego ale oberwie się po łbach zarowno orange jak i plusowi. wszystcy stosują jakieś fałszywe praktyki
Klienci t-mob zapłacili za to dawno… z góry… teraz tylko TM wypłaci środki z lokaty a procent i tak zostanie. Gdyby kara przewyższyła wpływy, to może miałaby skutek.
No cóż , wpadki zdarzają się nawet najlepszym. Wolę takie coś niż wieczny brak zasięgu czy ciągłe awarie jak w play czy orange.
przeciez tyle sieci to ma, a oberwalo sie tmobile. neich ludzie czytaja sms od operatora i nie bylo by takich sytuacji, ze sa nieswiadomi co sie dzieje
w salonie przy podpisywaniu umowy od razu mi pracownik powiedzial, zeby to wylaczyc. na prawde wysatrczy czasem porozmawiac i sie dowiedziec
w salonie przy podpisywaniu umowy od razu mi pracownik powiedzial, zeby to wylaczyc. na prawde wysatrczy czasem porozmawiac i sie dowiedziec
jakim trzeba być ch/** by za kase jak wyzej pizde/**czki wychwalają tmobile! jesteście zerami kur/* nie ludzmi za kasę
15 melonów na zwrot ofiarom wyłudzenia z odsetkami, a nie łatanie dziury po 500+ w państwowej kasie. Taki powinien być cel oraz zagospodarowywanie wszelkich kar pieniężnych za kradzież, oszustwo czy za inne szkody finansowe.
Brawo. Na T(euer) Mobile to i tak za mało. Trzeba tępić pazerność.