Firma
Samsung Electronics Co., Ltd. poinformowała, że w drugim kwartale
zakończonym 30 czerwca 2012 r. odnotowała skonsolidowane przychody w
wysokości 47,60 bln koreańskich wonów, co oznacza 21-procentowy wzrost
rok do roku. W drugim kwartale skonsolidowany zysk operacyjny osiągnął
rekordową wysokość 6,72 bln wonów, co reprezentuje 79-procentowy wzrost
rok do roku. Skonsolidowany zysk netto za okres od kwietnia do czerwca
wyniósł 5,19 bln wonów.

W
prognozie wyników finansowych opublikowanej 6 lipca Samsung oceniał, że
skonsolidowane przychody za drugi kwartał osiągną około 47 bln wonów, a
skonsolidowany zysk operacyjny — około 6,7 bln wonów.

W
drugim kwartale, mimo wciąż niepewnej sytuacji gospodarczej na świecie,
Samsung odnotował dobrą sprzedaż i utrzymał rentowność we wszystkich
segmentach działalności, z wyjątkiem półprzewodników. Dział Digital
Media & Communications – złożony z jednostek biznesowych Consumer
Electronics oraz IT & Mobile Communications – osiągnął sprzedaż w
wysokości 36,57 bln wonów, co oznacza 37-procentowy wzrost rok do roku.

W
przypadku działu Device Solutions rezultaty były mieszane. Choć zysk
operacyjny jednostki Display Panel wzrósł rok do roku, zyski działu
półprzewodnikowego zmniejszyły się o 38 proc. w porównaniu z
analogicznym okresem zeszłego roku, choć były wyższe, niż w poprzednim
kwartale.

Co do
jednostek biznesowych, dział Mobile Communications był jednym z
głównych czynników wzrostu w drugim kwartale i osiągnął przychody w
wysokości 20,52 bln wonów. Dzięki udanej premierze tegorocznego
sztandarowego smartfona GALAXY S III oraz dobrej sprzedaży urządzeń
GALAXY Note przychody działu telefonów wzrosły o 75 proc. w porównaniu
z poprzednim rokiem.

Dział
Visual Display również przyczynił się do wzrostu przychodów dzięki
zróżnicowanej ofercie telewizorów na rynki rozwinięte i wschodzące. W
drugim kwartale odnotował przychody w wysokości 8,58 bln wonów.

Pomimo
trudnego środowiska biznesowego w drugim kwartale osiągnęliśmy stabilne
zyski dzięki zróżnicowanym produktom i konkurencyjnej technologii

– powiedział Robert Yi, starszy wiceprezes i dyrektor ds. relacji z
inwestorami – Na początku drugiej połowy roku wydaje się, że
dalsza niestabilność fiskalna w Europie oraz jej wpływ na światową
gospodarkę może spowolnić wychodzenie z kryzysu i nasilić konkurencję
na rynku.

Yi
dodał, że pomimo niepewności ekonomicznej Samsung stanie się
bardziej konkurencyjny w głównych obszarach działalności i wzmocni
ofertę zróżnicowanych produktów jako sposobu na zwiększenie przychodów.

Trzeci
kwartał ma pozostać zyskowny, ponieważ popyt na konsumenckie urządzenia
elektroniczne, w tym smartfony i tablety, jest nadal wysoki, a na rynek
trafia strumień nowych produktów. Oczekuje się również wzrostu popytu
na panele ekranowe, ponieważ producenci telewizorów przygotowują się do
sezonu świątecznego.

Wydatki
kapitałowe w wysokości 14 bln wonów w pierwszej połowie roku

Wydatki
kapitałowe (CAPEX) w pierwszych sześciu miesiącach wyniosły 14 bln
wonów, przy czym 9,7 bln wonów zainwestowano w dział półprzewodników, a
2,6 bln wonów — w segment paneli ekranowych. Łączne wydatki kapitałowe
w pierwszej połowie roku stanowiły 56 proc. budżetu w wysokości 25 bln
wonów zaplanowanego na 2012 r. Wydatki operacyjne w pierwszym kwartale
wyniosły 7,8 bln wonów.

Mobilne
układy AP napędzają wzrost

Dział
półprzewodnikowy Samsunga – jednostki Memory oraz System LSI – w drugim
kwartale odnotował zysk operacyjny w wysokości 1,1 bln wonów. Przychody
wyniosły 8,6 bln wonów, co oznacza spadek o 6 proc. w porównaniu z
analogicznym okresem poprzedniego roku.

Małe
zapotrzebowanie na układy PC DRAM wciąż było obciążeniem dla Samsunga,
choć firma zareagowała na wzrost zamówień na serwerową i mobilną pamięć
DRAM oraz przyspieszyła migrację na 30-nanometrowy proces
technologiczny.

