Służba zdrowia szybko wchodzi w drugą fazę cyfryzacji. Galanteria elektroniczna, urządzenia telemedyczne i Internet rzeczy są coraz częściej wykorzystywane w szpitalach, przychodniach i domach opieki. Nicole Hill, globalny dyrektor ALE ds. sektora ochrony zdrowia, wyjaśnia, w jaki sposób rozwiązania sieciowe pozwalają zoptymalizować procesy obsługi pacjenta.

Nicole Hill kieruje działem rozwiązań dla służby zdrowia globalnego dostawcy produktów sieciowych i telekomunikacyjnych ALE. Stawia sobie za cel połączyć wszystko i wszystkich w sieć. Zwiększy to komfort pacjentów podczas pobytu w szpitalu, umożliwi pracownikom sprawowanie stałej opieki nad pacjentami i stały dostęp do ich danych, a placówkom służby zdrowia pozwoli wykorzystać wielkie możliwości Internetu rzeczy. W tym artykule Nicole Hill pisze o rozpoczynającej się drugiej fali cyfryzacji służby zdrowia, która nie ogranicza się do korzystania z informacji medycznych w postaci elektronicznej, ale sprawi, że technologia będzie towarzyszyć pacjentowi na każdym kroku. Nadszedł czas wykorzystać te możliwości, tworząc strategię transformacji cyfrowej dostawców usług opieki medycznej.

Służba zdrowia przechodzi transformację cyfrową. Nowe technologie, takie jak telemedycyna i Internet rzeczy coraz liczniej pojawiają się w szpitalach, przychodniach i innych placówkach opieki zdrowotnej. Mają zoptymalizować proces leczenia, skracając średni czas hospitalizacji i zwiększając jakość życia pacjentów. Jednak bez odpowiedniej infrastruktury dla nowych urządzeń i aplikacji medycznych ograniczenia dotychczasowych systemów będą utrudniać wprowadzanie nowych rozwiązań, a niedostateczne zabezpieczenia będą mieć widoczne efekty, co pokazały niedawne ataki na brytyjską służbę zdrowia National Health Servicekradzieże danych w Stanach Zjednoczonych.

Skuteczniejsze leczenie dzięki opiece poza szpitalem
Służba zdrowia doświadcza wzrostu oczekiwań pacjentów, gdy chodzi o technikę. Pacjenci mają obecnie dostęp do dużych zasobów wiedzy medycznej w Internecie i przyzwyczaili się do korzystania z usług cyfrowych i sieciowych. Wielu dostawców usług medycznych ma trudności ze sprostaniem tym oczekiwaniom i właściwym wykorzystaniem nowoczesnej telekomunikacji do uzyskania lepszych efektów opieki.

Odpowiedzią jest wykorzystanie technologii do tworzenia zoptymalizowanych procesów opieki nad pacjentami, procesów wykraczających poza system placówek służby zdrowia i działających non-stop. Oznacza to kontakt z pacjentem poza szpitalem czy przychodnią za pomocą centrów szybkiego kontaktu, automatycznych przypomnień o zaplanowanych wizytach, diagnostyki wideo i zdalnego monitorowania stanu zdrowia.

Łączenie personelu i urządzeń z medycznym Internetem rzeczy
Musimy przyjąć, że standardowo we wszystkich placówkach służby zdrowia większość urządzeń będzie podłączana do sieci bezprzewodowo. Urządzenia interaktywne, takie jak stacje robocze na kółkach, tablety i smartfony, oraz specjalistyczny sprzęt, taki jak mobilne urządzenia do obrazowania medycznego, pompy infuzyjne i lokalizatory, muszą być zarazem mobilne, jak i podłączone do sieci.

Żaden pracownik nie może być w dwóch miejscach naraz, ale dzięki odpowiednim aplikacjom i narzędziom pielęgniarki mogą monitorować oddziały i stan pacjentów przez całą dobę. Łatwe w obsłudze urządzenia do komunikacji głosowej i tekstowej przy łóżku czy zintegrowane systemy powiadamiania i alarmowania mogą wysyłać informacje bezpośrednio do stacji roboczych lub urządzeń mobilnych personelu, umożliwiając stałą opiekę nad pacjentami z dowolnego miejsca.

