Reklama wprowadzająca w błąd,
niepełne informacje w loteriach smsowych i bezprawne wysyłanie
wiadomości zachęcających do wzięcia udziału w konkursie – to praktyki
Telecom Media, P4 i PTC zakwestionowane przez Prezes UOKiK
.

Co czwarta osoba korzystająca z usług smsowych o podwyższonej
opłacie tzw. Premium Rate robi to przynajmniej raz w tygodniu, a ponad
połowa co najmniej raz na kwartał.

Klika razy w roku z tego typu usług korzysta 30,5 proc. osób. Smsami
płacimy najczęściej za udział w konkursach, akcjach charytatywnych,
muzykę i gry – wynika z danych UKE za 2011 rok. Zawsze powinniśmy mieć jasną i rzetelną
informację o cenie wiadomości
. Wprowadzać w błąd nie może także
informacja o warunkach konkursu.
Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki Telecom Media, Polskiej Telefonii
Cyfrowej, P4.

Postępowanie przeciwko Telecom Media zostało wszczęte w lipcu 2011
roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły
smsy i wiadomości głosowe nakłaniające do wzięcia udziału odbywającej
się w 2010 roku loterii Wielki Quiz z Nagrodami Edycja IX
. Urząd
ustalił, że komunikaty były wysyłane do konsumentów, którzy nie
wyrazili zgody na otrzymywanie od przedsiębiorcy informacji handlowych.
Wiadomości sprawiały również
wrażenie, że abonent już uzyskał lub zdobędzie nagrodę po wysłaniu
wiadomości tekstowej z odpowiedzią np. PILNE: protokol przekazania 60
tys. i kinoSONY gotowy Chcemy w nim wpisac nazwisko właściciela
n-ruNUMER_TEL.
Tymczasem odesłanie smsa gwarantowało jedynie
udział w loterii. W wiadomościach, które otrzymywali konsumenci
brakowało również informacji o nazwie organizatora konkursu, cenie za
wysłanie wiadomości sms w ramach uczestnictwa w loterii. Ponadto nie
było informacji, że warunki uczestnictwa zostały określone w
regulaminie konkursu zamieszczonym na stronie internetowej, a wysłanie
zgłoszeniowej wiadomości sms stanowi jego akceptację. Prezes UOKiK
uznała, że spółka Telecom Media wprowadziła konsumentów w błąd i
nałożyła karę finansową 113 105 zł. Spółka musi również publikować całą
decyzję na swojej stronie internetowej przez trzy miesiące.

Także Polska Telefonia Cyfrowa,
zachęcając w 2009 roku do udziału w loterii 100 Mercedesów od Ery
,
wysyłała smsy do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie
informacji handlowych. Wielu z nich mogłoby nie zdecydować się na
udział w konkursie, gdyby nie wiadomości SMS i MMS otrzymywane od
operatora. Prezes UOKiK stwierdziła,
że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, ale odstąpiła od
nakładania kary pieniężnej, ponieważ PTC zobowiązała się do zmiany
praktyki, m.in. do wysyłania wiadomości marketingowych tylko do osób,
które wyraziły na to zgodę. Poza tym poszkodowanym abonentom zostanie
przyznana rekompensata, dodatkowe pakiety minut i 500 złotowe
zadośćuczynienie. PTC musi ponadto przekazać 311 tys. zł darowizny
fundacji Kid Protect w celu organizacji i przeprowadzenia zajęć dla
uczniów szkół podstawowych z klas 4-6, rodziców i nauczycieli w
zakresie bezpiecznego korzystania z telefonów i Internetu
.
Istotne jest także stworzenie i publikacja przez przedsiębiorcę
poradnika korzystania z usług Premium, które są wykorzystywane między
innymi w loteriach i konkursach organizowanych przez PTC. Spółka
umożliwi swoim abonentom ustawienie limitu korzystania z usług smsowych
o podwyższonej opłacie.

Urząd zakwestionował także
informacje przekazywane podczas kampanii reklamowej sieci Play
.
Postępowanie zostało wszczęte w grudniu 2010 roku i dotyczyło kampanii reklamowej produktu Play Fresh przeprowadzonej w 2009 roku.
UOKiK ustalił, że spółka P4, posługując się hasłem Darmowe smsy w Play Fresh w części materiałów reklamowych nie
zamieściła informacji o ograniczeniach czasowych dotyczących
korzystania z darmowych smsów w ramach oferty
. W rzeczywistości
okres korzystania z bezpłatnych wiadomości był znacznie ograniczony, a dodatkowo
uzależniony od wartości doładowania
(np. wartość doładowania 50
zł i więcej – 50 dni). Konsument, który wiedziałby o krótszym czasie
korzystania z darmowych wiadomości niż okres ważności wykupionej karty
(365 dni), mógłby nie skorzystać z oferty spółki. Za wprowadzanie w błąd Prezes UOKiK
nałożyła na P4 karę pieniężną 495 655 zł
.

Telecom Media odwołało się od rozstrzygnięcia Urzędu do sądu. P4 ma
jeszcze taką możliwość, a PTC z niej nie skorzystało.

źrodło: UOKiK

P4 nie zgadza się z Decyzją Prezesa UOKiK i złożyła odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – poinformował rzecznik Play Marcin Gruszka.

Kan