Rynek
NAND ożywił się za sprawą wyższego popytu ze strony producentów OEM, co
przyczyniło się do wzrostu sprzedaży kwartał do kwartału, zwłaszcza w
przypadku takich produktów, jak stacje półprzewodnikowe (Solid State
Drive, SSD) do notebooków oraz wbudowane karty multimedialne (Embedded
Multimedia Card, eMMC), ale coraz szybszy spadek cen okazał się
przeszkodą dla stabilnego wzrostu.

Jednostka
System LSI, która wytwarza procesory aplikacji (AP) i matryce do
smartfonów, ma utrzymać rentowność w trzecim kwartale ze względu na
rosnący popyt na wydajniejsze układy do urządzeń mobilnych.

Samsung
postara się również osiągnąć pozycję lidera na rynku mobilnych układów
AP po zapowiedzianych niedawno przejęciach działu mobilnego CSR oraz
firmy NanoRadio, które jeszcze bardziej wzmocnią zróżnicowaną ofertę
firmy w zakresie mobilnej technologii AP.

W
trzecim kwartale sprzedaż układów PC DRAM prawdopodobnie będzie niższa
od oczekiwanej ze względu na nasilającą się konkurencję oraz
umiarkowaną ilość zamówień związanych z początkiem roku szkolnego.

Spodziewamy
się natomiast polepszenia sytuacji na rynku NAND w miarę zbliżania się
Święta Narodowego w Chinach oraz Czarnego Piątku w Stanach
Zjednoczonych. Samsung będzie nadal koncentrował się na produktach o
wartości dodanej, takich jak serwerowa i mobilna pamięć DRAM.

Dalsze
sukcesy na rynku paneli ekranowych

Dział
paneli ekranowych odnotował zysk operacyjny w wysokości 750 mld wonów
przy przychodach w wysokości 8,25 bln wonów. Oznacza to wzrost zysku o
470 mld wonów i sprzedaży o 16 proc. w porównaniu z analogicznym
okresem poprzedniego roku.

Pomimo
niższego popytu spowodowanego spowolnieniem gospodarczym w Europie oraz
czynnikami sezonowymi, łączne dostawy paneli Samsunga zwiększyły się o
10 proc. rok do roku dzięki dobrej sprzedaży produktów o wartości
dodanej, takich jak panele do telewizorów 3D i LED.

W
następnym kwartale zapotrzebowanie na panele powinno wzrosnąć, ponieważ
producenci telewizorów będą przygotowywać się na duży popyt w końcówce
roku oraz na Świętno Narodowe w Chinach. Oczekuje się, że chińskie
subsydia dla produktów energooszczędnych pobudzą również popyt na
telewizory LED.

Jeśli
chodzi o sektor paneli IT, wciąż słaby popyt na panele do notebooków i
monitorów został zrównoważony przez duże zapotrzebowanie na panele do
tabletów. Premiery rynkowe nowych smartfonów również przyczyniły się do
utrzymania rentowności w dziedzinie paneli OLED.

W
trzecim kwartale niepewność ekonomiczna na rynkach rozwiniętych i
słabnąca sprzedaż notebooków oraz monitorów prawdopodobnie ograniczą
ogólny popyt. Rozwój i dywersyfikacja rynku tabletów ma jednak
zwiększyć zapotrzebowanie na panele do tabletów, a Samsung zamierza
zwiększyć sprzedaż panelu LCD i OLED do smartfonów.

Zyski rosnące za sprawą
dobrej sprzedaży urządzeń inteligentnych

Dział
IT i komunikacji mobilnej – obejmujący jednostki Mobile Communications,
Telecommunication Systems, IT Solutions i Digital Imaging – w drugim
kwartale odnotował zysk operacyjny w wysokości 4,19 bln wonów.
Przychody osiągnęły 24,04 bln wonów, a dział mobilny odpowiadał za
20,52 bln wonów, co oznacza wzrost o 75 proc. rok do roku.

Niecierpliwie
oczekiwana premiera GALAXY S III i dobra sprzedaż GALAXY Note obok
bardziej konkurencyjnej średniej ceny sprzedaży (ASP) niż w poprzednim
kwartale zamortyzowały kwartalną stratę operacyjną spowodowaną sezonowo
niskimi przychodami jednostek IT Solutions i Telecommunication Systems.

Dostawy
telefonów zwiększyły się kwartał do kwartału i rok do roku, co było
przede wszystkim zasługą globalnych zamówień na smartfony klasy wyższej.

