Polacy nie szukają promocji wyłącznie na miejscu w sklepie czy w porozrzucanych na klatkach schodowych ulotkach. Robią to w smartfonie. Jak wynika z danych aplikacji Promocje w telefonie użytkownicy tylko w tym roku spędzili aż 49 lat na przeglądaniu ponad 25 milionów egzemplarzy gazetek i kuponów promocyjnych na urządzeniach mobilnych.


Technologie jutra dzisiaj

Technologie mobilne, które jeszcze niedawno wydawały się domeną technologicznych geek’ów, weszły na stałe do życia Polaków. Smartfony mamy zawsze pod ręką i korzystamy z nich w różnych sytuacjach. Używamy ich także do jednego z ulubionych sposobów robienia zakupów, czyli polowania na promocje.

Konsumenci stają się bardziej zorientowani i wykorzystują aplikacje mobilne, by zoptymalizować swoje zakupy, czyli po prostu zaoszczędzić. Szukają informacji przydatnych, które mogą otrzymać tu i teraz, nieważne czy są w tramwaju, w centrum handlowym czy w domu. Jeśli akurat potrzebują proszku do prania, chcą wiedzieć nie tylko to, czy w danym sklepie jest akurat promocja, ale też porównać ceny między sklepami – mówi Michał Pajdak, Business Development Director z Promocje w telefonie, laureat Top 500 Innovators, absolwent Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley. – By zdobyć takie informacje coraz częściej sięgamy po urządzenia mobilne, które zaczynają zastępować komputer. Ich główną przewagą jest fakt, że wszystkie potrzebne informacje mamy pod ręką i otrzymujemy powiadomienia zawsze wtedy, gdy pojawi się nowa gazetka lub kupony promocyjne. Jest to dużo szybsze i wygodniejsze niż sprawdzanie ich w sieci na komputerze lub pobieranie pdf-ów. Nie trzeba też szukać ofert w skrzynkach pocztowych czy zbierać gazetek po różnych sklepach, jak jest w przypadku papierowych wydań.

Promocje na wyciągnięcie ręki

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Open Research to właśnie gazetka promocyjna jest głównym mechanizmem, który zachęca większość klientów do wizyty w sklepie (74%). Z kolei dane aplikacji Promocje w telefonie wyraźnie pokazują, że popularnością wśród klientów cieszą się ich wersje wirtualne, dostępne na urządzeniach mobilnych, a do tego zgrupowane w jednej aplikacji.

Możemy zaryzykować stwierdzenie, że Polacy pokochali oglądanie gazetek promocyjnych w telefonach – tłumaczy Michał Pajdak z Promocje w telefonie. – Świadczy o tym nie tylko dynamiczny wzrost liczby użytkowników aplikacji, których jest już ponad 300 tysięcy, ale też liczba obejrzanych egzemplarzy gazetek, których w ciągu kilku miesięcy było ponad 25 milionów, na których oglądanie poświęcono w sumie czas odpowiadający 49 latom. Gazetek promocyjnych w smartfonach nie oglądają osoby przypadkowe, ale lojalni konsumenci, którzy wracają do aplikacji średnio trzy razy w tygodniu, wybierają atrakcyjne oferty i polecają je dalej. Są też zainteresowani ich zawartością, bo aż 58 % gazetek oglądają do ostatniej strony. Co więcej, 75% użytkowników aplikacji stanowią kobiety, które w większości gospodarstw domowych są odpowiedzialne za decyzje zakupowe.

Wędka na klientów? Wersja mobilna

Z popularności gazetek i kuponów promocyjnych zdają sobie sprawę także sklepy, zarówno te tradycyjne jak i internetowe, które przygotowują wersje swoich ofert na smartfony. Korzyści rozwiązań mobilnych są obustronne: konsumenci otrzymują wygodne narzędzie pozwalające organizować zakupy, a sklepy skuteczny sposób na dotarcie do zainteresowanych klientów oraz informację o tym, jak użytkownicy reagują na gazetkę. Nie bez znaczenia są też koszty i ekologia. Zastępując papierowe gazetki elektronicznymi, firma nie ponosi kosztów druku oraz dystrybucji. Na wydrukowanie tylu egzemplarzy gazetek i kuponów, które użytkownicy od początku roku obejrzeli na swoich smartfonach, potrzebne byłoby około 125 milionów kartek, czyli blisko 250 tysięcy ryz papieru.

Intensywny rozwój technologii mobilnych nie jest już nawet kwestią przyszłości, ale dzieje się na naszych oczach. Specjaliści zajmujący się przewidywaniem trendów szacują, że w niedługim czasie rozwiązania mobilne będą powszechnie wykorzystywane w wielu podstawowych dziedzinach życia, jak np. zarządzanie domem, opieka nad dziećmi czy diagnostyka medyczna. W raporcie Generation mobile 2014 czytamy także, że odsetek osób, które deklarują, że nie używają smartfonów do zakupów spadł do 30%, czyli aż 70% z nas używa urządzeń mobilnych w procesach zakupowych – dodaje Michał Pajdak z Promocje w telefonie. – Mając to na uwadze, ważne jest, by sklepy zweryfikowały swoją strategię marketingową i dały klientom to, czego ci poszukują. Czyli gazetki nie w skrzynce w bloku, a w smartfonie.

O aplikacji Promocje w telefonie:

Promocje w telefonie to najpopularniejsza polska aplikacja z informacjami o promocjach. Aplikacja pozwala na szybkie i wygodne przeglądanie gazetek i ofert promocyjnych najpopularniejszych polskich sieci handlowych i usługowych, jak np. Biedronka, Lidl, Rossmann, McDonald’s, Tesco, Real, Media Expert, Pepco i wielu innych.

Aplikacja jest bezpłatna, ma opcję powiadamiania o nowych ofertach, a sklepom dostarcza informację o tym, co stało się z gazetką po dostarczeniu jej do użytkownika.

W ciągu kilku miesięcy (od grudnia 2013) aplikacja pozyskała 300 tysięcy użytkowników, którzy od początku roku obejrzeli w niej ponad 25 milionów gazetek i kuponów promocyjnych.

źródło: Promocje w telefonie

Kan