Naukowcy i organizacje na całym świecie nawołują do podejmowania działań, dzięki którym będzie możliwe osiągniecie neutralności wobec klimatu. Rządy i świat biznesu muszą mieć świadomość, że bez wspólnych wysiłków nie da zatrzymać się lub chociaż spowolnić negatywnych zmian klimatu. Dlatego Orange angażuje się w realne działania i do 2040 roku chce osiągnąć neutralność klimatyczną.

Co kryje się pod tym pojęciem, o którym słyszymy coraz częściej? Najprościej tłumacząc neutralność klimatyczna (zwana także emisyjną czy węglową) oznacza zerową emisję gazów cieplarnianych netto, w tym dwutlenku węgla, czyli równowagę między emisjami gazów cieplarnianych a pochłanianiem ich z atmosfery.

 

Mniej emisji, więcej lasów

Aby osiągnąć stan neutralności trzeba zredukować do minimum emisje CO2, na poziomie lokalnym jak i ogólnoświatowym. W przypadku, gdy dalsze ograniczanie emisji dwutlenku węgla nie jest możliwe, trzeba działać, aby to zrównoważyć poprzez pochłanianie gazu cieplarnianego. Najprostsze rozwiązania podsuwa nam natura: zwiększanie powierzchni lasów, które odgrywają kluczową rolę w pochłanianiu CO2 z atmosfery, a przy okazji wspomagają bioróżnorodność. Rozwijają się także technologie przechwytywania i przechowywania CO2 (Carbon Capture and Storage – CCS).

Ideę neutralności klimatycznej wprowadziło porozumienie paryskie w 2015 roku, podpisane przez 197 państw podczas szczytu COP21. Określono w nim ogólnoświatowy plan działania, który ma nas uchronić przed daleko posuniętymi zmianami klimatu, dzięki ograniczeniu globalnego ocieplenia do wartości poniżej 2°C oraz dążeniu do utrzymania go na poziomie 1,5°C.

Czerpiąc z porozumienia paryskiego i podejmując konkretne kroki, aby zatrzymać zmiany klimatu i ograniczyć ich negatywne skutki, Komisja Europejska oraz większość państw unijnych postawiły sobie cel: Europa neutralna dla klimatu do 2050 roku.

 

Neutralność klimatyczna Orange do 2040

Grupa Orange zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej netto do 2040 roku. To o dekadę wcześniej niż przewiduje Unia Europejska czy rekomenduje operatorom telekomunikacyjnym międzynarodowa organizacja GSMA. Ponadto Grupa Orange jest członkiem-założycielem Inicjatywy Net Zero, która promuje ideę zerowej emisji dwutlenku węgla w przedsiębiorstwach.

Pierwszym celem Orange, którego realizacja pomoże nam stać się neutralnymi dla klimatu, jest zmniejszenie globalnej emisji CO2 o 30% do roku 2025 (w porównaniu do roku 2015), przy jednoczesnym zwiększaniu udziału energii odnawialnej w strukturze energetycznej. Włączając się w realizację wspólnego celu w Orange Polska od 2021 r. będziemy pokrywać część zapotrzebowania na energię, kupując ją bezpośrednio od dostawców energii ze źródeł odnawialnych (OZE). Do końca 2020 powstaną też dwie farmy wiatrowe, które już w 2021 będą dostarczać nam zieloną energię: 50 GWh rocznie, czyli ok. 10% naszego zapotrzebowania.

Planujemy dalsze pozyskiwanie nowych źródeł zielonej energii w Polsce. Chcemy, aby przekroczyła ona 50% naszego rocznego zapotrzebowania do 2025 roku. Tylko takie działanie ma realny i znaczący wpływ na redukcję emisji CO2, a jednocześnie, dzięki tworzeniu nowych OZE, wspiera zieloną transformację polskiego sektora energetycznego.

 

Emisję dwutlenku węgla

W Orange Polska emisje dwutlenku węgla pochodzą z trzech źródeł: sieci i data center, nieruchomości i transportu. Poprawiamy naszą efektywność energetyczną we wszystkich. Aby ograniczyć emisje wdrażamy technologie, które pozwalają na efektywniejsze przesyłanie danych i są bardziej wydajne energetycznie, inwestujemy w nowoczesne i mniej energochłonne biura, promujemy współdzielony transport wśród pracowników, a dzięki telekonferencjom i wideokonferencjom zmniejszamy liczbę podróży służbowych.

Podczas konferencji COP21 w 2015 roku Grupa Orange dodatkowo zobowiązała się do wdrożenia zasad i procesów gospodarki o obiegu zamkniętym, aby ograniczyć eksploatację zasobów naturalnych ziemi. Ambicją Grupy Orange jest m.in. wykorzystywanie odnowionego sprzętu w sieciach i centrach danych oraz zwiększanie udziału smartfonów odzyskiwanych z rynku w ramach odkupu czy recyklingu, aby dać urządzeniom drugie życie.

Usługi odgrywają też rolę we wspieraniu zielonej transformacji klientów i redukowania przez nich śladu węglowego. Dobrym przykładem są oferowane klientom biznesowym i instytucjonalnym usługi Smart City. To rozwiązania oparte o IoT, czyli tzw. Internet rzeczy. Chodzi o obiekty podłączone do sieci pozwalające na bieżące monitorowanie i zarządzanie np. oświetleniem czy dostawami wody. W portfolio Orange są także usługi pozwalające na racjonalną i efektywną gospodarkę odpadami, monitorowanie jakości powietrza czy zarządzanie miejskimi usługami transportowymi.