W dniu 5 marca 2019 roku w Brukseli zainaugurowano start Centrum Przejrzystości i Bezpieczeństwa Cybernetycznego Huawei w Brukseli. Jego celem jest przede wszystkim zapewnienie transparentności i otwartości dla partnerów Huawei w Europie. W wydarzeniu uczestniczyło ponad 200 przedstawicieli urzędów regulacyjnych, operatorów telekomunikacyjnych, przedsiębiorstw oraz mediów. Podczas ceremonii otwarcia głos zabrali przedstawiciele Unii Europejskiej, GSMA i Światowego Forum Ekonomicznego.

Ma to szczególny oddźwięk teraz, gdy niektóre kraje a w szczególności USA oskarżają Huawei o celowo współpracę z chińskimi służbami bezpieczeństwa, czemu Huawei konsekwentnie zaprzecza. Chiński koncern odrzuca te oskarżenia cały czas akcentując, że jest prywatną firmą, która nie współpracuje ze służbami bezpieczeństwa z żadnego kraju.  Żeby podkreślić swoje zaangażowanie w kwestie cyberbezpieczeństwa oraz uspokoić klientów oraz instytucje firma chce udostępnić swoje laboratoria testowe partnerom biznesowym i instytucjom

W pierwszej kolejności wypowiedział się Ken Hu –  deputy charmin w Huawei. Zaufanie do bezpieczeństwa cybernetycznego jest głównym wyzwaniem, przed którym stoi świat w erze cyfrowej. Zaufanie musi opierać się na faktach, fakty muszą być weryfikowalne, a weryfikacja musi opierać się na wspólnych standardach. Uważamy, że jest to skuteczny model budowania zaufania w erze cyfrowej – powiedział Hu. Według niego „Bruksela to miejsce w którym tworzy się ciekawe idee. Jeśli spojrzeć na ostatnie wydarzenia to widać że to miejsce, które tu teraz tworzymy,  przyda się bardziej niż kiedykolwiek. Zaufanie to podstawa współpracy. Stoją przed nami wyzwania – coraz więcej treści trafia do chmury, nasze smartfony są coraz mocniejsze a nasze sieci mają o wiele więcej punktów narażonych na  potencjalny atak”.  Według Kena Hu brakuje obecnie wspólnego postrzegania pojęcia czym jest cyberbezpieczeństwo. „Każdy ma swoje opinie na jego temat i każdy trochę inaczej je definiuje i postrzega. W przemyśle brak jest zunifikowanych standardów dla bezpieczeństwa i konieczne jest inwestowanie, aby takie standardy stworzyć. Jest to zadanie dla całej społeczności, żeby stworzyć zarówno standardy jak i dokładne regulacje prawne.” – podkreśla Ken Hu.

Huawei otwiera Centrum Przejrzystości i Bezpieczeństwa Cybernetycznego w Brukseli Ken Hu

Takie podejście ze strony Huawei nie dziwi. Jeśli powstaną odpowiednie regulacje związane z bezpieczeństwem i standardami a Huawei je spełni, to nie będzie można usunąć chińskiego giganta z rynków krajów UE. Tworząc centrum ds. cyberbezpieczeństwa Huawei zachęca regulatorów do korzystania z tej platformy.

Ze strony UE wypowiedział się Urlik Trolle Smed, który z entuzjazem przywitał inicjatywę centrum ds. Cyberbezpieczeństwa. Jednocześnie podkreślił on, że skala ataków cały czas rośnie – zarówno pod względem liczby jak i wyrafinowania. Mogą one dotknąć nas osobiście lub firmy i mogą mieć dla nich katastrofalne skutki. Skala ta będzie się jeszcze zwiększać wraz ze wzrostem liczby urządzeń podpiętych do Internetu. W 2025 spodziewamy się ich 75 mld. UE dąży do podpisania Cybersecurity Act co jest spodziewane w połowie tego roku.

 

Alex Sinclair – szef technologii w GSM Association wskazał na rosnącą wagę cyberbezpieczeństwa. Na MWC widzieliśmy wiele nowości – samochody, elastyczne telefony. Dużo dzieje się też w przemyśle. Gdy wchodzimy w erę 5G ten stan się jeszcze rozwinie a cybersecurity stanie się jeszcze ważniejsze.   Niektóre zadania dla nas są proste – np zmieńmy domyślne hasła na jakieś trudniejsze do odgadnięcia.  Inne są trudniejsze – zastosujmy bardziej wydajne algorytmy szyfrowania w naszych rozwiazaniach informatycznych i dbajmy o ich bezpieczeństwo. Jedyna sensowna droga żeby pokonać zagrożenia płynące z sieci to współpraca. Nie jesteśmy w stanie zagwarantować 100% bezpieczeństwa. Coś takiego nie istnieje. Ale możemy razem zwiększać jej poziom. – podkreśla Sinclair

 

Zaproszenie do współpracy w zakresie tworzenia norm i regulacji prawnych

Nowe osiągnięcia w dziedzinie technologii, All Cloud, AI i oprogramowania – wszystkie te elementy stanowią bezprecedensowe wyzwania dla bezpieczeństwa cybernetycznego infrastruktury teleinformatycznej. Brak porozumienia w sprawie bezpieczeństwa cybernetycznego, norm technicznych, systemów weryfikacji i wsparcia legislacyjnego jeszcze bardziej potęguje te wyzwania. Ochrona bezpieczeństwa cybernetycznego jest postrzegana jako obowiązek wszystkich podmiotów z branży i całego społeczeństwa. Rosnące zagrożenia dla bezpieczeństwa stanowią poważne zagrożenie dla przyszłego społeczeństwa cyfrowego.

