Odesłanie wiadomości oznaczało
uczestnictwo w konkursie i otrzymywanie płatnych smsów do dnia jego
zakończenia lub przesłania rezygnacji – to jedna z zasad konkursu Czy
stałeś się dzisiaj Milionerem organizowanego na zlecenie Polskiej
Telefonii Cyfrowej. Za nierzetelne informowanie o warunkach loterii
Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę ponad 21 mln zł.

Do UOKiK wpłynęło kilkaset skarg konsumentów dotyczących loterii Czy stałeś się dzisiaj Milionerem,
która została zorganizowana w sieciach Polskiej Telefonii Cyfrowej.
Większość osób nie zdawało sobie sprawy w jaki sposób wzięli udział w
konkursie. Z zawiadomień wynika, że o udziale w loterii i związanych z
tym kosztach dowiadywali się po dostarczeniu rachunku telefonicznego.
Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła treść wiadomości zachęcających do
udziału w loterii, które otrzymywali abonenci PTC. Przykładowo: ERA: Czas odmienić Twoje życie! Możesz wygrać
milion złotych dzisiaj od ERY! Wyślij za darmo TAK na 8007! SMSy na
8007 są darmowe! Reg: 100m.era.pl 4,88zł/dzień.

Prezes UOKiK podjęła działania dotyczące loterii w listopadzie 2010
r. Konkurs trwał od 25 października 2010 roku do 2 lutego 2011 roku i
przewidywał możliwość wygrania miliona zł. Warunkiem udziału było
korzystanie z usług telekomunikacyjnych PTC lub zakup np. tapety na telefon komórkowy,
dzwonka, gry. Aby uczestniczyć w loterii, wystarczyło odesłać smsa na
podany numer lub odpowiedzieć na komunikat głosowy przez wybranie
tonowe klawisza „1”. Od tego momentu
uczestnik otrzymywał od PTC jedną wiadomość sms dziennie, za którą
musiał zapłacić 4,88 zł brutto.

Urząd ustalił, że informacje przekazywane abonentom sugerowały, że
zgłoszenie uczestnictwa w loterii dotyczy tylko jednego dnia. Jak się
okazało – odesłanie wiadomości
wiązało się z uczestnictwem w konkursie do dnia jego zakończenia lub
przesłania rezygnacji oraz otrzymywaniem płatnego smsa każdego dnia
uczestnictwa w konkursie
. Ze skarg, które otrzymał Urząd wynika,
że wielu abonentów było przekonanych o tym, że biorą udział w loterii
jednorazowo.

Kolejną praktyką, którą zakwestionowała Prezes UOKiK było
wprowadzanie w błąd co do kosztów udziału w loterii. W treści smsa
zachęcającego do gry pojawiała się informacja o tym, że wysłanie
wiadomości jest bezpłatne, a na końcu napis 4,88zł/dzień. Zdaniem
Urzędu, w ten sposób przekaz stał się nieczytelny i niezrozumiały i
miał na celu wywołanie wrażenia, że abonent nic nie płaci, biorąc
udział w loterii.

Prezes UOKiK uznała, że PTC wprowadziła konsumentów w błąd
nierzetelnie informując o jego zasadach. Za naruszenie zbiorowych interesów
konsumentów na PTC nałożono karę 21 262 842 zł oraz obowiązek
publikacji decyzji na stronie internetowej www.t-mobile.pl przez sześć
miesięcy.
Spółka zaprzestała stosowania praktyki. Decyzja nie
jest ostateczna, przedsiębiorca ma prawo odwołania się do sądu.

źródło: UOKiK

Kan