Oświadczenie Izby Wydawców Prasy w sprawie blokowania reklam w mobilnych serwisach internetowych
Izba Wydawców Prasy z niepokojem przyjęła wypowiedź Miroslava Rakowskiego, prezesa Polskiej
Telefonii Cyfrowej, na konferencji International Media Summit odbywającej się w Warszawie
w dniach 12-13 października br., o prowadzonych testach związanych z planem blokowania reklam
w mobilnych serwisach internetowych, a także o zamiarze priorytetyzacji ruchu w sieci.
Izba oświadcza, że naruszanie integralności elektronicznych mutacji tytułów prasowych, urzeczywistnionych
w postaci ich serwisów na urządzenia mobilne, stanowić będzie naruszenie wolności
prasy określonej w art. 14 Konstytucji RP, a także byłoby ekonomiczną formą cenzury, zabronionej
w art. 54 ustawy zasadniczej.
Wolność prasy immanentnie związana jest ze swobodą kształtowania formy i treści oraz zakresu
publikacji materiałów prasowych, w tym ogłoszeń i reklam, i ich rozpowszechniania różnymi kanałami
dystrybucji. Ingerencja w treści elektronicznych mutacji prasy pozostawałaby w sprzeczności
z art. 3 ustawy Prawo prasowe i skutkowałaby sankcjami wynikającymi z art. 49 tego Prawa.
Izba pragnie przypomnieć, ze naruszenie integralności tytułu prasowego jest również niezgodne
z art. 58 ustawy o Prawie autorskim i prawach pokrewnych i powoduje możliwość dochodzenia
roszczeń z art. 79 tej ustawy.
Ponadto, planowane działanie Polskiej Telefonii Cyfrowej w zakresie blokowania reklam naruszałoby
integralność treści serwisów oferowanych przez operatorów internetowych. Również priorytetyzacja
ruchu do określonych usług i związana z tym degradacja ruchu do innych usług, uzaleŜniona
od opłaty usługodawcy, pozostawałby w sprzeczności z obowiązującym Prawem telekomunikacyjnym,
ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawa o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji.
Izba Wydawców Prasy, uważając iż jednostronnie podjęty przez PTC plan blokowania reklam
i pochodne działania z tym związane uniemożliwią wydawcom i operatorom internetowym swobodny
dostęp do internetu mobilnego, a przez to naruszą wolność gospodarowania i będą zagrożeniem
dla rozwoju internetu, jako kanału dystrybucji treści, służącego komunikacji społecznej, popiera
także protest wyrażony w tej sprawie przez IAB Polska i zawarte w nim stanowisko.
źródło:
Izba Wydawców Pasy
Kan
I bardzo dobrze niech blokują reklamy, dość sie naogąadam w tv i nasłucham w radiu, więc chociaż chciałbym mieć święty spokój podczas przeglądania stron w swoim telefonie. A wolność prasy niech będzie wolnością prasy a nie wolnością reklam, bo to jest tylko nabijanie kasy wydawcą prasy, bez reklamy też można żyć.
Nie zrobia reklamy mniej agresywne to nikt nie bedzie sie czepial a na chwile obecna niech blokuja po to co sie teraz wyprawia to przesada
Kilka rozsądnej wielkości banerów jeszcze nikomu nie zaszkodziło, ale reklamy na pół strony + wyskakujące co chwilę okienka to jednak przelewają czarę goryczy… Może po krokach podejmowanych przez tmobile portale zmienią kierunek w który idą reklamy…
Dokladnie niech daja male okienka na dole strony i tyle jesli cos mnie zainteresuje to klikne a tu np dla zwyklego obywatela wyskakuje reklama np Jaguara za 300tys , raz szlag mnie trafia bo wyskakuje mi ta reklama a za drugim razem bo mnie na niego nie stac 🙂
„naruszanie integralności elektronicznych mutacji tytułów prasowych” he he he polskie cwaniactwo, naciąganie i żonglowanie pojęciami prawnymi to ich specjalność. Jakoś dziwne, że nie znajdą się prawnicy, gotowi rozprawić z pompowaniem natrętnych banerów reklamowych, często niemal niemożliwych do wyłączenia, dezintegrujących strony www, aby pokazać swoje… Nie wierzę, by nie było skutecznego bicza prawnego na takie poczynania. SQrrrczybyki nazywają to 'swobodą kształtowania formy i treści oraz zakresu publikacji materiałów prasowych, w tym ogłoszeń i reklam’. Obrzydliwe nadużycie żonglowania pojęciami prawnymi, naciąganymi dla obrony swoich wykroczeń. Zwykłe draństwo. T-Mobile nie daj się tym draniom! Zrealizujcie swoje plany blokady natrętnych śmieci przed klientami.
Taaa.. teraz wszyscy beda strzelac „fochy” ze straca na reklamie… Wiadomo jak nie banalną maszyną napedzajacą marketing jest REKLAMA, ale nie trzymajmy sie sztywno tych ram. T-Mobile jako jedyna ze wszystkich sieci w Polsce ma tak niekonwencjonalne pomysly, ktore moga wiele zmienic na rzecz abonentów. Mam nadzieje, ze uda im sie dopiac ten projekt
Jestem za T – net bez reklam powinien być w każdej ofercie, nawet w Heyah i TT. A pamiętacie jakie były protesty, kiedy jeszcze Era zdjęła simlocki z telefonów? Bo przecież nie będzie można zarabiać na zdejmowaniu blokad…
Skoro jestem pasożytem blokując reklamy to w takim razie proszę usunąć wszystko ze stron co dzięki reklamom na nich jest ! Jestem gotów do wszelkich poświęceń w imię spokoju …
Dokładnie, zawsze znajdzie się darmowa alternatywa, ewentualnie inny sposób finansowania, z drugiej strony klient który przyzwyczai się do mobilnego korzystania z portalu siłą rzeczy po powrocie do domu również odpali ten portal, nawet z powodu samego odruchu 🙂