Firmy działające w Polsce, w tym Orange Polska, apelują o lepszą edukację klimatyczną. W trosce o przyszłość – naszą i kolejnych pokoleń przedstawiciele firm podpisali się pod listem otwartym, ogłoszonym podczas premiery raportu „EDUKACJA KLIMATYCZNA W POLSCE 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu”.

Druga edycja raportu – publikacja z inicjatywy UN Global Compact Network Poland – jest już nie tylko diagnozą stanu edukacji klimatycznej w Polsce i wskazaniem koniecznych kierunków zmian, ale prezentuje konkretne rozwiązania, rekomendacje i propozycje działań. Publikacja jest wynikiem prac „Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej” działającego w latach 2021-2022 i podsumowuje propozycje kilkunastu inicjatyw eksperckich, skoncentrowanych na zmianach klimatu i przyszłości nas wszystkich.

 

Edukacja w szkołach to podstawa

Nauczanie oparte na aktualnej, powszechnej i rzetelnej wiedzy naukowej buduje świadome i odpowiedzialne postawy społeczne. Od najmłodszych lat podejmujemy decyzje samodzielnie, albo uczestniczymy w ich podejmowaniu. Od poziomu naszej świadomości w sprawach klimatycznych zależy zatem to, jak będzie wyglądał świat jutro czy pojutrze. Aby nasze decyzje były racjonalne, niezbędne są wiedza i wrażliwość na zagrożenia płynące ze zmiany klimatu – a temu służy edukacja. Bez niej działania podejmowane na rzecz ochrony klimatu mogą być uznane jako niezrozumiałe lub niepotrzebne.

Edukacja klimatyczna jest jedną z kompetencji przyszłości, stanowiąc już dziś ważny element kompetencji społecznych. Według ekspertów powinna być więc włączona do podstawy programowej w szkołach, rozszerzając zakres istniejących ścieżek przedmiotowych i pomagając rozwinąć kompetencje z zakresu krytycznego myślenia, prawidłowej weryfikacji danych naukowych i ich interpretacji. Za włączeniem kwestii ochrony klimatu do programów szkolnych opowiada się również młodzież w Polsce, co pokazało niedawne badanie świadomości młodzieży i młodych dorosłych.

 

Biznes wspiera i edukuje

Biznes powinien wspierać edukację klimatyczną. Zarówno angażując się w projekty społeczne i pro środowiskowe, jak też w codziennym działaniu. Firmy potrzebują osób z niezbędną wiedzą, aby wdrażać zrównoważone produkty i usługi i zachęcać swoich klientów do bardziej zrównoważonych wyborów. Już dziś poszukiwani są wysoko wykwalifikowani specjaliści, dla których pojęcia śladu klimatycznego, efektywności energetycznej czy adaptacji do zmiany klimatu są częścią codziennej pracy. Dla biznesu rzetelna edukacja klimatyczna to też podstawa zielonych innowacji, a także pro-środowiskowych rozwiązań zapewniających oszczędności w gospodarce surowcowej i materiałowej oraz przyczyniających się do zmniejszenia energochłonności przemysłu.

 

W naszej firmie również dbamy o edukację klimatyczną, przystępną i dostępną dla wszystkich naszych pracowników. Udostępniliśmy im specjalnie przygotowane e-szkolenie #OrangeGoesGreen – zrealizowało je już 5 tysięcy osób, a do końca roku spodziewamy się, że będzie ich ponad dwa razy więcej, czyli niemal cały zespół Orange Polska. Po otwartej, powszechnej rekrutacji część z nas mogła wziąć udział w rocznych studiach podyplomowych Green ACCademy (za CC w nazwie kryje się Climate Change, ale też Collegium Civitas), których nasza firma została partnerem. Program edukacyjny, obejmujący zagadnienia zrównoważonego rozwoju i zmian klimatycznych, został opracowany przez ekspertów Ośrodka Badań nad Przyszłością z Collegium Civitas.

 

Raport „Edukacja klimatyczna w Polsce 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu” znajdziecie TU – zachęcam do zapoznania się z całością publikacji.