Zmniejszona
sprzedaż szerokopasmowego sprzętu bezprzewodowego Long Term Evolution
(LTE) oraz słaby popyt na komputery PC i drukarki mają wzrosnąć w
kwartale od lipca do września za sprawą ekspansji sieci LTE w krajach
rozwiniętych i skromnego wzrostu przychodów z produktów IT.

Zwłaszcza
rynek smartfonów pozostanie zyskowny, ponieważ klienci otrzymają
szerszy wybór nowych produktów w różnych przedziałach cenowych, a
jednocześnie wzrosną zamówienia na rynkach wschodzących.

Samsung
oczekuje, że w trzecim kwartale umocni się na pozycji lidera rynku
smartfonów klasy wyższej dzięki sprzedaży GALAXY S III, a także lidera
rynku sprzętu LTE za sprawą nowych urządzeń.

Sprzedaż
telewizorów zwiększa rentowność

Dział
elektroniki użytkowej – do którego należą jednostki Visual Display i
Digital Appliances – w drugim kwartale odnotował przychody w wysokości
12,15 bln wonów, co oznacza 7-procentowy wzrost rok do roku. Zysk
operacyjny w wysokości 760 mld wonów reprezentował wzrost o 66 proc. w
porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Choć
popyt na telewizory pozostał stabilny w porównaniu z poprzednim rokiem,
Samsung odnotował poprawę zarówno pod względem dostaw, jak i
rentowności. Wyższa sprzedaż telewizorów klasy wyższej, takich jak
sztandarowe modele ES7000 i ES8000 na rynkach rozwiniętych, oraz
rozszerzona oferta modeli LED TV dla rynków wschodzących przełożyła się
na znaczny wzrost przychodów w porównaniu z drugim kwartałem
poprzedniego roku.

W
związku z tym udział modeli LED w sprzedaży telewizorów Samsunga
zwiększył się z sześćdziesięciu kilku do osiemdziesięciu kilku procent,
kwartał do kwartału.

W
trzecim kwartale, choć wzrost na rynkach rozwiniętych może zwolnić,
Samsung planuje zwiększyć obecność na rynkach wschodzących poprzez
produkty specyficzne dla regionu oraz telewizory LED klasy podstawowej.
Firma zamierza również pozostać liderem w dziedzinie telewizorów Smart
TV na rynkach rozwiniętych, kontynuując współpracę z dostawcami mediów
i treści.

Jeśli
chodzi o jednostkę Digital Appliances, sprzedaż klimatyzatorów wzrosła
dzięki silnemu sezonowemu popytowi oraz sprzyjającym warunkom na
rynkach wschodzących. W trzecim kwartale Samsung skupi się na
zwiększaniu sprzedaży produktów klasy wyższej i stabilizowaniu operacji
zagranicznych w obliczu możliwego spowolnienia na rynkach wschodzących
oraz pogorszenia nastrojów konsumentów na rynkach rozwiniętych.


Skonsolidowana sprzedaż i zysk operacyjny wg segmentu, zgodnie z
metodologią K-IFRS

(W bilionach wonów)

2011

2012

1 kw.

2 kw.

3 kw.

4 kw.

1 kw.

2 kw.

Sprzedaż

DMC

CE

10,48

11,32

11,40

14,11

47,02

10,75

12.15

IM

13,69

15,03

17,94

20,78

67,45

23,22

24.04

Ogółem

24,50

26,77

29,71

35,23

116,22

34,25

36.57

DS

Semicon

9,18

9,16

9,48

9,17

36,99

7,98

8.60

DP

6,51

7,09

7,08

8,55

29,24

8,54

8.25

Ogółem

15,55

16,12

16,49

17,61

65,77

16,33

17.03

Ogółem

36.99

39,44

41,27

47,30

165,00

45,27

47,60

Zysk operacyjny

DMC

CE

0,06

0,46

0,31

0,62

1,55

0,48

0.76

IM

1,46

1,71

2,42

2,54

8,13

4,27

4.19

Ogółem

1,54

2,19

2,77

3,20

9,70

4,77

4.90

DS

Semicon

1,64

1,79

1,59

2,31

7,34

0,76

1.11

DP

-0,23

-0,21

-0,09

-0,22

-0,75

0,28

0.75

Ogółem

1,42

1,59

1,53

2,06

6,61

1,06

1.88

Ogółem

2.95

3,75

4,25

5,30

16,25

5,85

6,72

※ Sprzedaż w każdym segmencie obejmuje sprzedaż międzysegmentową

Dane dotyczące elektroniki użytkowej (CE) odzwierciedlają
najnowsze zmiany organizacyjne i zostały odpowiednio skorygowane.

źródło: Samsung

Kan