Ericsson przedstawił dziś siódmą edycję swojego dorocznego raportu, ConsumerLab TV & Media Report, szczegółowo opisującego gwałtowną zmianę w sposobie oglądania materiałów wideo i zwrot odbiorców ku usługom mobilnym. raport pokazuje również, że chociaż zarówno oglądanie mobilne jak i korzystanie z telewizji na żądanie zanotowały ogromny wzrost popularności na przestrzeni ostatnich siedmiu lat, to jednak odkrywanie treści wciąż stanowi dla odbiorców źródło frustracji.


Trwa zwrot ku mobilności:

Średni czas oglądania treści na urządzeniach mobilnych w ciągu roku wzrósł od roku 2012 o ponad 200 godzin, co doprowadziło do wzrostu całkowitego czasu oglądania o dodatkowe 1,5 godziny tygodniowo. Nagły wzrost mobilnego oglądania treści wideo wiąże się z jednoczesnym spadkiem korzystania z ekranów tradycyjnych – aż o dwie i pół godziny tygodniowo. Jednakże nie oznacza to jeszcze utraty zainteresowania oglądaniem TV i treści wideo.

  • Tygodniowy udział czasu spędzanego na oglądaniu TV oraz treści wideo na urządzeniach mobilnych wzrósł o 85 procent (2010-2016), podczas gdy korzystanie z ekranów tradycyjnych spadło w tym okresie o 14 procent.
  • 40 procent odbiorców jest „wysoce zainteresowanych” mobilnym planem transmisji danych uwzględniającym nielimitowane strumieniowanie treści wideo
  • W USA, 20 procent materiałów wideo oglądanych na urządzeniach mobilnych to płatne treści udsotępniane przez serwisy takie jak Netflix, Hulu czy Amazon Prime

Odkrywanie treści – jak trudne to może być?

Ważną kwestią, szczególnie podkreśloną przez raport, jest niska satysfakcja odbiorców, którzy szukają treści do oglądania. 44 procent konsumentów w USA twierdzi, że na co dzień nie może znaleźć nic interesującego do oglądania w zwykłej, linearnej telewizji – co stanowi wzrost o 22 procent w porównaniu do ubiegłego roku (36 procent w 2015 roku). Z drugiej strony, konsumenci amerykańscy spędzają o 45 procent więcej czasu wybierając programy do obejrzenia w usługach na żądanie, niż w tradycyjnej TV.

Paradoksalnie, 63 procent odbiorców twierdzi, że są zadowoleni z odkrywania treści korzystając z usług VOD, podczas gdy jedynie 51 procent stwierdza to samo dla telewizji linearnej. Wyniki te zdają się sugerować, że chociaż proces odkrywania treści w usługach na żądanie jest bardziej czasochłonny, niż w przypadku telewizji tradycyjnej, odbiorcy uważają, iż jest to mniej frustrujące – gdyż w rezultacie łączy sie to z obietnicą znalezienia treści, które odbiorcy będą chcieli oglądać i będą mogli mieć do nich dostęp w dowolnie wybranym czasie

Popularność usług na żądanie wciąż rośnie:

Łączny czas oglądania zawartości na żądanie – np. przesyłanych strumieniowo seriali TV, filmów i innych programów – od 2010 roku wzrósł aż o 50 procent. O rosnącej popularności i poziomie zadowolenia z usług VOD świadczą, między innymi, następujące wskaźniki:

  • Konsumenci wciąż chętnie angażują się w maratony serialowe (tzw. binge watching); 37 procent respondentów co tydzień ogląda dwa lub więcej odcinków tego samego serialu pod rząd, a więcej niż co piąty przyznaje, że robi to codziennie
  • Wydatki konsumentów na usługi VOD w USA zwiększyły się o ponad 60 procent w stosunku do roku 2012 – od 13$ do 20$ miesięcznie
  • 40 procent respondentów codziennie korzysta z YouTube; aż 10 procent pytanych przyznaje, że korzysta z niego ponad trzy godziny dziennie

Zeynep Ahmet, Senior Advisor, Ericsson ConsumerLab: „Na podstawie naszych szeroko zakrojonych badań, możemy zauważyć coraz większą potrzebę odbiorców aby korzystać z nieograniczonego dostępu do wysokiej jakości TV i treści wideo, dostępnych dla różnych usług i urządzeń. Dla większości konsumentów, a dla millenialsów w szczególności, możliwość oglądania treści na własnym smartfonie jest kluczowa. Dla odbiorców ważne jest teraz nie tylko wspólne przeżywanie i dzielenie się z innymi użytkownikami w czasie rzeczywistym; pragną oni również elastyczności i dostępności mediów na żądanie. Dzisiejsze doświadczenie odnoszące się do korzystania z telewizji jest niezwykle złożone, a odbiorcy chcą tworzyć swoje własne światy składające się ze spersonalizowanych i ważnych dla nich treści.

O raporcie:

Raport powstał na podstawie ankiet wypełnionych przez 30 000 osób w 24 krajach, statystycznie odzwierciedlających poglądy 1,1 miliarda ludzi, Ericsson ConsumerLab TV and Media Report 2016 stanowi największe w swoim rodzaju studium zachowań odbiorców telewizyjnych. Wraz z danymi pomocniczymi i spostrzeżeniami zaobserwowanymi dzięki pomiarom urządzeń zainstalowanych bezpośrednio na odbiornikach, niniejszy raport przedstawia szczegółowy stan zachowań konsumenckich, ich podejście i oczekiwania w stosunku do telewizji i mediów, jak również potencjalny wpływ, jaki mogą mieć te trendy na obecne modele biznesowe tej branży.

Ankiety zostały przeprowadzone wśród konsumentów w wieku 16-69 lat na 24 rynkach: Australia, Brazylia, Kanada, Chiny, Kolumbia, Dominikana, Niemcy, Grecja, Indie, Włochy, Meksyk, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, RPA, Hiszpania, Szwecja, Tajwan, Turcja, Wielka Brytania i USA. Wszyscy respondenci mają w domu szerokopasmowe połączenie z Internetem i oglądają telewizję i wideo, co najmniej raz w tygodniu. Prawie wszyscy korzystają z Internetu codziennie.

źródło: Ericsson

Kan