Zysk netto Orange Polska w czwartym kwartale 2012 roku wyniósł 51 mln zł wobec 358 mln zł raportowanego wyniku rok wcześniej – poinformowała spółka w raporcie kwartalnym.
Wyniki telefonii stacjonarnej za 2012 rok
- spadek przychodów o 3,2%10 rok-do-roku wobec zmiany o –6,6% w 2011 roku
- przyspieszenie wzrostu przychodów z usług szerokopasmowych; przychody z tych
usług wzrosły w całym 2012 roku o 1,3%, a w 4 kw. o 5,1% (rok-do-roku) - znacząca poprawa w zakresie ewolucji liczby łączy stacjonarnych: ograniczenie spadku
do 91 tys. w 4 kw. 2012 wobec 182 tys. w 4 kw. 2011 o na koniec 2012 roku, 336 tys. klientów korzystało z VOIP jako głównego łącza telefonicznego - potwierdzenie komercyjnego sukcesu pakietu 3P: prawie 200 tys. nowych użytkowników w 2012 roku
- wzrost liczby klientów telewizji o 11,0% rok-do-roku, do 706 tys. abonentów o przyłączenie 59 tys. nowych abonentów pakietów „n” w 2012 roku
Kluczowe wskaźniki
Kluczowe wskaźniki – telefonia stacjonarna |
4 kw. 2012 |
4 kw. 2011 |
Zmiana |
Przychody pro-forma (w mln zł) | 1 990 | 2 047 | -2,8% |
Liczba łączy stacjonarnych (w tys.) |
5 104 | 5 694 | -10,4% |
Liczba detalicznych dostępów szerokopasmowych (w tys.) |
2 345 | 2 346 | -0.1% |
Liczba klientów usług TV (w tys.) | 706 | 636 | +11,0% |
W 2012 roku przychody segmentu stacjonarnego wyniosły 7 836 mln zł i w ujęciu rocznym były niższe o 255 mln zł (tj.3,2%). Spadek sprzedaży wynikał w dalszym ciągu głównie z procesu
wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową, w wyniku czego przychody ze stacjonarnych usług głosowych zmniejszyły się o 16% rok-do-roku. Następuje jednak stopniowa poprawa trendu w zakresie liczby abonentów stacjonarnych usług głosowych: spadek liczby klientów detalicznych usług głosowych został ograniczony do 91 tys. w 4 kw. 2012 (wobec 182 tys. w 4 kw. 2011). Spadek przychodów z usług głosowych został częściowo zrównoważony przez wzrost przychodów z usług teleinformatycznych (o 80,4% rok-do-roku) oraz usług przesyłu danych – dzięki korzystnej ewolucji wskaźników KPI dla segmentu szerokopasmowego; wskaźnik ARPU
dla usług szerokopasmowych i obejmujących je pakietów zwiększył się o 5% w ujęciu rocznym, czemu towarzyszyła korzystna tendencja w zakresie liczby klientów usług szerokopasmowych.
Odnosząc się do wyników Grupy w czwartym kwartale 2012 roku, Maciej Witucki, Prezes Zarządu, stwierdził:
„Polski rynek telekomunikacyjny przechodzi okres najpoważniejszych przemian w swej historii,
wynikających z niekończących się obniżek stawek MTR oraz nieodpowiedzialnych wojen cenowych, zwłaszcza w segmencie abonamentowym telefonii komórkowej. Wymusza to istotną adaptację na Orange Polska, decydującą o przyszłości firmy.
Średniookresowy plan działań, który dziś przedstawiamy, stanowi odpowiedź na tą sytuację, w celu ochrony interesów wszystkich interesariuszy, w tym naszych akcjonariuszy. Wypracujemy nowy model biznesowy dla funkcjonowania w środowisku, w którym nie można zakładać wzrostów i w którym ze względu na mniejszą dostępność środków należy ostrożniej ustalać priorytety w alokacji kapitału. W tym celu stworzymy bardziej efektywną i elastyczną organizację, istotnie ukierunkowaną na monetyzację, aby z powodzeniem przejść przez ten wymagający okres. W przeszłości wielokrotnie dowiedliśmy skuteczności w transformacji Grupy, i możemy oprzeć się na niezrównanej jakości naszych aktywów. Ponadto, dysponując ponad 20 mln klientów, mamy wyjątkowe możliwości, by wykorzystać rosnący popyt na konwergentne rozwiązania telekomunikacyjne. Jestem w związku z tym przekonany, że działania te są odpowiednie, by zapewnić Grupie długofalową rentowność. Są one dla nas także szansą, by za kilka lat, gdy poprawi się otoczenie rynkowe, wyjść z obecnej sytuacji jeszcze mocniejszym.”
Pełny Raport dostępny jest: Tutaj
Orange Polska Prezentacja: Tutaj
źródło: Orange Polska
Kan
Oferta telefonii stacjonarnej jest okrutnie słaba i nieatrakcyjna, że to oczywiste że ludzie z niej rezygnują.
słaba? 49pln za no-limit na stacjonarne w polsce, ue, stany i kanada to dobra oferta, a biorac pod uwage ze to na kablu telefonicznym (nie-voip!) to dla mnie jest bardzo dobra.
w auchan jest za 650zł taniej nie dostaniecie nawet w sklepach internetowych
a kto ma te stacjonarne? bardzo mało ludzi prywatnych, coraz mniej, do kogo będzisz dzwonił?
stacjonarna ee tylko 5mln numerow to takie nic:D
To przekonanie o słabej ofercie wciąż pokutuje jako skutek monopolu i wysokich cen TPSA. Ale oferta mniejszych firm jest akurat bardzo atrakcyjna…
Na szczęście masz wybór, jest możliwość tańszego korzystania z usług to nie ma co przepłacać. Zwłaszcza, że TP niezbyt dobrze traktuje swoich klietnów
tp/orange w ostatnich kwartałach miało bardzo słabe wyniki – i wiele osób zmieniło operatora na mniejszego który oferował korzystniejsze abonamenty