Czasem przy nawet najbardziej rzetelnych przygotowaniach nie da się uniknąć przykrych zdarzeń na drodze – stłuczek, zarysowań samochodu na parkingu, czy poważniejszych wypadków. W takich chwilach warto mieć coś, co udowodni naszą niewinność, czy też wyjaśni kwestie sporne. Takim zabezpieczeniem może być wideorejestrator, czarna skrzynka w naszych samochodach. Obiektyw kamery i materiał dzięki niemu nagrany będzie wtedy niepodważalnym argumentem w spornych sytuacjach. To świadek, którego nie sposób oszukać, który nie zapomina żadnych szczegółów. Zarejestrowane nagrania mogą być wykorzystane, jako dowód w sprawie przez policję i sądy, a nawet ubezpieczycieli w kwestiach odszkodowania.

Testowana kKamerka nagrywa obraz w rozdzielczości Full HD (1080P / bez interpolacji) przy 30 klatkach na sekundę. Jednocześnie nagrany obraz jest wyraźny, a drobne szczegóły zachowane i czytelne.  Co ważne, nagrania zapisywanie są w formacie H.264, znanym chociażby z płyt Blu-Ray czy popularnych serwisów VOD. Nagranie cechuje niewielki rozmiaru pliku, co pozwala na optymalne wykorzystanie karty pamięci.  Materiał może być rejestrowany na karcie pamięci o pojemności do 64GB.

Rejestrator charakteryzuje się eleganckim, nowoczesnym wyglądem, a obudowa wykonana z trwałego polimeru obiecuje długą żywotność urządzenia. Trzymając urządzenie w ręku czuć świetną jakość wykonania i chociaż to subiektywne odczucie także i elegancki design.

1533060274128

NavRoad myCAM HD Cube

Kompaktowe wymiary ułatwiają instalację w dowolnym miejscu na szybie. Rejestrator można ukryć za lusterkiem samochodowym, ale zamontowany również w innym miejscu nie ogranicza kierowcy pola widzenia. Zazwyczaj, jednak kierowca zwraca uwagę na tę część, którą widzi podczas jazdy. Choć urządzenie jest niewielkie, a co za tym idzie zajmuje mało miejsca na szybie naszego samochodu, wyposażone jest w ekran LCD o przekątnej 2. cali, co w zupełności wystarczy na wygodną jego obsługę jak i podgląd nagranego materiału. Obraz jest wyraźny i czytelny pod niemal każdym kątem. W obudowie znajdziemy również czuły mikrofon, który rejestruje wszystkie dźwięki dochodzące do wnętrza samochodu. Istnieje jednak możliwość wyłączenia tej funkcji i nagrywania wyłącznie obrazu. Pod wyświetlaczem zlokalizowano bardzo wygodne, nawet podczas jazdy, (chociaż tego nie polecamy) przyciski do obsługi menu kamery:

elementy

Kamerka zasilana jest z gniazda zapalniczki i rozpoczyna nagrywanie automatycznie w momencie uruchomienia pojazdu, nieprzerwanie będąc naocznym świadkiem zdarzeń drogowych. Urządzenie nieustannie rejestruje obraz w trybie pętli, nadpisując najstarsze nagrania. Dzięki wbudowanemu g-sensorowi w przypadku wykrycia przez urządzenie kolizji zarejestrowany obraz będzie automatycznie chroniony przed nadpisaniem. Istnieje również możliwość ręcznego zabezpieczenia wybranego przez nas nagrania.  Możliwość oznaczania daty i czasu nagrania ułatwi nam archiwizację nagrań oraz dochodzenie swoich praw w przypadku sytuacji spornych.

DSCF5099

NavRoad myCAM HD Cube

Uchwyt montażowy to szyna, która posiada standardowe ramę z przegubem kulowym. Do mocowania kamerki w uchwycie służy, gniazdo umieszczone na górnej ściance. Mocowanie jest solidne, ale nie zawsze wygodne np. gdy chcemy ją wypiąć, aby zdarzenie udokumentować dodatkowymi zdjęciami.

A jak obsługuje się ją siedząc za kierownicą? Mimo że wideorejestratory cieszą się coraz większym zainteresowaniem, wiele osób ma wciąż obawy przed tym, czy sobie poradzi z ich obsługą. Ten aspekt został dobrze przemyślany przez projektantów i nawet osoby nietechniczne nie powinny mieć problemu z obsługą odpowiednich opcji.

Menu jest proste, czytelne i po polsku, a jego obsługa jest prosta, wystarczy opanować klawisze nawigacyjne. Przejrzyste Menu jest zaprezentowane w formie ikonkowo-tekstowej: tryb Wideo, tryb Foto i Ustawienia. Detektor ruchu sprawia, że kamera zaczyna nagrywać obraz bezpośrednio po wykryciu ruchu przed soczewką obiektywu. Dzięki temu nie musimy pamiętać o włączaniu urządzenia gdy rozpoczynamy podróż.  Kamera umożliwia korzystanie także z tzw. trybu parkingowego, w którym rejestrowanie uruchamianie jest po wykryciu wstrząsu przez akcelerometr (np. w sytuacji stłuczki na parkingu). Jeśli do urządzenia dostarczane jest napięcie, tryb ten działa nawet przy wyłączonym rejestratorze.

Sprzęt posiada baterię, jednak jest ona jedynie dodatkiem ponieważ właściwie służy do podtrzymywania ustawień urządzenia (data, godzina, itp.). Po wyłączeniu zasilania, urządzenie jest w stanie funkcjonować jedynie kilka minut i nie ukrywam przydałoby się wzmocnić ten parametr.