Krakowska firma technologiczna Green Cell prezentuje Habu – innowacyjną ładowarkę do samochodów elektrycznych, w całości zaprojektowaną w Polsce. Maksymalna moc urządzenia to 11 kW. Cała elektronika została umieszczona we wtyczkach, co pozwoliło na stworzenie pierwszej na rynku konstrukcji bez konieczności użycia modułu ICCB, nazywanego potocznie cegłą. Ponadto w Habu zastosowano szereg funkcji dla lepszego komfortu użytkowania, m.in. zdalne sterowanie czy wyświetlanie informacji na wbudowanym ekranie LCD.

Minimalizm o pełnej mocy

Ładowarka została w całości zaprojektowana w Polsce. Inżynierowie firmy Green Cell umieścili całą elektronikę w poręcznych wtyczkach Typu 2 oraz CEE 16 A 5P. Dzięki temu urządzenie jest mniejsze i smuklejsze niż standardowa konstrukcja z modułem ICCB. Habu ma długość 7 m i waży 3 kg. Urządzenie z łatwością można podłączyć w domu do gniazda siłowego 16 A, a dzięki niewielkim rozmiarom możne je również zabrać w podróż i korzystać w miejscu docelowym.

Wbudowane funkcje sieciowe pozwalają zastąpić dwa urządzenia – wallboxa i ładowarkę mobilną – jednym. Ładowarka generuje maksymalną moc ładowania 11 kW. Można ją również obniżyć do 7,2 kW lub 3,6 kW, aby optymalnie dobrać tempo uzupełniania energii w akumulatorach do aktualnych potrzeb. Dla komfortu użytkowania Wtyczka Typu 2 przekazuje użytkownikowi sygnały haptyczne np. podczas prawidłowego wpięcia. Dodatkowo wyposażona jest w latarkę LED, co pozwala na bezproblemowe podłączenie samochodu nawet w ciemnym garażu.

 

Ładowanie pod zdalną kontrolą

Wyświetlacz LCD wbudowany we wtyczkę ładowarki zapewnia bezpośredni dostęp do najważniejszych parametrów, takich jak aktualna moc ładowania pojazdu, czas bieżącej sesji czy doładowana energia. Dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej GC App użytkownicy Habu mają stały dostęp do tych informacji, również gdy nie przebywają obok samochodu. Mogą też zdalnie zmieniać moc ładowarki czy przeglądać statystyki. Aplikacja wskazuje oszacowanie zasięgu kilometrów jakie można będzie przejechać po ładowaniu. Funkcja dodania taryf pomaga kontrolować koszty ładowania, a powiadomienia informują o przebiegu procesu i ewentualnych błędach. Bezprzewodowa komunikacja z ładowarką zapewniona jest dzięki wbudowanemu modułowi GSM i Bluetooth. Aplikacja będzie stale rozbudowywana i aktualizowana.

Снимок экрана 2023 02 22 в 12.08.28

 

W Tesli jeszcze łatwiej

Habu wyposażono w funkcje ułatwiające obsługę procesu ładowania w Teslach S, 3, X oraz Y. Jest to możliwe dzięki modułowi radiowemu wbudowanemu we wtyczkę Typu 2 i przyciskowi funkcyjnemu. Jego dłuższe przytrzymanie odblokowuje port ładowania zdalnie, kończy też ładowanie samochodu bez konieczności robienia tego ręcznie z poziomu menu samochodu czy sięgania po telefon. Przycisk pozwala również na szybkie uwolnienie wtyku z gniazda ładowarki samochodowej po zakończeniu ładowania.

 

Снимок экрана 2023 02 22 в 12.08.34

 

Z myślą o przyszłości

Habu będzie stale rozwijane dzięki aktualizacjom oraz zastosowanym komponentom. Wraz z rozwojem aplikacji dodane zostaną też nowe funkcje. W ciągu najbliższych miesięcy ładowarka zostanie wzbogacona m.in. o automatyczne harmonogramy czy zarządzanie obciążeniem.

 

Bezpieczne ładowanie

Konstrukcja ładowarki Habu została wykonana z trwałych materiałów, które zabezpieczają ją przed uszkodzeniami. Wtyczka typu 2 spełnia normę IP67, a pozostała część urządzenia normę IP55. Ładowarka jest odporna na kontakt z wodą, upadek czy duże obciążenia (np. najechanie na urządzenie kołem samochodu). Może pracować w temperaturach od -25 do +45 stopni Celsjusza. Ładowarka jest też zabezpieczona przed porażeniem dzięki wyłącznikom RCD typu A + DC.

Dostępność i cena

Ładowarka Habu będzie dostępna w przedsprzedaży od 22 lutego 2023 na stronie www.greencell.global/. Sugerowana cena detaliczna wynosi 5499,95 zł. Urządzenie objęte jest 24-miesięczną gwarancją producenta. W zestawie znajduje się twardy pokrowiec na ładowarkę.

 

GC Habu packshot low res

Specyfikacja Habu

  • Model EVGC01
  • Parametry elektryczne
    • Napięcie 400 V~, 3P
    • Prąd znamionowy 16 A
    • Częstotliwość znamionowa 50/60Hz
    • Stopień ochrony IP67 – złącze Type2
    • IP55 – wtyczka CEE 16A 5P (skrzynka funkcyjna) oraz reszta urządzenia
    • Kategoria przepięciowa II
    • Urządzenie zabezpieczające Wyłącznik automatyczny 20 A
    • Wejście CEE 16 A 5P (IEC 60309)
    • Wyjście (złącze pojazdu) Type 2 (IEC 62196)
    • Moc całkowita 11 kW (3 stopniowa regulacja)
    • Znamionowy różnicowy prąd roboczy 20 mA, DC 6 mA
    • Prąd resztkowy nieaktywny 10 mA, DC 3 mA
  • Długość kabla 7 m
  • Przewody 5G2,5+2×0,5 mm²
  • Średnica kabla 15,6±0.5 mm
  • Kolor kabla Czarny
  • Waga 3,15 +/- 0,1 kg
  • Zgodność IEC 62196, IEC 62752, IEC 60309, EN 300 220-1/2
  • EN 300 328, EN 301 489-1/17, EN 301 489-1/3,
  • EN 301 489-1/52, EN 301 511, EN 17186
  • Łączność Bluetooth LE, GSM, Radio 433 MHz
  • Dodatkowe Wyświetlacz LCD z przyciskiem, haptyka, latarka LED