Zakup abonamentu i drogich, najnowszych modeli smartfonów w systemie ratalnym jest praktyką powszechnie stosowaną przez klientów sieci komórkowych. Kilka dni temu media branżowe obiegła informacja, że Polkomtel, operator sieci Plus, może zablokować Samsung Galaxy S7 Edge:


Znalazłem na forum Telix dyskusję dotyczącą blokowania IMEI przez Plusa i chciałbym naświetlić Panu sytuację, która mnie spotkała. Kupiłem przez Allegro w jednym z komisów telefon, Samsung Galaxy S7 Edge, który został pierwotnie nabyty w sieci Plus w ramach abonamentu z ratami. W lutym telefon przestał łączyć się ze wszystkimi sieciami komórkowymi z powodu blokady numeru IMEI. Jak Pan wie, sieć Plus zastrzega sobie prawo własności do tego telefonu do momentu spłaty ostatniej raty. W przypadku nieuiszczania rat przez abonenta Plus blokuje IMEI danego telefonu. Zastanawiające jest pytanie, na jakiej podstawie prawnej i w jaki sposób tego dokonuje. Śmiem twierdzić, że nie ma jednak do tego żadnych podstaw. Ponadto mogę się założyć, że nie otrzymał Pan jeszcze oficjalnej odpowiedzi od Plusa (tak to prawda, czekamy na oficjalną wypowiedź przedstawicieli Plusa na nasze pytania red.), a jeśli Pan ją otrzyma, to będzie ona dosyć wymijająca. Wynika to z prostego faktu. Otóż, aby telefon mógł zostać zablokowany po numerze IMEI, numer ten trzeba dodać do bazy skradzionych/przywłaszczonych telefonów. Z tego co jest mi wiadome, inne bazy nie istnieją. Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym nie ma też innej możliwości dodania takiego numeru IMEI. Zgłaszając sprawę na policję, uzyskamy odpowiedź, że telefon o takim i takim numerze IMEI nie figuruje w ww. bazie (czyli nie jest skradziony ani przywłaszczony). Jeśli zatem telefon nie został skradziony/przywłaszczony, operator nie może samodzielnie wprowadzić takiej blokady – nie dopuszcza tego obowiązujące w Polsce prawo telekomunikacyjne. Dlatego takie działanie uważam za niezgodne z przepisami telekomunikacyjnymi. Proszę mnie poprawić, jeśli się mylę. Opieszałość operatora w wyjaśnieniu sprawy jest zrozumiała. Gdy blokowanie numerów IMEI z tytułu niezapłaconych rat zakorzeni się na trwałe w świadomości konsumentów, przestaną być zadawane jakiekolwiek pytania w tej sprawie.

Dodam, że posiadam dowód sprzedaży (paragon), zeskanowaną umowę abonamentową z podpisem pierwotnego nabywcy-abonenta, ponadto dokumentację elektroniczną dot. sfinalizowanej aukcji z portalu Allegro, oczywiście ww. sprawne i działające urządzenie oraz ekspertyzę wystawioną przez autoryzowane centrum serwisowe firmy Samsung z Piaseczna. W ekspertyzie tej stwierdzono poprawność działania telefonu oraz prawdopodobnie blokadę numeru IMEI. Słowo „prawdopodobnie” wynika z tego, że żadne centrum serwisowe nie może stwierdzić ze 100% pewnością faktu zablokowania IMEI bez informacji zwrotnej od operatora. Jak Pan już wie, operator nie kwapi się z pisemnym potwierdzeniem faktu zablokowania telefonu. W tym momencie pozostaję parę możliwości – skorzystanie z pomocy rzecznika konsumentów i wystosowanie przez niego pisma do operatora z żądaniem potwierdzenia blokady. Druga możliwość to skorzystanie z polubownego rozstrzygania sporów na platformie Allegro. Do tego potrzebna jest jednak notatka z policji, której nie otrzymam, ponieważ telefon nie figuruje w rejestrze kradzionych telefonów.

Jak sam Pan widzi, sytuacja jest nietypowa i z pewnością nieciekawa. Na forach internetowych można znaleźć wiele poszkodowanych w ten sposób osób – dodaje Czytelnik.

Odsyła nas też do Forum Plusa, na którym konsultantka z Plusa odpowiada użytkownikowi, takiego feralnego telefonu, że jeżeli odkupił telefon, musi skontaktować się z pierwotnym nabywcą-abonentem.

Warto tutaj dodać, że 1 lutego 2017 roku Polkomtel, operator sieci Plus, wprowadził nowe Regulaminy w umowach abonamentowych ze sprzętem. W nowym regulaminie Operator zastrzega sobie własność telefonu do momentu spłacenia wszystkich rat.

Istotną zmianą, z punktu widzenia abonenta i ewentualnych nabywców telefonów od abonentów, jest wprowadzenie nowych warunków sprzedaży ratalnej, w tym sprzedaży z zastrzeżeniem prawa własności.

Zgadza się. Mówią o tym zapisy regulaminów promocji cyt.: „Polkomtel zastrzega sobie prawo własności przedmiotu sprzedaży aż do uiszczenia ceny w całości.”
Jeśli klient, który podpisał z nami umowę, nie płaci rat za urządzenie, może narazić się zablokowanie numeru IMEI. W Twoim przypadku osoba, od którego nabyłeś telefon, nie wywiązała się z umowy z nami zawartej, stąd rezultat. Aby przywrócić możliwość korzystania ze sprzętu, konieczne jest uregulowanie zaległych należności. W celu wyjaśnienia sprawy pozostaje Ci skontaktować się ze sprzedawcą telefonu
– odpowiada Magda_Plus Specjalista Plusa.

A zatem, nie tylko przyszli nabywcy telefonów z Plusa ale i aktualni, jeżeli telefon był zakupiony na raty w ramach abonamentu, muszą mieć świadomość, że w przypadku zwłoki w spłacie należnych rat poprzedniego właściciela Plus może im zablokować IMEI.

Dopóki nie otrzymamy wypowiedzi przedstawicieli Plusa, warto pamiętać, aby przy odkupie telefonu od klientów Grupy Cyfrowy Polsat w szczególności sprawdzić datę zawarcia umowy abonamentowej przez sprzedającego ( czy została ona zawarta po 30 stycznia 2017 roku) i na podstawie jakiego Regulaminu.

źródło: wł.

Poniżej dokumentacja, która przysłał nam Czytelnik, na potwierdzenie swoich słów:







Biorąc pod uwagę ww. dokumentację, zapytamy Plusa, dlaczego , za zaleganie z płatnościami rat, karane są osoby trzecie, a nie kliet, który podpisał umowę. W tym przypadku Czytelnik w dobrej wierze kupił sprzęt, a traktowany jest jak paser.