Płatności za zakupy internetowe przyśpieszają. Teraz potwierdzenie transakcji realizowanej przez usługę „Płacę z Alior Bankiem” można zrealizować BLIKIEM, czyli bez konieczności logowania się do serwisu transakcyjnego.

Alior Bank we współpracy z Polskim Standardem Płatności wprowadza opcję potwierdzania szybkiego przelewu internetowego kodem BLIK – bez konieczności logowania się do serwisu bankowości internetowej.

Szybkie przelewy w internecie (tzw. pay-by-linki) były pierwszą, najpopularniejszą metodą płatności za zakupy w polskim e-commerce. Klienci wybierali je chętnie z uwagi na to, że nie muszą wpisywać danych odbiorcy płatności – te wypełniają się automatycznie. Taka płatność wymaga jednak potwierdzenia poprzez zalogowanie się do serwisu bankowości internetowej. Teraz jednak taka forma płatności może być jeszcze prostsza.

Możliwość potwierdzania szybkiego przelewu internetowego kodem BLIK bez konieczności logowania się do serwisu bankowości internetowej jest już dostępna w mBanku, ING Banku Śląskim, Banku Millennium, PKO Banku Polskim oraz Santander Bank Polska i teraz również w Alior Banku.

Jak to działa?

Po zakupie na stronie internetowej sklepu klient wybiera sposób płatności – jeśli wskaże na opcję „Płacę z Alior Bankiem” przenoszony jest na stronę, na której ma do wyboru dwie opcje – może zalogować się do serwisu bankowości internetowej i tam zobaczyć szczegóły transakcji oraz ją potwierdzić lub też od razu podać kod BLIK wygenerowany w aplikacji bankowości mobilnej na smartfonie (już w tym miejscu widzi szczegóły transakcji – w tym jej kwotę oraz nazwę odbiorcy – zwykle sklepu internetowego lub danego operatora płatności). Wystarczy wpisać kod BLIK i potwierdzić go PINem w aplikacji mobilnej banku. W zestawieniu transakcji bankowych taka płatność widoczna będzie jako przelew „Płacę z Alior Bankiem”.

– Coraz mniej osób loguje się obecnie do serwisu internetowego swojego banku, korzystają wyłącznie z aplikacji bankowości mobilnej. Nawet w czasie realizowania szybkich przelewów za zakupy w internecie nie ma już konieczności podawania czy nawet pamiętania loginu i hasła do bankowego serwisu internetowego największych polskich banków. Wystarczy BLIK. – mówi Adam Kokoszkiewicz, dyrektor Departamentu Sprzedaży z Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA. – Teraz z takiego sposobu płacenia za zakupy w sieci mogą skorzystać klienci Alior Banku.

BLIK najczęściej wykorzystywany jest właśnie do płatności za zakupy w internecie. W 2018 roku klienci zapłacili w ten sposób ponad 66 milionów razy. Popularność tej metody płatności wynika między innymi z faktu, że można zapłacić szybko oraz nie trzeba wpisywać na stronie internetowej żadnych danych transakcyjnych – podawać numeru karty, czy logować się do serwisu bankowego. Wystarczy wpisać sześciocyfrowy kod BLIK wygenerowany w aplikacji mobilnej banku na swoim smartfonie oraz potwierdzić go PIN-em w aplikacji. W 2018 roku Polacy zrealizowali łącznie aż 91 mln transakcji BLIKIEM, to blisko trzy razy więcej niż rok wcześniej i dwa razy więcej niż w pierwszych trzech latach funkcjonowania systemu. Wartość transakcji zrealizowanych w 2018 r. przekroczyła 12 mld złotych, dla porównania – w roku 2017 było to 4,5 mld zł.

BLIK to ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie informatyczne. Dzięki BLIKOWI miliony Polaków mogą bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, płacić w internecie i tradycyjnych sklepach, wypłacać i wpłacać gotówkę z bankomatów oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników.

Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, BGŻ BNP Paribas, Raiffeisen Polbanku, Credit Agricole, Pekao SA, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe.

Dzięki ogłoszonej pod koniec 2018 roku strategicznej współpracy z Mastercard już wkrótce BLIKIEM można będzie płacić zbliżeniowo w terminalach płatniczych nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.