Jesteś tutaj:-, Operatorzy, Orange, Rynek, Top7-Prezes UKE nałożył karę na Orange Polska S.A. za wysyłanie smsów marketingowych bez posiadania zgód klientów

Prezes UKE nałożył karę na Orange Polska S.A. za wysyłanie smsów marketingowych bez posiadania zgód klientów

Prezes UKE stwierdził, że Orange Polska S.A. wykorzystywała automatyczne systemy wywołujące do celów marketingu bezpośredniego nie wykazując posiadania wymaganych w takim przypadku zgód abonentów lub użytkowników końcowych. W trakcie postępowania ustalono, że zostało wysłanych łącznie ponad 3,8 mln wiadomości SMS do klientów, z naruszeniem Prawa Telekomunikacyjnego. Na Orange Polska S.A. nałożono kary pieniężne w łącznej wysokości 9,1 mln zł.

Postępowanie zostało zainicjowane skargą klienta Orange Polska S.A., który otrzymał od Orange Polska S.A. za pośrednictwem wiadomości SMS niezamówione informacje marketingowe. W toku postępowania ustalono, że doszło do wysyłki 1 763 334 wiadomości SMS o treści: „Nowy pakiet internetowy 500MB za 5zł na 30 dni jest już dostępny. Aby go włączyć, wyślij SMS o treści NET5 pod numer 260 (20gr) i surfuj więcej niż dotychczas!” oraz 2 056 851 wiadomości SMS o treści „Rewelacyjna wiadomość BEZPŁATNIE zobaczysz gdzie jest TERAZ Bliski. Wyślij sms (0zł) o treści CP na 60504. 14 dni za darmo/ Potem 6,15z VAT tyg/Orange.pl”. Art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego stanowi zabezpieczenie abonentów i użytkowników końcowych przed ingerencją w ich prywatność przez niezamówione komunikaty. Przepis ten zakazuje używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Orange Polska S.A. nie wykazała, że posiadała utrwalone zgody udzielone przez swoich abonentów i użytkowników końcowych na otrzymywanie wiadomości o charakterze marketingowym, przy użyciu automatycznych systemów wywołujących. Wysyłka ww. wiadomości SMS odbyła się zatem wbrew zakazowi wynikającemu z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego, który nie został uchylony przez stosowne zgody osób, do których były wysyłane wiadomości SMS o charakterze marketingowym.

Prezes UKE oceniając zakres naruszenia zwrócił uwagę na okoliczność, iż bezpośrednią konsekwencją stwierdzonych naruszeń było obniżenie przewidzianego prawem stopnia ochrony prywatności i związanych z tym praw abonentów i użytkowników końcowych w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Jednocześnie skala procederu była znaczna, gdyż objęła łącznie 3 820 185 numerów telefonów abonentów lub użytkowników końcowych.

Prezes UKE ocenił natomiast pozytywnie podjęte przez Orange Polska S.A. działania zmierzające do zadośćuczynienia abonentom i użytkownikom końcowym za bezprawne rozesłanie do nich wiadomości SMS o charakterze marketingowym, poprzez przyznanie im specjalnych bonusów (pakietów danych). Prezes UKE wziął przy tym pod uwagę starania Orange Polska S.A. mające na celu dotarcie do adresatów uprzednio wysłanych wiadomości SMS, a w szczególności fakt, że informacja o bonusie została zatytułowana jako „Ważna informacja dla Klientów”, aby zapewnić jej odpowiednią zauważalność na stronie internetowej Spółki. Opisana okoliczność została wzięta pod uwagę i miała wpływ na wysokość nałożonej kary.

Decyzja nie jest prawomocna, ponieważ Orange Polska S.A. może odwołać się do sądu.

Informacje nt. praw przysługujących konsumentom w związku z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych można znaleźć na stronie Centrum Informacji Konsumenckiej UKE.



Autor |2018-11-13T14:35:13+02:0013 listopada 2018 14:35|Kategorie: Newsy, Operatorzy, Orange, Rynek, Top7|Tagi: , |4 komentarze

4 komentarze

  1. wlo 14 listopada 2018 w 09:13 - Odpowiedz

    No ciekaw jestem, czy regulator uwzględnił te numery, które zgody marketingowe (powszechne w Orange np. z racji rabatu w opłacie abonamentowej) mają wyrażone?
    Ponadto – co znaczy w rozumieniu regulatora „utrwalona zgoda”? Bo coś mi się wydaje, ze będzie tak jak w przypadku „afery” z trwałymi nośnikami…

  2. wlo 14 listopada 2018 w 09:15 - Odpowiedz

    A jakiego okresu ta aferka dotyczy? Kiedy te esmesy wysyłali?

  3. To Lek 14 listopada 2018 w 16:48 - Odpowiedz

    Co sie czepiasz osobniku rodzaju nijakiego?, cały czas dziadują na bogu ducha winnych klientach, kara powinna byc zdecydowanie większa
    – 1MLD EURO! –
    To by nauczyło tego operatora szacunku dla klienta i powstrzymałoby innych opów przed dziadowaniem, np. takiego Tmobile

  4. maar 15 listopada 2018 w 11:45 - Odpowiedz

    @wlo – przeglądając regulaminy Orange wynika, że te oferty wprowadzili 27.10.2017 (https://www.orange.pl/ocp-http/PL/Binary2/2006137/4108569676.pdf)

    Wiec te działania były na pewno w ostatnich 12 miesiącach.

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.