 

Trzy najważniejsze funkcje

Po pierwsze, Centrum zaprezentuje kompleksowe praktyki Huawei w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego, od strategii i łańcucha dostaw po badania i rozwój oraz produkty i rozwiązania. Pozwoli to odwiedzającym zapoznać się z bezpieczeństwem cybernetycznym produktów i rozwiązań Huawei w obszarach takich jak 5G, IoT i chmura.

Po drugie, Centrum ułatwi komunikację między Huawei a głównymi zainteresowanymi stronami w zakresie strategii bezpieczeństwa cybernetycznego oraz kompleksowych praktyk w dziedzinie bezpieczeństwa cybernetycznego i ochrony prywatności. Huawei będzie współpracował z partnerami branżowymi w celu zbadania i promowania rozwoju standardów bezpieczeństwa i mechanizmów weryfikacji, aby ułatwić innowacje technologiczne w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego w całej branży.

Po trzecie, Centrum zapewni platformę do testowania i weryfikacji bezpieczeństwa produktów oraz pozostałych usług dla klientów Huawei.

 

Otwarcie Centrum Przejrzystości i Bezpieczeństwa Cybernetycznego w Brukseli jest dowodem silniejszego zaangażowania Huawei w obszarze bezpieczeństwa cybernetycznego na rzecz rządów, klientów i innych partnerów w Europie. Zapewni też lepsze wsparcie w celu ułatwienia współpracy.

 

Huawei otwiera Centrum Przejrzystości i Bezpieczeństwa Cybernetycznego w Brukseli 

Standardy i weryfikacja: skuteczny model budowania zaufania 

Ochrona bezpieczeństwa cybernetycznego jest uważana za wspólny cel wszystkich zainteresowanych stron, w tym dostawców sprzętu, operatorów telekomunikacyjnych i organów regulacyjnych. Huawei umieścił bezpieczeństwo cybernetyczne i ochronę prywatności użytkowników na samym szczycie swoich priorytetów. Podejście firmy do bezpieczeństwa cybernetycznego to „bezpieczeństwo lub nic”.

 

Centra Przejrzystości i Bezpieczeństwa Cybernetycznego Huawei są otwarte dla klientów i niezależnych organizacji testujących, którzy są zapraszani do przeprowadzania uczciwych, obiektywnych i niezależnych testów i weryfikacji zgodnie z uznanymi w branży standardami bezpieczeństwa cybernetycznego i najlepszymi praktykami. Centra te są wyposażone w dedykowane środowiska testowe, aby zapewnić klientom i osobom trzecim dostęp do produktów Huawei, oprogramowania, dokumentacji technicznej, narzędzi testowych i niezbędnego wsparcia technicznego.

 

W pełni rozumiemy obawy dotyczące bezpieczeństwa cybernetycznego, które ludzie odczuwają w obecnym cyfrowym świecie. Wierzę, że rozwiązywanie tego problemu należy rozpocząć się od wzajemnego zrozumienia i właśnie w tym celu stworzyliśmy centrum przejrzystości. Z radością zapraszamy przedstawicieli organów regulacyjnych, organizacje standaryzacyjne i klientów do pełnego wykorzystywania tej platformy do jeszcze ściślejszej współpracy w obszarze norm bezpieczeństwa, mechanizmów weryfikacji i innowacyjnych technologii bezpieczeństwa. Razem możemy poprawić bezpieczeństwo w całym łańcuchu wartości i pomóc w budowaniu zaufania poprzez weryfikację – powiedział Ken Hu.

 

– Dobrze prosperująca Cyfrowa Europa wymaga otwartego i zorientowanego na przyszłość bezpieczeństwa cybernetycznego. Europa wydała ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO), które jest otwartym, przejrzystym i wiodącym na świecie standardem ochrony danych i prywatności. Wierzymy, że europejskie organy regulacyjne są na dobrej drodze, aby przewodzić społeczności międzynarodowej w zakresie norm bezpieczeństwa cybernetycznego i mechanizmów regulacyjnych. Zobowiązujemy się do jeszcze ściślejszej współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami w Europie, w tym z organami regulacyjnymi, operatorami i organizacjami standaryzacyjnymi, w celu stworzenia systemu zaufania opartego na faktach i weryfikacji – dodał Ken Hu.