Zgodne z raportem sporządzonym przez Cisco Connected
Technology Report 2012 (World CCWTR), siedemdziesiąt siedem procent
ankietowanych polskiego Pokolenia Y stwierdziło, że często zanim wstaną
z łóżka sprawdzają maile, sms-y i portale społecznościowe na swoich
smartfonach. W ludzkim ciele znajduje się 206 kości. W przypadku
pokolenia Y, smartfon
można by było uznać za ich 207. kość – dwóch ankietowanych na pięciu
odpowiedziało, że jeżeli pozbawiono by ich możliwości łączenia się z
siecią poprzez telefon, czuliby niepokój jakby brakowało im cząstki
siebie.

W oparciu o ankietę przeprowadzoną przez firmę
InsightExpress wśród 1800 studentów szkół wyższych oraz wśród młodych
ludzi w wieku od 18 do 30 lat w 18 krajach, zbadano na jaką skalę
Pokolenie Y używa internetu oraz urządzeń mobilnych by łączyć się ze
światem. Ankieta ujawnia ich zachowania i postawę wobec tworzenia,
dostępu i ochrony prywatności ogromnych ilości danych przesyłanych
codziennie przez smartfony, czujniki, kamery wideo, monitory i inne
urządzenia podłączone do internetu.

Dariusz Fabiszewski – dyrektor generalny Cisco w
Polsce: „Istnieje kilka badań
oceniających Pokolenie Y jako pokolenie konsumentów i obywateli w
sieci. Jako że Pokolenie Y wchodzi na
rynek pracy, z punktu widzenia pracodawców
zrozumienie ich postaw pod względem zakresie mobilności i połączenia z
siecią zyskuje na ważności. Wnioski tegorocznej edycji raportu Cisco
Connected World Technology wskazują, że w przyszłości siła robocza
będzie bardziej sprawna, świadoma oraz komunikatywna niż którekolwiek
poprzednie pokolenie.

A urządzenia
mobilne to dopiero początek. Ponieważ coraz więcej urządzeń, czujników,
istot żywych i obiektów łączy się z internetem, objętość i potencjalna
wartość wszystkich danych wytwarzanych przez te połączenia zasadniczo
wzrasta. Firma Cisco uważa, że w niedalekiej przyszłości zarówno ludzie
jak i przedsiębiorstwa będą częściej wykorzystywały aplikacje i
komunikację pomiędzy urządzeniami w celu świadczenia usług oraz będą
podejmowały decyzje w czasie rzeczywistym.

Kluczowe wnioski
Raportu Cisco Connected World Technology z 2012 roku:

    Nowa poranna rutyna: mycie zębów, toaleta oraz –
    wysyłanie i odczytywanie wiadomości. Pokolenie Y nie chce niczego
    przegapić. Zaglądanie do rządzeń mobilnych w celu sprawdzenia
    wiadomości tekstowych, mailowych i portali społecznościowych to sposób
    w jaki zaczynają dzień – często nawet przed wstaniem z łóżka. Dla tego
    pokolenia, informacja to czas rzeczywisty non-stop.

    77% polskich respondentów oraz 90% na całym
    świecie ubiera się, myje zęby i sprawdza swoje smartfony w ramach
    porannego rytuału przygotowania się do szkoły lub pracy.

Połączony czy
uzależniony?

Sześćdziesiąt procent Pokolenia Y podświadomie lub w
sposób niekontrolowany zagląda do swoich smartfonów w celu wiadomości
mailowych, tekstowych lub mediów społecznych. Wskaźnik ten jest
znacznie niższy w Polsce, gdzie 37% respondentów stwierdziło
niekontrolowane sprawdzanie swoich smartfonów.

W skali światowej, kobiety są o wiele bardziej
skłonne do łączenia się z siecią: 85 procent kobiet i 63 procent
mężczyzn stwierdza u siebie częste niekontrolowanie sięganie po
smartfona w celu sprawdzenia e-maili, sms-ów, mediów społecznościowych.

W przybliżeniu ten sam odsetek respondentów w Polsce
– na świecie około 40 % – potwierdziło, że doświadczyliby „efektu
odstawienia” związanego z brakiem ciągłej możliwości sprawdzenia
swojego smartfona – czuliby niepokój, jakby brakowało im cząstki
siebie. Wśród nałogowych użytkowników smartfonów – w Polsce 75 procent
z nich nie chciałoby czuć tego przymusu.

