Od mikroprzedsiębiorstwa do dużej kampanii reklamowej, czyli jak Katarzyna Molska Architekt Krajobrazu naszkicowała na tablecie sukces swojej firmy

Kiedy Katarzyna Molska otworzyła własną firmę w 1997 roku, rynek architektury krajobrazu w Polsce dopiero kiełkował. Dziś realizuje międzynarodowe przedsięwzięcia, od projektu roślinności przy hotelu Hilton w Tbilisi, po ogród w polskim pawilonie na Expo 2015 w Mediolanie, a ostatnio wystąpiła w kampanii T-Mobile. Swój sukces zawdzięcza pasji i kompetencjom, ale także umiejętnemu wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi cyfrowych i telekomunikacyjnych.

 Katarzyna roślinami była otoczona od samego początku, jej ojciec był bowiem współtwórcą słynnego ogrodu botanicznego Polskiej Akademii Nauk w Powsinie pod Warszawą. Jako uczennica trafiła do klubu jeździeckiego SGGW, co zainspirowało ją później do przejrzenia oferty studiów na tej uczelni. Poszukując kierunku dla siebie, znalazła informację o architekturze krajobrazu, o której w Polsce wówczas mało się mówiło. Zaryzykowała jednak i wybór okazał się strzałem w dziesiątkę.

Pod koniec studiów wygrałam konkurs na staż w biurze projektowym w Stanach Zjednoczonych i pół roku pracowałam w USA jako projektant – architekt krajobrazu. Wiele się tam nauczyłam, więc gdy po powrocie obroniłam pracę dyplomową, kilka miesięcy później, w lutym 1997 roku założyłam własną firmę – opowiada Katarzyna.

Rozpoczęcie działalności oznaczało konieczność zmierzenia się z dwoma podstawowymi wyzwaniami: brakiem dużego doświadczenia oraz słabo rozwiniętym rynkiem architektury krajobrazu w Polsce. Jak sama wspomina z perspektywy czasu, pod koniec lat 90. niewielu Polaków miało świadomość istnienia takiego zawodu. Kiedy zrealizowała już pierwsze projekty, okazało się jednak, że klienci zaczęli zgłaszać się do niej z polecenia, i to jeszcze zanim zdążyła wydrukować wizytówki. Machina ruszyła, Katarzyna szybko nabrała doświadczenia w projektowaniu obiektów różnej skali, a wraz z rosnącą liczbą zrealizowanych zadań zaczęły pojawiać się coraz większe, bardziej zaawansowane zlecenia, uwzględniające współpracę międzynarodową. Z pomocą w kontaktach zagranicznych przyszła technologia.

Duże projekty potrzebują cyfrowych rozwiązań

Sposobem na sprawną koordynację projektów międzynarodowych okazały się aplikacje Office 365. Skype stał się codziennym narzędziem pracy Katarzyny, umożliwiającym bezproblemową współpracę zespołów z kilku krajów. Równie istotną funkcję zaczął pełnić OneDrive, platforma do bezpiecznego przechowywania i szybkiego udostępniania dokumentów, podobnie jak Teams, dzięki któremu użytkownicy na innych urządzeniach mogą otrzymać dostęp do aplikacji i ekranu.

Technologiczna rewolucja objęła również sprzęt. Pierwsze szkice projektowe na zdjęciach Katarzyna wykonuje zazwyczaj na tablecie, jeszcze podczas spotkania na placu budowy. W ten sposób może od razu wstępnie pokazać klientowi, jak teren będzie różnił się po wprowadzeniu proponowanych przez nią zmian. Urządzenie przydaje się również, by zaprezentować rośliny, o których opowiada, a także poszczególne rozwiązania, które chciałaby zastosować w projekcie. W rezultacie firma, która nigdy nie potrzebowała nawet strony internetowej, korzystając z oferty T-Mobile, wkroczyła w świat cyfryzacji i nowych technologii – a stamtąd trafiła do kampanii biznesowej operatora.

Ogrody będą powstawać na całym świecie

Domeną pracy Katarzyny stała się elastyczność – każde zlecenie oznacza dla niej bowiem odrębną decyzję co do liczby współpracowników, z którymi zrealizuje zadanie. W zależności od potrzeb jej zespół składa się więc z różnych specjalistów, z którymi podejmuje współpracę na czas projektu – a tych Katarzyna ma na koncie już sporo. Należy do nich m.in. roślinność przy hotelu Hilton w Tbilisi, fragment ogrodu przy Belwederze dla Kancelarii Prezydenta RP, zieleń w polskim pawilonie na Expo 2015 w Mediolanie oraz ogród na dachu hotelu Ritz Carlton w Astanie. Nie zamierza jednak poprzestawać na dotychczasowych sukcesach – w planach jest jeszcze więcej realizacji międzynarodowych.

Operator oddaje głos polskim przedsiębiorcom

Kampania MagentaBIZNES, w której Katarzyna wzięła udział, pokazuje klientów T-Mobile tworzących i prowadzących z sukcesem swoje firmy z pomocą nowoczesnych narzędzi cyfrowych i telekomunikacyjnych. W dwóch towarzyszących jej spotach wystąpiło łącznie pięciu przedsiębiorców, działających w różnych obszarach, od przychodni weterynaryjnej, po biuro nieruchomości. Kampania promuje zarazem nową ofertę T-Mobile dla biznesu, stawiającą cyfryzację i elastyczność na pierwszym miejscu. To krok w stronę małych i średnich firm, czyli sektora, dla którego technologiczna ewolucja stanowi największe wyzwanie.