Z najnowszego raportu „Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków” wynika, że 6 na 10 polskich internautów regularnie kupuje w sieci. E-konsumenci to osoby, które korzystają z nowoczesnych technologii w bankowości i płatnościach. Niezdecydowani wybierają płatność gotówką przy odbiorze, ale co piąty woli szybkie przelewy w serwisach płatniczych. Badania wskazują, że już prawie co dziesiąty kupujący w internecie najczęściej wybiera BLIKA.

Mobile Institute zebrało dane na temat zachowań konsumenckich polskich internautów. Badanie pokazało, że aż 59 proc. internautów regularnie kupuje przez internet. Ponad połowa internatów (52 proc.) podejmuje decyzję o zakupie dopiero podczas przeglądania produktów na stronie internetowej. 28 proc. płaci za nie dopiero przy odbiorze, jednak już co dziesiąty e-konsument najchętniej wybiera płatność BLIKIEM.

Innowatorzy – nowy profil konsumenta

Technologie mobilne doskonale wpisują się w rosnące wymagania e-konsumentów. Jak wskazuje raport „Smart Okazje” kalendarze promocji i aplikacje z ofertami zakupowymi są pożądane przez internautów – odpowiednio przez 23 proc. i 34 proc. Nowoczesne technologie ułatwiają nie tylko wybór produktów, ale też płatności. Co piąty internauta zna BLIKA, a co trzeci ze znających korzysta.

Co trzeci użytkownik BLIKA pierwszy raz wykorzystał to rozwiązanie przy okazji wypłaty pieniędzy z bankomatu. Co czwarty internauta korzystający z BLIKA płaci nim za zakupy w internecie, a 28 proc. również w sklepach stacjonarnych.
Wśród polskich e-konsumentów wyraźnie wyróżniają się tzw. innowatorzy, czyli najbardziej otwarci kupujący, którzy wykorzystują nowoczesne technologie w zakupach. Korzystają z nowych możliwości zakupowych, w tym tych oferowanych przez technologie mobilne. – Innowatorzy poszukują, kupują i płacą przez telefon lub tablet, ponieważ zależy im na optymalizacji procesu i wydatków. Dzięki technologiom mobilnym mogą kupować szybciej i wygodniej. Z badania wynika, że takim podejściem charakteryzują się właśnie użytkownicy BLIKA – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK.

Syndrom porzuconego koszyka

Badania mobile Institute pokazują, że wygoda dla e-konsumentów staje się kluczowym czynnikiem zakupowym. Co piąty e-konsument rezygnuje z zakupów w sklepie internetowym z powodu zbyt skomplikowanego procesu składania zamówienia, a ponad 22 proc. przez konieczność zakładania konta. Aż jedna czwarta internautów rezygnuje z zakupów, jeśli sklep nie ma ich ulubionych form płatności. – Łącznie aż 65 proc. badanych wskazuje kwestie związane z wygodą jako powody porzucania koszyka zakupowego. Dlatego dbałość o user experience to podstawa w e-commerce i m-commerce. Z naszych doświadczeń wynika, że dzięki nowej funkcjonalności – „jednemu kliknięciu” BLIK – odsetek porzuconych transakcji może spaść nawet do 10 proc., przy 24 proc. w przypadku innych metod płatności – tłumaczy Dariusz Mazurkiewicz.

Raport „Smart okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków” powstał na podstawie badania, które przeprowadził Mobile Institute na zlecenie AdRetail we współpracy z Polskim Standardem Płatności. Badanie zostało przeprowadzone 23-29 maja 2017 roku. Dane zostały zebrane za pomocą elektronicznych, responsywnych ankiet emitowanych w internecie (CAWI). W badaniu wzięło udział ponad 2800 osób powyżej 15 roku życia.

Najważniejsze wnioski z raportu „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków”:

    a) Nowocześni konsumenci są sprytni i korzystają z okazji

Regularne korzystanie z promocji i okazji w procesie zakupu zadeklarowało 43% badanych konsumentów, a wśród posiadaczy urządzeń mobilnych odsetek ten osiągnął aż 61%. Najczęściej z okazji korzystają regularnie osoby w wieku 18-24 lata i mieszkańcy średnich i dużych miast.

    b) Okazje kuszą posiadaczy zasobnych portfeli

Odsetek zwolenników okazyjnych zakupów jest najwyższy wśród uzyskujących dochód rozporządzalny na osobę na poziomie 3000-7000 zł (59%). Skłonność do korzystania z promocji spada dopiero przy poziomie dochodu 10000 zł, a i w tej grupie wciąż 16% przyznaje się do regularnego korzystania z promocyjnych ofert. Oznacza to, że okazyjne zakupy wymagają pewnej elastyczności finansowej – zapasowych środków na koncie, które pojawiają się dopiero przy wyższym poziomie dochodu.