Smartfony używa się wszędzie, nawet w tych
najbardziej prywatnych miejscach. Czas jest elastyczny: dla Pokolenia Y
nie ma wyraźnie ustalonej granicy pomiędzy czasem pracy a czasem
prywatnym – oba zmieszały się i nachodzą na siebie dniem i nocą. W
Polsce aż 4 z 5 respondentów używa smartfonów w łóżku, co też pokrywa
się ze średnią światową. Ponad jedna trzecia respondentów używa
smartfony w łazience. W skali światowej prawie połowa respondentów (46
procent) stwierdziła, że piszą wiadomości tekstowe, maile i sprawdzają
portale społecznościowe podczas posiłków z rodziną i przyjaciółmi.

W Polsce jednak ten odsetek jest niższy – około 20
procent. Co ciekawe, podobny odsetek (23 procent) zanotowano w Japonii.
Niebezpieczne jest to, że prawie jedna osoba na pięć przyznaje się do
pisania SMS-ów podczas jazdy samochodem, zarówno w Polsce jak i na
świecie.

Nie tylko wiadomość
tekstowa i mailowa: Rewolucja Aplikacji

Prawie 70 procent respondentów Pokolenia Y
potwierdziło znaczenie aplikacji mobilnych w ich codziennym życiu,
podczas gdy w Polsce wskaźnik ten wyniósł 44 procent.

42 procent respondentów potwierdziło, że głównie
korzystają z aplikacji mobilnych dla gier i rozrywki, zaś 35 procent
wykorzystuje aplikacje mobilne do pracy.

Zaskakująco niska liczba spośród wszystkich
aplikacji pobieranych codziennie jest wykorzystywana na bieżąco.
Większość polskich respondentów Pokolenia Y (79 procent) zgłosiło
użycie mniej niż 10 aplikacji regularnie, co można wytłumaczyć
relatywnie niskim stopniem korzystania ze smartfonów i tabletów,
zjawisko, które szybko może się zmienić wraz ze wzrostem współczynnika
stosowania tych urządzeń. W skali światowej – tylko jeden na czterech
(24%) ankietowanych korzysta od 10 do 25 aplikacji 60 procent
respondentów potwierdza zastosowanie mniej niż 10 aplikacji.

Przyjaźń w internecie wobec przyjaźni rzeczywistej:
społeczność internetowa nie zna granic geograficznych ani też strefy
czasowej. Dwie trzecie respondentów z całego świata potwierdziło
spędzenie takiej samej lub większej ilości czasu na zawiązanie
stosunków towarzyskich w internecie z przyjaciółmi niż osobiście w
rzeczywistości. W Polsce spędzanie osobiście czasu z przyjaciółmi to
wciąż najpopularniejszy sposób utrzymywania kontaktów towarzyskich. 56%
respondentów potwierdziło, że preferuje właśnie tę formę. 23 procent
zaś – wybiera kontakt towarzyski w sieci. 21 procent deklaruje że tyle
samo czasu poświęca na taki kontakt zarówno osobiście, jak i on line.
Jednak jest różnica jeżeli chodzi o płeć: 38 procent mężczyzn na całym
świecie spędza więcej czasu z przyjaciółmi osobiście niż w internecie w
porównaniu do 29 procent kobiet.

Czy smartfony
zastąpią laptopy w pracy?

W wielu częściach świata smartfony obecnie
rywalizują z laptopami będąc pojedynczym najbardziej pożądanym
urządzeniem wśród 18-30 latków. Jest on postrzegany jako najbardziej
uniwersalny i najbardziej kompaktowy.

Gdyby respondenci z 18 krajów mieli wybierać tylko
jedno urządzenie, to jedna trzecia z nich preferowałaby smartfona,
natomiast nieco więcej niż jedna trzecia wybrałaby laptopy. Z
globalnego punktu widzenia smartfony przewyższyły komputery stacjonarne
jako urządzenie preferowane w miejscu pracy. Smartfony oceniono jako
urządzenie dwukrotnie bardziej popularne od komputera stacjonarnego i
trzykrotnie bardziej popularne od tableta.

W Polsce, odpowiadając na pytanie „gdybyś miał wybrać tylko jedno urządzenie,
co byś wybrał
„, 65 procent respondentów nadal głosowałoby na
laptopa, prawie taki sam procent (12 i 11 procent) wybrałoby tablet lub smartfona, zaś
tylko 9 procent komputer stacjonarny. Tablety zostały wyróżnione jako
preferowane urządzenia Pokolenia Y w Brazylii, podczas gdy w Korei
Południowej, 54 procent respondentów preferowała smartfona. Dla
pokolenia „będącego zawsze w sieci„,
pojedyncze urządzenie mobilne w zupełności wystarczy – czy to osobiste
czy też będące własnością firmy. To z kolei stanie się wyzwaniem dla
specjalistów IT, którzy muszą chronić aktywa firmy i informacje.

