Na początku marca tego roku media obiegła informacja, że Deutsche Telekom, operator sieci T-Mobile Polska ma przejąć cały ruch roamingowy sieci P4, operatora Play. Roaming krajowy umożliwia korzystanie z obcych sieci, w przypadku gdy abonent znajduje się poza zasięgiem sieci operatora, z którym podpisał umowę.

Jesteśmy przygotowani na przejęcia ruchu w roamingu krajowym z P4, operatora sieci Play, nasza sieć jest zmodernizowana, wymieniliśmy nadajniki, rozbudowaliśmy stacje bazowe, nie spodziewam się problemów. Jest to najnowocześniejsza sieć mobilna w Polsce. Przygotowaliśmy infrastrukturę pod kątem prognoz mówiących, że ruch w sieci będzie rósł skokowo rok do roku, zarówno dotyczący usług głosowych, jak i transmisji danych. Wymieniamy oraz rozbudowujemy też sieć szkieletową, agregacyjną ruch z sieci radiowej, aby była przygotowana do obsługi nowych klientów. Należy pamiętać, że liczba nadajników BTS T-Mobile w ciągu ostatnich 2 lat wzrosła o kilkadziesiąt procent – mówi w rozmowie z rpkom.pl Igor Matejov, członek zarządu T-Mobile Polska.

W 4Q2013 przychody T-Mobile Polska wyniosły 1,676 miliarda złotych i były wyższe względem trzeciego kwartału o 11 milionów. W całym roku przychody operatora wyniosły 6,648 miliarda złotych i były niższe o 5,3%, co jest rezultatem przeprowadzonej przez regulatora rynku obniżki stawek MTR. W 2013 roku EBITDA wyniosła 2,516 miliarda złotych, z czego w ostatnim kwartale 700 milionów złotych. W porównaniu do analogicznego okresu w 2012 roku, marża EBITDA wzrosła o 4,1 punkty procentowe i osiągnęła poziom 41,8%.

Igor Matejov spodziewa się, że jeszcze w pierwszej połowie tego roku widoczny będzie negatywny wpływ spadku MTR-ów i niższych cen za roaming. – Pytanie jednak jak będzie wyglądał rynek w dłuższym terminie: za 5-10 lat. Dokąd pójdą regulacje, czy faktycznie urzędnicy wymuszą powstanie jednego europejskiego rynku i roaming zniknie w ogóle. Nie wierzę w wirtualnych operatorów. Moim zdaniem jeśli dojdzie do powstania jednolitego rynku, to liczba operatorów spadnie, nie wzrośnie. Moje spojrzenie na ten problem jest taki: wymagania infrastrukturalne są coraz wyższe, cykl życia infrastruktury coraz krótszy: wchodzi LTE, przygotowany jest LTE Advanced, ceny spadają i przyjdzie moment, kiedy coraz większa część graczy dojdzie do wniosku, że dla nich to już koniec tej zabawy – dodaje.

Na koniec 4 kwartału 2013 roku liczba klientów obsługiwanych przez T-Mobile wyniosła 15,563 miliona pozostając najwyższą wśród operatorów. W stosunku do roku 2012 liczba abonentów kontraktowych wzrosła o 53 tysiące. W porównaniu z tym samym okresem liczba korzystających z usług przedpłaconych zmniejszyła się o 530 tysięcy, co jest rezultatem zakończenia promocji „rok ważności konta” i sukcesywnemu wyłączaniu nieaktywnych kart SIM.

T-Mobile Polska skupia się na stabilizacji przychodów, a potem także do ich zwiększenia przyczynić mają się zmiany w organizacji segmentu, w tym nowe sposoby wynagrodzeń opiekunów firm i nowe ujęcie definicji klienta. – Zaczęliśmy od przyjrzenia się klientowi pod kątem usług, których może potrzebować w przyszłości. Pod tym kątem wprowadziliśmy nową segmentację zarówno klientów, jak i produktów, a w konsekwencji kanały sprzedaży i obsługi klienta – mówi członek zarządu T-Mobile Polska.

Cały wywiad przeczytacie w dzienniku Rzeczpospolita, w artykule Urszuli Zielińskiej: Od operatora mobilnego do doradcy technologicznego.

Kan