Lekarze mają dostęp do wszystkich danych medycznych pacjenta przy jego łóżku i mogą konsultować się z innymi specjalistami bez konieczności wracania do swojego gabinetu. To nie tylko oszczędność czasu, ale też usprawnienie opieki nad pacjentami dzięki przekazywaniu ważnych informacji medycznych do członków zespołu znajdujących się w dowolnym miejscu.

Wysokiej klasy narzędzia do mobilnej komunikacji personelu medycznego będą równie ważne, jak niezawodna sieć dla urządzeń IoT. Mają kluczowe znaczenie dla medycyny multidyscyplinarnej oraz optymalnego wykorzystania czasu pracy personelu.

Proste IT
Z perspektywy użytkownika rozwiązania informatyczne muszą być intuicyjne — w przeciwnym razie pacjenci i personel mogą się do nich zniechęcić. Oznacza to prosty a zarazem bezpieczny dostęp do Internetu dla wszystkich użytkowników. Natomiast zaplecze informatyczne musi być ściśle kontrolowane i zapewniać niezakłócone działanie newralgicznych usług sieciowych, aby uprawnieni użytkownicy zawsze mieli dostęp do potrzebnych im usług.

Uprawnienia dostępu do sieci i danych powinny być oparte na profilach użytkowników i predefiniowanych zasadach. Uprawnione osoby — i tylko one — powinny móc bezpiecznie odczytywać i zapisywać informacje oraz korzystać z potrzebnych im aplikacji i narzędzi na urządzeniach mobilnych lub stacjonarnych. Dział informatyki musi monitorować sieć, aby widzieć cały ruch i wszystkich użytkowników, ustalać priorytety urządzeń i aplikacji, rezerwować lub ograniczać przepustowość czy blokować urządzenia.

Priorytetem jest bezpieczeństwo sieci — rozwój konteneryzacji
Obecnie mamy już absolutną pewność, że szpitale i inne placówki opieki zdrowotnej są tak jak inni narażone na cyberataki, których wynikiem może być kradzież danych lub zakłócenie pracy — wystarczy przypomnieć o WannaCry!

Bezpieczeństwo sieci stanowi pewien problem dla dostawców usług medycznych, ponieważ tradycyjne podejście do projektowania infrastruktury zakłada tworzenie oddzielnych sieci dla różnych działów — urządzenia biomedyczne, ochrona, pacjenci i lekarze korzystają z odrębnych podsystemów — co powoduje brak spójnego obrazu całej sieci. Takie podejście już nie wystarcza.

Sieciowe urządzenia w służbie zdrowia muszą być dobrze zabezpieczone, ale tworzenie odrębnych sieci dla wszystkich nowych urządzeń byłoby uciążliwe z punktu widzenia zarządzania i finansów. Umieszczenie ich wszystkich w jednej sieci IP znacznie ułatwia ich obsługę i zarządzanie nimi, o ile zostaną wdrożone odpowiednie zabezpieczenia. Jedną z głównych zasad takiego podejścia jest segmentacja sieci, nazywana też konteneryzacją IoT.

Jest to metoda tworzenia środowisk wirtualnych w pojedynczej infrastrukturze sieciowej, gdzie każdy kontener IoT działa jako samodzielna sieć, a użytkownicy mają dostęp tylko do urządzeń w tym środowisku wirtualnym. Na przykład kontener ochrony może zawierać kamery IP i systemy alarmowe, a dostęp do niego (w tym możliwość konfiguracji) będą mieli tylko upoważnieni użytkownicy z zespołu odpowiadającego za ochronę. Ponadto, jeśli jakieś urządzenie zostanie zainfekowane, nie będzie mogło zarażać urządzeń w innych kontenerach, co ograniczy skutki ataku.

Zdrowe sieci w służbie zdrowia
Lepsze rozwiązania sieciowe mogą odegrać dużą rolę w służbie zdrowia i przynieść korzyści pacjentom. Dostawcy usług medycznych mogą wyposażyć personel w odpowiednie narzędzia i wdrożyć infrastrukturę sieciową zaspokajającą ich potrzeby. Optymalizacja procesów opieki zdrowotnej wymaga transformacji cyfrowej, która zapewni mobilność, łączność i bezpieczeństwo na każdym kroku.

źródło: Alcatel Lucent