Chociaż dwoje na pięć (40 procent) ankietowanych
podaje, że polityka ich firmy zabrania używania urządzeń firmowych do
jakiejkolwiek działalności niezwiązanej z pracą, to aż 3/5 (71 procent)
ankietowanych na całym świecie, że nie zawsze przestrzegają polityki
firmy. Polska młodzież – podobnie jak ich rówieśnicy w Indiach i
Japonii – wydaje się mieć większy szacunek dla polityki firmy, na co
wskazuje znacznie niższy współczynnik (44 procent) w Polsce.

Dwie trzecie respondentów (66 procent) uważa, że ​​”pracodawcy nie powinni śledzić pracy w sieci
pracowników – gdyż to nie jest ich sprawa
.” Specjaliści od
technologii informatycznej wiedzą, że wielu pracowników nie przestrzega
zasad, ale nie do końca wiedzą jak szeroko rozprzestrzeniony jest ten
problem: około połowa specjalistów IT na całym świecie oraz w Polsce
uważa, że ​​ich pracownicy przestrzegają polityki nie wykorzystywania
urządzeń firmowych do użytku osobistego.

Zakupy w sieci –
globalny trend Pokolenia Y

Dziewięć na dziesięciu ankietowanych PokoleniaY
potwierdziło dokonywanie zakupów w sieci, wskaźnik ten jednak wśród
polskich respondentów okazał się jeszcze wyższy i wyniósł blisko 100
procent. W Polsce połowa respondentów potwierdziła, że podczas robienia
zakupów w sieci regularnie polega na opinii klientów; pozostałe 24
procent sporadycznie sprawdza opinie pojawiające się w sieci.

Globalnie pięćdziesiąt siedem procent respondentów –
w Polsce 69 procent – chętnie podaje adres e-mail w internetowych
witrynach sklepowych oraz innych serwisach w celu otrzymania
powiadomień o promocjach i sprzedażach. Jednakże respondenci pozostają
nieufni wobec podawania znacznie większej ilości informacji – tylko
niektórzy podają numer telefonu, adres domowy lub inne dane osobowe.

Napędzanie
światowych danych

Prawie 90 procent respondentów – średnia zarówno na
całym świecie jak i w Polsce – wrzuca zdjęcia do internetu celem ich
udostępnienia lub przechowania na stronach internetowych.

62 procent respondentów przesyła filmy wideo celem
ich udostępnienia lub przechowania na stronach internetowych – w Polsce
liczba ta jest równa 50 procentom. Patrząc na świat: 87 procent
respondentów ma konto na Facebooku (81 procent polskich respondentów),
41 procent respondentów aktualizuje swoje konto na Facebooku co
najmniej raz dziennie, zaś jeden respondent na pięciu aktualizacje
swoje konto na Facebooku kilka razy dziennie. W Polsce, jednak tylko 10
procent respondentów potwierdziło aktualizację swojej strony na
Facebooku przynajmniej raz dziennie.

W skali światowej – 56 procent respondentów ma konta
na Twitterze z czego 21 procent „tweetuje” przynajmniej raz dziennie.
Popularność tego portalu społecznościowego jest w Polsce znacznie
niższa. 76% ankietowanych w naszym kraju nie ma w ogóle konta na
Twitterze.

O badaniu
Trzeci raport w rocznej serii 2012 Cisco Connected World Technology
Report został zlecony przez firmę Cisco i przeprowadzony przez
InsightExpress, niezależną firmę badającą rynek z siedzibą w Stanach
Zjednoczonych. Globalne badanie składa się z dwóch ankiet: jedna skupia
się na studentach szkół wyższych i pracownikach w wieku od 18 do 30
lat, druga ankieta skupia się na specjalistach z dziedziny informatyki.
Na każdą ankietę składa się 100 respondentów z każdego z 18 krajów, co
daje łącznie 3.600 respondentów. Wśród 18 krajów znalazły się: Stany
Zjednoczone, Kanada, Meksyk, Brazylia, Argentyna, Wielka Brytania,
Francja, Niemcy, Holandia, Rosja, Polska, Turcja, Republika Południowej
Afryki, Indie, Chiny, Japonia, Korea Południowa i Australia.

źródło: Cisco

Kan