Rok 2011 dobiegł końca. Dział Ericsson ConsumerLab określił główne trendy konsumenckie, które będą występować w roku 2012 i w latach następnych. Do najważniejszych można zaliczyć to, że połączenia sieciowe stały się równie ważne, co drogi i energia elektryczna oraz że media społecznościowe kształtują nowe sposoby podawania wiadomości. Badania ConsumerLab dowodzą również, że dziś każdy może świadczyć usługi sieciowe. Polska jest jednym z krajów objetych badaniami w 2011r.

Badania ConsumerLab pokazują, że Internet byłby ostatnią rzeczą, z której konsumenci zrezygnowaliby, gdyby byli zmuszeni ograniczyć wydatki. Od ponad 15 lat ConsumerLab prowadzi badania ludzkich wartości i zachowań oraz sposobów działania i myślenia dotyczących produktów i usług teleinformatycznych. Globalny program badawczy firmy Ericsson jest oparty na corocznych wywiadach ze 100 000 ludzi w przeszło 40 krajach i ponad 10 wielkich aglomeracjach miejskich.

Michael Björn, dyrektor ds. badawczych w ConsumerLab, mówi: „Klienci czują się wśród aplikacji do smartfonów jak ryba w wodzie. Obsługa dotykowa i bezpośredni dostęp przez ikony maskują złożoność usług internetowych, więc użytkownicy mają ochotę eksplorować wiele nowych obszarów codziennego życia, które zyskują na komunikacji sieciowej — od przepisów kulinarnych po kontrolę przychodów. Nasze niedawno zakończone badanie nowych rynków wykazało, że nawet klienci, którzy po raz pierwszy mają telefon komórkowy, szybko stają się użytkownikami Internetu. Korzystanie z komunikacji sieciowej jest coraz ważniejszą częścią ich codziennego życia”.

Oto 10 najbardziej widocznych trendów konsumenckich:

    1. Komunikacja sieciowa króluje. Stała się tak ważna, jak powietrze, którym oddychamy. Konsumenci podają, że Internet byłby ostatnią rzeczą, z której zrezygnowaliby, gdyby byli zmuszeni ograniczyć wydatki,

    2. Każdy może świadczyć usługi sieciowe. Istnieje ogromne zapotrzebowanie na nowe usługi. Internet umożliwia tworzenie nowych rozwiązań, na przykład aplikacji, zarówno firmom, jak i konsumentom.

    3. Media społecznościowe kształtują nowe sposoby podawania wiadomości. Media społecznościowe zwiększają skalę wykorzystywania zdjęć, wideoklipów i i utworów muzycznych, a obecnie także ułatwiają konsumentom ocenę rzetelności informacji przez udostępnianie komentarzy społecznych.

    4. Telefony komórkowe odgrywają istotną rolę w życiu codziennym. Konsumenci najbardziej interesują się usługami mobilnymi bezpośrednio związanymi z najbliższym otoczeniem lub lokalnymi punktami usługowymi. 90% wszystkich właścicieli smartfonów zawsze nosi je ze sobą, natomiast tylko 80% podaje, że zawsze ma przy sobie pieniądze.

    5. Przejrzystość jest większa niż prywatność. Ludzie przyzwyczajają się do tego, że ich życie jest przejrzyste, więc oczekują od firm i instytucji, że także one będą działać w sposób przejrzysty.

    6. Przetwarzanie w chmurze ułatwia wiele spraw. Współużytkowanie informacji i posiadanie kilku urządzeń stale połączonych z Internetem staje się wśród konsumentów normą, co wywołuje wprowadzanie wielu usług opartych na przetwarzaniu w chmurze. Główną rolę odgrywa tu łatwość użycia.

    7. Kobiety przyczyniają się do upowszechnienia smartfonów. Przeprowadzone przez nas w 2011 r. badanie użytkowników smartfonów wykazało, że z usług niszowych częściej korzystają mężczyźni, natomiast znacznie więcej kobiet korzysta z usług zwykłych, takich jak połączenia głosowe, SMS i Facebook. Przez aktywną integrację wykorzystywania wszystkich kanałów komunikacji w jednym urządzeniu kobiety przyczyniają się do popularyzacji smartfonów na rynku masowym.

    8. Zakupy są łatwiejsze. Nasze badanie wykazało, że 67% użytkowników smartfonów jest zainteresowanych płatnościami mobilnymi. Płatności nie powinny być postrzegane oddzielnie, lecz muszą występować w kontekście codziennych zakupów — na przykład w połączeniu z informacjami o produkcie, punktami premiowymi, potwierdzeniami odbioru, a nawet w nawigacji centrów handlowych.

    9. Ze wszystkim można się łączyć. Mobilna transmisja danych wyprzedziła połączenia głosowe w czwartym kwartale 2009 r. i zdublowała je w pierwszym kwartale 2011 r. Użytkownicy coraz częściej łączą się z Internetem i z obiektami w swoim otoczeniu, takimi jak samochody, automaty sprzedające, bramki biletowe itd.

    10. W niepewnych czasach konsumenci chcą mieć kontrolę. W okresach niestabilności ekonomicznej lub gdy wydarza się katastrofa naturalna, na przykład trzęsienie ziemi, widoczny jest wzrost zainteresowania konsumentów usługami użyteczności publicznej, takimi jak dostawy wody i elektryczności. Podobnie zmiana wysokości dochodów netto wywołuje u konsumentów potrzebę kontroli korzystania z usług.

źródło: Ericsson

Kan