Kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały w błąd. UOKiK nałożył kary na obie spółki w łącznej wysokości ponad 40 mln zł oraz nakazał emisję informacji o naruszeniu praw konsumentów w telewizji i publikację decyzji na stronach internetowych.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały skargi konsumentów dotyczące dwóch kampanii reklamowych ofert smartDOM i Power LTE. Jest to pakiet usług Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu. Skargi dotyczyły reklam prezentowanych latem 2014 roku w prasie, mediach elektronicznych i na bilboardach hasłem Power LTE – Internet LTE bez limitu danych. Następnie, przed Bożym Narodzeniem, spółki emitowały reklamy telewizyjne, które sugerowały, że pakiet usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie.
Klienci skarżyli się do UOKiK, że zostali wprowadzeni w błąd. Pokazują to przykłady:
– Niestety, mniej więcej po miesiącu użytkowania internetu okazało się, że posiada on limity danych po przekroczeniu których internet znacząco spowalnia.
– Za tablet i telewizor trzeba dodatkowo i to dużo płacić, a hasło w telewizji wskazuje, że za tę kwotę jest wszystko.
Postępowania Urzędu wobec obu spółek potwierdziły te sygnały. Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.
– Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co oferty przedsiębiorcy – wyjaśnia Marek Niechciał, Prezes UOKiK.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył kary finansowe w łącznej wysokości 40,4 mln zł (30,7 mln zł na Polkomtel i 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat).
Ponadto Prezes UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być emitowane w telewizji, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym. W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświecić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. Decyzje Urzędu obie spółki mają zamieścić na swoich stronach wraz z linkiem w górnej części strony głównej. Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.
źródło: UOKiK
Kan
Jeszcze niech się wezmą za plusowskie spamowanie internetu. Za to i kłamstwa tam tworzone, powinni zamknąć im ten interes. Najgorszy i najbardziej kłamliwy operator na rynku.
Niestety , ale odbiorcy reklam łykają jak miód wszelkie głupoty im serwowane . Pamiętam jak kilka lat temu zgodnie ze zdrowym rozsadkiem wykazywałem , że nie ma „darmowych” minut , SMSów czy dowolnych usług i jak byłem za to atakowany . Nawet „nielimitowane” usługi często jednak posiadają ukryty limit . A szybkość działania UOKiK jest porażająca – wyrok w 2,5 roku po wykroczeniu . Ale dobrze że w ogóle jest . No i teraz jeszcze czas na kolejne odwołania .
czasami UOKiK przyczepia się za jakieś mogące mylić sformuwania, czasami aż zbyt czepliwie. ale w tym wypadku plokomtel nałgał centralnie. Nie wiem, na co oni liczyli oglaszając „no limit”, kiedy „no limit” wiedzieli, że nie dają
ostatnio jak sie cos o nich mówi, to tylko w negatywnym kontekscie. moze czas sie zwijac z rynku polkomtelu?
Sory, ale jeżeli Plus ma kilka milionów klientów, to pewnie większość z nich jest zadowolona. A z takiego tłumu to jest przecież spora szansa, że ktoś Plusa w necie pochwali. Takie przynajmniej moje, myślę, że racjonalne, zdanie.
Ja sam z rodziną na programie smart dom zaoszczędzić jestem w stanie ponad 600 zł rocznie! Tak że nie rozumiem, skąd taka decyzja. CP jest w mojej opinii najlepszym operatorem TV!