Airbus Helicopters stworzył własny elektroniczny system zarządzania informacją EFB (ang. Electronic Flight Bag) o nazwie Helitab. Rozwiązanie zostało specjalnie zaprojektowane i przystosowane do kokpitu śmigłowców. Wykorzystuje w pełni wzmocnione tablety Panasonic Toughpad FZ-G1, które zastępują całą dokumentację lotniczą, zapewniają pilotom nawigację i stały dostęp do informacji aktualizowanych w czasie rzeczywistym.


Papierowa dokumentacja lotnicza obejmuje zazwyczaj od 30 do 100 stron. Piloci mają jedynie 20 minut, aby się z nią zapoznać i zanotować najważniejsze informacje. Tego rodzaju odręczne notatki nie są dla nich wygodnym rozwiązaniem, szczególnie gdy muszą szybko ocenić sytuację i podjąć decyzję. Dzięki digitalizacji, najważniejsze informacje, mapy i instrukcje są nie tylko bardziej czytelne, ale przede wszystkim aktualizowane z czasie rzeczywistym, co wpływa na poprawę efektywności prowadzonych misji.


Z myślą o zastosowaniu w helikopterach Airbus Helicopters zaprojektował rozwiązanie o nazwie Helitab, które pełni funkcję elektronicznego systemu zarządzania informacją EFB. Zawiera ono pakiet zintegrowanych aplikacji odpowiadających za gromadzenie i dostęp do danych niezbędnych pilotom podczas lotu. Dostarcza między innymi aktualne mapy, informacje na temat pogody, lotnisk oraz depesze Kierownictwa Lotów NOTAM.

Ponadto system pozwala załodze aktualizować informacje na temat trwającej misji w systemie sterowania lotem FMS oraz zmieniać plan lotu w jego trakcie. Istnieje także możliwość wygenerowania trajektorii lotu w 3D, obliczenia osiągów śmigłowca czy też jego obciążenia. Dzięki połączeniu z siecią wszystkie informacje są aktualizowane w czasie rzeczywistym, co pozwala załodze lepiej ocenić sytuację i w efekcie wpływa na bezpieczeństwo lotu oraz wyższą efektywność operacyjną.

Panasonic Toughpad FZ-G1 – pancerny tablet z Windows 10 Pro od 11500 zł netto

Zaprojektowaliśmy system EFB z myślą o wykorzystaniu go w najnowszych helikopterach Airbus, jak również dla tych maszyn, które już są w eksploatacji. Oprócz tego Helitab jest podłączony do infrastruktury naziemnej. Dzięki temu pełni funkcje prawdziwego cyfrowego asystenta pilotów – mówi Jean-Yves Pujol, Transversal Program, Airbus Helicopters.


Do stworzenia systemu Helitab wykorzystano w pełni wzmocnione tablety Panasonic FZ-G1. Musiały one spełnić równie restrykcyjne kryteria niezawodności, co wszystkie inne systemy sterowania znajdujące się w kokpicie. Tablety były testowane w ekstremalnych warunkach, a o ich wyborze przesądziła wysoka jasność ekranu, moc obliczeniowa, pojemność i niezawodny czas latencji podczas korzystania z map. Dzięki możliwościom dostosowania tabletu do indywidualnych potrzeb użytkownika, Toughpad FZ-G1 stanowi rozwiązanie typu all-in-one zastępujące wszystkie narzędzia niezbędne podczas lotu.

Panasonic Toughpad FZ-G1: do pracy w strefach zagrożonych wybuchem (wideo)

Naszym następnym krokiem będzie zintegrowanie rozwiązania EFB, przy wykorzystaniu sieci Wi-Fi,
z pokładowymi systemami łączności. Dzięki temu system Helitab będzie mógł na bieżąco czerpać dane z systemów awioniki. To pozwoli nam zwiększyć funkcjonalność rozwiązania i zdecydowanie podnieść efektywność operacyjną – twierdzi Julien Simon, Helitab & Mission Planning Project Manager, Airbus Helicopters.

Wykorzystane tablety Panasonic Toughpad FZ-G1 pracują w oparciu o system Apple iOS i będzie stopniowo wdrażany w helikopterach typu H175, H145, H135 i H160.

Film prezentujący zastosowanie wzmocnionych tabletów Panasonic Toughpad FZ-G1 w helikopterach Airbus Helicopters:

źródło: Panasonic

Kan