Potrzebujemy ich. To nasze sposoby na ucieczkę od rzeczywistości i pełne zagłębienie się w obce światy pełne przygód i historii, które wciągają nas do reszty i dają wytchnienie. Nie, nie chodzi o Netflixa ani o binge’owanie popularnych seriali. Gry mobilne to jeden z fenomenów współczesnej kultury i biznesu, które nie tylko generują przychody rzędu miliardów dolarów na całym świecie, ale i przyciągają miliony nowych graczy dziennie.

Wracamy do nich codziennie, spędzamy czas w towarzystwie znanych bohaterów i razem z nimi uczestniczymy w rozwijaniu świata gry. Jak w tym wszystkim wygląda rynek polskich gier mobilnych? Okazuje się, że wiele studiów ma możliwości, ambicje i kreatywność, żeby rywalizować o graczy z całego świata za sprawą swoich produktów. Zajrzyjmy na Dolny Śląsk, gdzie znajduje się jedno z takich studiów, które dostrzegło potencjał w wielkim rynku gier mobilnych.

Według prognoz, rok 2020 będzie kolejnym rokiem sukcesywnego wzrostu dla tej branży. Najnowszy raport Newzoo przewiduje, że rynek gier ogólnie wygeneruje 160 miliardów dolarów przychodu, z czego 77 miliardów dolarów to wyłącznie sektor mobilny. Jest to stabilny wzrost o 9.3%, co jest tendencją od kilku dobrych lat. W kolejnych lata ma się to utrzymać, co oznacza, że do 2022 gry mobilne mogą osiągnąć niebagatelne 100 miliardów dolarów. Robi wrażenie, prawda? To kwoty generowane przez miliony zagorzałych graczy, i nie są to już standardowi fani gier, ale osoby, które szukają rozrywki w wolnej chwili w każdym momencie: w tramwaju, pociągu, albo zaciszu własnego domu. W tego typu gry (tzw. casualowe, czyli gry, do których można wracać w każdym momencie dnia), szczególnie w obecnych, trudnych czasach związanych z pandemią, może grać praktycznie każdy i tak samo dobrze się bawić. Każdy z nas ma smartfona i używa go chętnie do różnych celów.

W tym wszystkim znalazła się wrocławska firma Xi4G. Nieduży zespół został stworzony przez weteranów na polskim rynku gier, takich jak Jarosław Modrzejewski – twórca kultowego tytułu w naszym kraju, czyli “Lew Leon” czy “Zagadki Lwa Leona”. Spółka rozpoczęła działalność od aplikacji mobilnych, także tych z nowoczesną technologią Rozszerzonej Rzeczywistości, i w tym zdobywała cenne doświadczenie. Przyszedł jednak czas, gdy podjęto decyzję o pełnym ukierunkowaniu firmy na produkcję gier mobilnych, i podjęto strategiczne decyzje co do rozwoju. Ostatecznym celem tej strategii jest wejście spółki na New Connect.

 

1

 

Efektem jest dziś tytuł, który przekroczył już 100,00 pobrań na całym świecie, “House Secrets: The Beginning”. Gracze cenią sobie wymyśloną historię Amerykanki Lucy, która odkrywa nagle historię swojej rodziny w Polsce i trafia do krainy obarczonej klątwą i mroczną magią. Wątki historyczne oraz fantastyczne stworzyły tu ciekawą mieszankę, która świetnie sprawdziła się w silniku gier Hidden Object (casualowe gry Hidden Object polegają na tym, że fabuła rozwija się na zasadzie odblokowania atrakcyjnych wizualnie plansz, na których należy znaleźć wyznaczone obiekty, za co otrzymuje się nagrody i zasoby niezbędne do rozwijania mapy). Piękne sceny, fascynująca fabuła, klasyczne metody monetyzacji stosowane również w innych grach o zasięgu globalnym. Wydawałoby się, nic tylko zbierać profity. Ale rozwijanie gry mobilnej to bezustanna praca – analiza danych, wprowadzanie nowych funkcjonalności, rozwijanie mapy, historii, kolejnych wątków, aby gracz nie znudził się grą i postanowił w niej zostać na długo. Do tego trzeba nadążać za konkurencją i doprowadzić do tego, by każdy gracz znalazł w grze “to coś”, co zatrzyma go na dłużej. Co jeszcze wyróżnia tu nasze wrocławskie Xi4G spośród konkurencji? Aktualnie rozwijana jest tak strategia serii produktów, które tworzą wspólnie całą markę “House Secrets”, a będzie to wzorem do kolejnych produktów spółki. W planach jest jeszcze większy tytuł, tym razem w przygodowych tematach kulinarnych o nazwie “Cooking Travelers”.

Xi4G to spółka, która planuje rozbudowę szeregu produktów związanych z marką główną, czyli “House Secrets”. Jest to trend, za którym podążają dziś rynki znanych tytułów. “Harry Potter” czy “Gra o Tron” to już nie tylko tytuły jednego medium, czyli książek czy serialu, ale także gier mobilnych czy innych produktów pobocznych. Xi4G pracuje w tej chwili nad grą planszową “House Secrets Board Game”, która podąża wątkami gry mobilnej, ale także rozwija je o nowe mechaniki z zakresu klasycznych gier mobilnych skierowanych do rodzin, początkujących, ale też zagorzałych fanów planszówek. Pomysł pojawił się naturalnie, przy analizie obecnych trendów i popularności gier planszówek, do tego również sam feedback przy grze “House Secrets” zachęcił zespół do rozwoju samej planszówki, a wstępne reakcje na tworzony, nowy produkt okazały się nader pozytywne. To dobry wstęp do kampanii, która ma pozwolić na zebranie funduszy na pełne wydanie planszówki.

Spółka na jesień wyruszy z kampanią na Stany Zjednoczone na popularnej platformie crowdfundingowej KICKSTARTER. Kickstarter to sposób na zebranie funduszy na ciekawe projekty, z których korzystały nawet największe firmy. Przy dobrze opracowanym pipeline, produkcja gry mobilnej zazębia się z nowym jej produktem pobocznym, czyli grą planszową, a także szykowaniem kampanii na Kickstarterze, produkcja odbywa się w sposób pozwalający na równomierną pracę nad projektami. Po uruchomieniu kampanii na Kickstarterze oraz bezustannym rozwoju nad grą mobilną, spółka planuje uruchomić ruchy związane z debiutem na New Connect. Będzie to realizowana konsekwentnie strategia rozwoju, która ma na celu pełen debiut oraz z jego pomocą wzmocnienie pozycji spółki wśród konkurencji i budowanie nowych, jeszcze większych tytułów. Efektów tej strategii można się spodziewać jeszcze w tym roku – na jesień startuje kampania na Kickstarterze.

Xi4G objęło strategię, która nie tylko działa w przypadku wielu studiów gier mobilnych osiągających sukcesy na arenie międzynarodowej. Polski rynek producentów gier rozwija się w niebywale szybkim tempie, pokazując, że możemy konkurować nawet z najlepszymi. Wstępem do tego dla spółki Xi4G ma być crowdfunding dzięki Kickstarterowi, który pozwoli na rozwinięcie bazy fanów nie tylko gry mobilnej, ale kolejnego produktu, czyli gry planszowej. Konsekwentnie realizowana strategia biznesu opartego na produkcji, a następnie rozwijaniu serii popularnych gier mobilnych może zaprocentować już wkrótce, a nasz rodzimy rynek gier mobilnych może okazać się źródłem wielu hitowych projektów!