Zysk netto Orange Polska w czwartym kwartale 2012 roku wyniósł 51 mln zł wobec 358 mln zł raportowanego wyniku rok wcześniej – poinformowała spółka w raporcie kwartalnym.

Wyniki telefonii stacjonarnej za 2012 rok

  • spadek przychodów o 3,2%10 rok-do-roku wobec zmiany o –6,6% w 2011 roku
  • przyspieszenie wzrostu przychodów z usług szerokopasmowych; przychody z tych
    usług wzrosły w całym 2012 roku o 1,3%, a w 4 kw. o 5,1% (rok-do-roku)
  • znacząca poprawa w zakresie ewolucji liczby łączy stacjonarnych: ograniczenie spadku
    do 91 tys. w 4 kw. 2012 wobec 182 tys. w 4 kw. 2011 o na koniec 2012 roku, 336 tys. klientów korzystało z VOIP jako głównego łącza telefonicznego
  • potwierdzenie komercyjnego sukcesu pakietu 3P: prawie 200 tys. nowych użytkowników w 2012 roku
  • wzrost liczby klientów telewizji o 11,0% rok-do-roku, do 706 tys. abonentów o przyłączenie 59 tys. nowych abonentów pakietów „n” w 2012 roku

Kluczowe wskaźniki

Kluczowe
wskaźniki – telefonia stacjonarna
4 kw.
2012
4 kw.
2011
Zmiana
Przychody pro-forma (w mln zł) 1 990 2 047 -2,8%
Liczba łączy stacjonarnych (w
tys.)
5 104 5 694 -10,4%
Liczba detalicznych dostępów
szerokopasmowych (w tys.)
2 345 2 346 -0.1%
Liczba klientów usług TV (w tys.) 706 636 +11,0%

W 2012 roku przychody segmentu stacjonarnego wyniosły 7 836 mln zł i w ujęciu rocznym były niższe o 255 mln zł (tj.3,2%). Spadek sprzedaży wynikał w dalszym ciągu głównie z procesu
wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową, w wyniku czego przychody ze stacjonarnych usług głosowych zmniejszyły się o 16% rok-do-roku. Następuje jednak stopniowa poprawa trendu w zakresie liczby abonentów stacjonarnych usług głosowych: spadek liczby klientów detalicznych usług głosowych został ograniczony do 91 tys. w 4 kw. 2012 (wobec 182 tys. w 4 kw. 2011). Spadek przychodów z usług głosowych został częściowo zrównoważony przez wzrost przychodów z usług teleinformatycznych (o 80,4% rok-do-roku) oraz usług przesyłu danych – dzięki korzystnej ewolucji wskaźników KPI dla segmentu szerokopasmowego; wskaźnik ARPU
dla usług szerokopasmowych i obejmujących je pakietów zwiększył się o 5% w ujęciu rocznym, czemu towarzyszyła korzystna tendencja w zakresie liczby klientów usług szerokopasmowych.

Odnosząc się do wyników Grupy w czwartym kwartale 2012 roku, Maciej Witucki, Prezes Zarządu, stwierdził:

„Polski rynek telekomunikacyjny przechodzi okres najpoważniejszych przemian w swej historii,
wynikających z niekończących się obniżek stawek MTR oraz nieodpowiedzialnych wojen cenowych, zwłaszcza w segmencie abonamentowym telefonii komórkowej. Wymusza to istotną adaptację na Orange Polska, decydującą o przyszłości firmy.

Średniookresowy plan działań, który dziś przedstawiamy, stanowi odpowiedź na tą sytuację, w celu ochrony interesów wszystkich interesariuszy, w tym naszych akcjonariuszy. Wypracujemy nowy model biznesowy dla funkcjonowania w środowisku, w którym nie można zakładać wzrostów i w którym ze względu na mniejszą dostępność środków należy ostrożniej ustalać priorytety w alokacji kapitału. W tym celu stworzymy bardziej efektywną i elastyczną organizację, istotnie ukierunkowaną na monetyzację, aby z powodzeniem przejść przez ten wymagający okres. W przeszłości wielokrotnie dowiedliśmy skuteczności w transformacji Grupy, i możemy oprzeć się na niezrównanej jakości naszych aktywów. Ponadto, dysponując ponad 20 mln klientów, mamy wyjątkowe możliwości, by wykorzystać rosnący popyt na konwergentne rozwiązania telekomunikacyjne. Jestem w związku z tym przekonany, że działania te są odpowiednie, by zapewnić Grupie długofalową rentowność. Są one dla nas także szansą, by za kilka lat, gdy poprawi się otoczenie rynkowe, wyjść z obecnej sytuacji jeszcze mocniejszym.”

Pełny Raport dostępny jest: Tutaj

Orange Polska Prezentacja: Tutaj

źródło: Orange Polska

Kan