    c) Promocje oceniane na 4+

Dostępne na rynku promocje Polacy oceniają na 3,8 w skali 0-5, co kolokwialnie można nazwać „mocną czwórką”. Najbardziej lubimy oferty „2 w cenie 1”, ale w każdej kategorii nasze preferencje układają się nieco inaczej. W kategorii „uroda” Polacy stawiają też na konkursy, a w przypadku kategorii „dom i ogród” zyskuje na znaczeniu nagradzanie zakupów o większej wartości i zrealizowanych przy pomocy określonego kanału sprzedaży oraz metod płatności, np. kartą kredytową bądź mobilnie.

    d) Okazji szukamy przede wszystkim w gazetkach
    O okazjach zakupowych polscy konsumenci dowiadują się przede wszystkim z gazetek sklepowych (24%), gazetek promocyjnych online (23%) i serwisów oferujących kupony rabatowe (23%). Dużą popularnością cieszą się też porównywarki cenowe i SMS-y z promocjami wysyłane przez marki. Dla nowoczesnych konsumentów mobilnych pierwsze źródło informacji o okazjach to gazetki online, podobnie dla użytkowników BLIKA, czyli konsumentów płacących za zakupy za pomocą smartfonów.

      e) Promo-alert pożądany

    Ponad 80% konsumentów chce, by informowano ich o nowych promocjach i okazjach. Jako pożądane kanały promo-alertów wskazujemy email (39%), SMS (22%) i fanpage marek (19%). Chętnie też połączymy swoje konto w mediach społecznościowych z serwisem promocyjnym, jeśli zagwarantuje to nam spersonalizowane i adekwatne do naszych potrzeb oferty.

      f) 50 plus

    Obniżki cenowe nęcą konsumentów, ale muszą być wysokie. Żeby skusić konsumenta, aby specjalnie udał się do sklepu stacjonarnego, gdy znajdzie okazję w internecie, potrzeba promocji 50% i większej (16% wskazań) albo przynajmniej 20-30% (kolejne 16% wskazań). 5% zniżki skusi tylko 5% internetowych fanów promocji.

      g) Wiele wymiarów promocji

    Okazuje się, że promocja to dla świadomych i sprytnych polskich konsumentów już nie tylko obniżka ceny. Polacy, analizując promocyjną ofertę, zwracają także uwagę na darmową dostawę (25%), cenę w porównaniu do innych ofert (22%), a także możliwość rabatu na następne zakupy (20%). Raty 0% są atrakcyjną formą promocji dla 18% badanych, a ekspresowa dostawa same-day-delivery dla 14%.

      h) Decyzje w różnych momentach

    Polacy podejmują decyzje zakupowe w różnych momentach. W przypadku zakupów stacjonarnych 54% deklaruje, że już w domu przed wyjściem wie, że kupi określoną rzecz, a więc tylko 46% podejmuje decyzję na miejscu, w sklepie. W przypadku zakupów online, decyzję o zakupie na stronie www e-sklepu podejmuje 52% i aż 48% dopiero, gdy otrzyma dostarczony produkt do domu.i) Budżet wyznaczony, ale nie zamrożony 46% Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18% wskazuje, że go nie przekracza. Nowocześni konsumenci mobilni są w tym zakresie bardziej świadomi i skrupulatni – budżet domowy prowadzi 54%. Wśród użytkowników gazetek online ten wskaźnik jest jeszcze wyższy i sięga 56%, a wśród użytkowników BLIKA 89%. Przygotowujemy się na święta (25%), wakacje (20%), sylwestra (20%), ale także, co ciekawe, na sezonowe wyprzedaże (18%).

      j) Smart narzędzia

    Polacy są zainteresowani nowymi rozwiązaniami wspierającymi okazyjne zakupy. Narzędziem pozwalającym planować promocyjne zakupy podczas wyprzedaży sezonowych jest zainteresowanych 23%, logowaniem do serwisów promocyjnych za pomocą social loginu 38%, a chatem z konsultantem ds. promocji w serwisach z okazyjnymi zakupami aż 48%. Korzystanie z gazetek promocyjnych w różnej formie deklaruje już prawie połowa badanych (44%), a wśród zainteresowanych okazjami 79%. Z gazetek tylko w formie drukowanej korzysta tylko 38% użytkowników tego medium, pozostali używają także z gazetek online, a 30% korzysta już tylko z gazetek online. Za zakupy w sieci wciąż najchętniej płacimy przy odbiorze, ale na drugie miejsce wskoczyły już szybkie przelewy, a najczęściej przy pomocy BLIKA płaci już 7% e-kupujących.

    Podstawowe informacje o systemie płatności BLIK

    Dzięki BLIKOWI miliony Polaków mogą bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, wypłacać gotówkę z bankomatów, płacić w tradycyjnych sklepach oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to najszybsza metoda płatności w sklepach internetowych oraz mobilnych.

    System stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Dostęp do BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma ok. 70 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Grupa ta stale się powiększa. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). BLIK przyczynia się do ograniczania obiegu gotówki w gospodarce i jest istotnym elementem procesu budowy cyfrowego Państwa. PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników.

    Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Inteligo, T-Mobile Usługi Finansowe, a wkrótce także Credit Agricole oraz Raiffeisen Banku.

    źródło: PSP

    Kan