Wykonywanie operacji w oparciu o eventy jest podstawą funkcjonowania Google Analytics 4. Wykorzystując ten mechanizm możemy z łatwością określić, które z założonych przez nas scenariuszy podróży po naszej stronie sprawdzają się najczęściej i w razie potrzeby skorygować strategię marketingową. Zobacz, na czym polegają eventy w Google Analytics 4 i poznaj te najbardziej przydatne w analizowaniu biznesu e-commerce.

Czym są eventy w Google Analytics 4?

Eventami nazwiemy zbiór wybranych przez nas akcji użytkownika, które planujemy analizować z wykorzystaniem narzędzi Google. Każdy z nich ma swoją komendę, której użyjemy dokonując konfiguracji Google Analytics 4. Co ciekawe – oprócz standardowych eventów takich jak umieszczenie w produktu w koszyku, przejście do kasy czy dokonanie płatności, Google umożliwia też tworzenie unikalnych zestawów eventów, pozwalających nam śledzić dokładnie to, czego potrzebujemy.

Możemy przykładowo zliczać ilość kliknięć w odnośniki CTA używając komendy cta_click lub dowiedzieć się ilu internautów w określonym czasie widziało naszą reklamę korzystając z eventu ad_impression. Google Analytics 4 w wersji podstawowej pozwala śledzić do 500 eventów, dając nam w ten sposób szczegółowy ogląd na wybrane aspekty decyzji zakupowej klienta. Możemy dzięki temu znacząco usprawnić poszczególne elementy naszej strategii marketingowej, koncentrując się w analityce na konkretnych wskaźnikach.

Rodzaje eventów w Google Analytics 4

Analizowane eventy możemy podzielić na kilka głównych kategorii. Zdarzenia zbierane automatycznie są zestawem informacji na temat użytkownika i konfiguracji sprzętu, z którego ten korzystał wchodząc na naszą stronę. W eventach zalecanych z kolei znajdziemy operacje, które będą najbardziej przydatne przy analizowaniu biznesu e-commerce i gier.

Możemy zaliczyć do nich choćby:

  • add_to_cart – sytuacje, w których klient dodaje produkt do koszyka
  • generate_lead – osoba odwiedzająca stronę pozostawia dane kontaktowe w celu uzyskania informacji o naszej ofercie
  • view_item – użytkownik wyświetla stronę produktu
  • earn_virtual_currency – moment zakupu wirtualnych tokenów używanych w grach mobilnych i przeglądarkowych

Eventy zaawansowane

Pozostałe rodzaje zdarzeń to eventy o rozszerzonym pomiarze, pozwalające zliczać wyświetlenia strony, sytuacje w których użytkownik korzysta z wbudowanej w nią wyszukiwarki czy pobiera określony plik.

Ponadto mamy możliwość tworzenia własnych eventów w oparciu o zaimplementowane w narzędziu parametry. Kiedy nowe zdarzenie spełni wszystkie określone przez nas w konfiguratorze warunki, takie jak przemieszczenie się odwiedzającego na konkretną podstronę czy wykonanie istotnej z naszego punktu widzenia sekwencji działań, Google Analytics zliczy je i doda do zestawienia pozostałych zdarzeń.

Dlaczego warto korzystać z analityki opartej o eventy?

Biorąc pod uwagę konkretne działania użytkowników możemy wyciągnąć znacznie trafniejsze wnioski niż miałoby to miejsce w przypadku analizowania jedynie współczynnika wyświetleń strony czy sposobu, w jaki nasi odbiorcy się na niej znaleźli. Biorąc pod uwagę naszą skuteczność w konkretnych obszarach sprzedaży jesteśmy w stanie sprawniej określić mocne i słabe punkty naszej strategii, usprawniając ją w oparciu o zebrane dane.